gewrichtpijn en moeilijk bewegen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

ja,
Bella inderdaad
tumeric en gember zijn vaste kruiden uit het TMC

@Brandy
Beweging - ach - wat mis ik het . . . een stevige yoga les, eventjes rennen.
Helpt infra rood sauna of gewone sauna hiertegen ?
maar die zijn weer minder goed voor het hart, toch ?
de doos van pandora
Gast

Bericht door Gast »

ik mis lopen ook, 10 jaar geleden had ik werk, parttime, mijn eigen huishouden, en savonds na het eten lopen met een vriendin....een ander leven lijkt me ...
sauna lijkt me heleaal niet fijn, kan niet tegen de warmte, maar zou mischien voor jou wel iets zijn? toch ook goed voor de spieren denk ik
groetjes van mij
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

gewrichtpijn en moeilijk bewegen

Bericht door bellatordelux »

brandy schreef:als er daadwerkelijk artrose is dan worden de pezen meer belast, en dat voel je dan ook..wordt dikker
bij mijn re duim ineens heel veel pijn, en daar zit nu een knobbel(bot uitgroei)

Hoi Brandy,

Ik heb ook al enkele 'knobbels' op gewrichten zitten, waaronder ook op het onderste (zadel-)gewricht van de duim. Heb jij ook zo'n krachtverlies?

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gast

gewrichtpijn en moeilijk bewegen

Bericht door Gast »

die knobbels zijn noduli geloof ik
gisteren veel pijn aan re duim (basis) en dan ook een dikke muis..(hihi raar woord eigenlijk)
maar wel pijnlijk, en daardoor ook krachtsverlies, vandaag al wel een stuk beter
maar het verspringt bij mij ook soms de hele dag: pijn in re muis,linker elleboog,knie, dan weer schouders, alle vingers en ga maar door....
heb jij dat ook?
groetjes
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Brandy,

Helaas wel, dat heb ik vooral veelvuldig in de 'slechtere' periodes; dan kan het inderdaad in een uur zich overal spontaan voordoen, zonder enige logica: van rechts naar links en van boven naar onder en weer terug. Voor mezelf noemde ik dat voorheen wandelende gewrichtspijn. Mijn HA vond dat nooit aanleiding om iets te onderzoeken; bij het zien van de knobbel was zijn enige reactie dat dat daar niet hoorde te zitten…

Alleen de knobbels zijn stabiel en verplaatsen zich niet. Maar de kracht van de aangedane duim is aanzienlijk afgenomen.

Wat jij bij de muis aangeeft, geeft mij de zekerheid dat het een peesprobleem betreft. Bij mij ook trouwens. Als een pees langdurig overbelast wordt, zal de pees daarop reageren door de zwakke stukken te verstevigen. Hierdoor ontstaat er een stugger gedeelte in de pees. Gaat de overbelasting door, dan zal er kraakbeenvorming plaatsvinden. Gaat de overbelasting dan nog verder, dan kan het kraakbeen gaan verbenen, zoals bij een hielspoor:
Afbeelding

Hetzelfde kan gebeuren bij bv een tennis- of golfersarm.

Dit is eventueel operatief te verhelpen, maar dan moet het wel heel ernstig zijn. Ook de verharding in een pees en/of kraakbeenvorming is een permanente zwakke en vervelende plek. Zeker bij belasting van die pees.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Plaats reactie