Help! Motten

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Help! Motten

Bericht door gorbi »

Omdat ik een vreselijke koukleum ben heb ik een kast vol kleding met wol. Ik kocht vroeger bij Blokker mottenvallen en van die plastic haken met een rond doosje verdelgingsproduct. Verder ook kledinghoezen behandeld met antimottenproduct (dat raar rook), allemaal efficiënt.

Tot nu, al het tweede jaar zoek ik tevergeefs overal deze producten, maar vind niets, behalve dan een spray voor vliegende insecten die ik niet wil gebruiken. De zwakke middeltjes zoals lavendel en sandelhout zijn niet werkzaam genoeg. Ik heb al vier prachtige kledingstukken moeten weggooien, word er helemaal hopeloos van! Heb nu al veel stukken in plastic verpakt, maar dat is altijd zo'n gedoe om het eruit te halen en weer weg te hangen. Dun plastic, daar vreten ze zich gewoon doorheen zelfs, de rotbeesten :twisted:

Waar vind ik wat ik zoek, ik ben Belgisch en er zijn geen drogisterijen in mijn buurt.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Help! Motten

Bericht door stargazertje »

Kan je de tips geven:
-Hang kleding in de zon of stop het in de vriezer.
-Was kleding vaker (motten houden niet van schone kleding)
-Maak kledingkast tegen het einde van de zomer/begin van de herfst extra goed schoon (dan leggen ze de eitjes namelijk)

Waar je bestrijdingsmiddelen in België kan kopen weet ik niet, maar kunnen vast andere je mee helpen. Succes met het bestrijden.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Help! Motten

Bericht door Lea »

Gewoon in de grootwarenhuizen zijn ze ook te koop. Bij Delhaize heb ik ze alvast gezien. En in tuincentra.
Als je regelmatig sandelhout vernieuwt, zou het ook moeten helpen...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Help! Motten

Bericht door stargazertje »

Moet het sandelhout niet cederhout zijn trouwens?
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Help! Motten

Bericht door Lea »

Het schijnt allebei goed te zijn...
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Hey, bedankt voor de tips, ben vandaag naar een tuincenter geweest om tomatenplantjes, even naar de producten gekeken, en ja, gevonden, de haken van vapona! Pff, wat ben ik opgelucht.
@starg., die tips ga ik zeker opvolgen, was alles wel netjes, maar onderaan de kast eens stofzuigen zal nodig zijn.
copa
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2007, 17:03
Locatie: Duitsland

Bericht door copa »

Gewone mottenballen helpen prima,een paar ballen in iedere kast, een oud en goedkoop middel in NL te koop bij bv Blokker.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Cederhout ruikt lekkerder dan sandelhout, vind ik. Ik ben overgevoelig voor bepaalde geuren en de geur van sandelhout kan ik niet verdragen. Mottenballen stinken ook. Sigarenkistjes werden/worden van ceder gemaakt, dat soort hout dus.
Maar zo te lezen is het probleem al opgelost.
Ik heb ook veel wollen truien en vesten, maar gelukkig nog nooit last van motten gehad.

Groetjes, Ariadne.
Plaats reactie