Allergische reactie op tarwegras

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door lulu »

Tijdens mijn zwangerschap werd ik voor het eerst erg misselijk na het eten van wijnbladeren, zodanig dat ik dit jaren heb laten staan. Onlangs nog eens geprobeerd, en bingo, halve nacht boven de pot, tot echt alles eruit was.

Idem na het nemen van chlorella, erg ziek geworden en alles eruit gegooid. Sindsdien ben ik erg voorzichtig met felgroene bladgroenten (muv sla), niet bewust maar een soort onbewuste aversie. Ik heb opgezocht dat dit mogelijk een reactie kon zijn op het stofje aescine, of aesculus hippopotamus.

Toch bleef ik wel geïnteresseerd in juicers, vooral de slow food juicers, maar ik dacht, die hele groene drankjes, zou ik die wel durven? Ook kwam natuurlijk tarwegras naar voren bij het bekijken van deze apparaten, ook een fascinerend groen superfood drankje.

Vandaag hadden ze in de reformwinkel een proeverij van tarwegras.... ik was wel erg nieuwsgierig.... Ik nam een klein glaasje en een nog kleiner slokje, eigenlijk alleen in mijn mond, en bats!!, alsof ik een klap in m'n bek kreeg, direct reageerden mijn smaakpapillen, mijn keel schroefde dicht, ik kreeg hartkloppingen... snel de winkel uitgelopen, maar lig nu nog bij te komen...
Ik begrijp dat een volgende reactie nog ernstiger kan zijn.

Waarschuwing dat niet iedereen bestand is tegen tarwegras en chlorella (en wijnbladeren).
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door asje »

Zó, dat zijn met recht allergische reacties, geen intoleranties. Wat gebeurde er met je smaakpapillen?
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door lulu »

Ik kreeg een soort directe implosie in mijn mond, een directe reactie. Ik weet niet of dit wel mijn smaakpapillen waren, maar iets in mijn mond detecteerde heel rap niet pluis. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.
Allergie voor tarwegras zie ik op internet idd ook.

Van de chlorella en de wijnbladeren was ook heel duidelijk. Het leek of mijn lijf zijn uiterste best deed zich van alle sporen te ontdoen.
Vroeger best wel dolma's gegeten.
En ook veel schaal- en schelpdieren, durf ik nu niet goed meer.
En wijn....
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door asje »

t Lijkt wel of je iets moleculairgekookt gegeten had, alleen dan is zo'n implosie prettig begreep ik.

Op zoek naar dolma's in koolblad:-) Zonde om niet toch eens te proberen (schaal...) als je niet weet of je ertegen kan?
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door lulu »

Haha gekke asje, ja dat is zo, nu, deze implosie was niet echt om aan te raden.
Tja, en varken eet ik ook al niet, onze voorvaderen hadden een vooruitziende blik blijkbaar...

Wat dat betreft, ben best wel benieuwd hoe de etnische verdeling is wb ME.
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door pauliene »

Ik herken de reactie maar in mijn geval betrof het macadamia noten.
Ooit eens één in m'n mond gestopt en meteen was m'n eerste gedachte: uitspugen. Kreeg het benauwd en heb een hele tijd staan overgeven. Toen had ik het dus nog niet eens doorgeslikt. Jaren daarna wel per ongeluk gegeten en de hele nacht overgeven, hartkloppingen en koppijn.

Lijkt me een duidelijke waarschuwing, erg voorzichtig mee zijn.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door lulu »

Ik ben op mijn hoede als ik gifgroene groente(dranken) zie, die anderen heel gezond vinden...
Heb laatst wel een beetje spinazie uitgeprobeerd, hierop geen reactie. Maar voor de zekerheid eet ik het liever niet meer.

Ben wel benieuwd of er iets met de kleurstof is, of dat het de aescine is (of mss is aescine wel groen).

Ik houd vaste eetpatronen aan, waarbinnen wat variatie. Maar daarbij voel ik me wel het best. Eet wel wat meer noten de laatste tijd, maar zal oppassen met macadamia (ga het ff opzoeken).

Oja, die vettige ronde noten... heb daar vanmiddag nog wel een van genomen.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door lulu »

L’aescine (ou escine) est un mélange de saponines ayant des effets anti-inflammatoires et vasoconstricteurs. Il est produit par Aesculus hippocastanum (marronnier d'Inde). L’aescine est le principal composé actif du marronnier et est responsable de ses propriétés médicinales.

Toxicité
La plupart des ingestions n'ont pas ou peu d'effets. Les saponines sont difficilement absorbées. Mais avec de grandes quantités, des effets tels que les nausées, vomissements, crampes abdominales, diarrhées, peuvent apparaître. La sensibilisation allergique au marronnier d'Inde est fréquente et peut causer de graves réactions allergiques.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Allergische reactie op tarwegras

Bericht door lulu »

Allergic Reactions
Allergic reaction is the most serious consequence of consuming wheatgrass. Signs of allergic reaction, which can occur within minutes of eating or drinking wheatgrass, include hives, facial swelling, throat tightening, difficulty breathing or collapse. Seek immediate medical attention if signs of an allergic reaction occur after ingesting wheatgrass. Allergic reactions can occur from molds or from the wheatgrass itself. Do not take wheatgrass again, as allergic reactions often worsen after a second exposure, the American Cancer Society warns.
Ik kan niets vinden over mogelijk aescine erin.... kan dus ook een ander bestanddeel zijn.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

lulu schreef:Ik kan niets vinden over mogelijk aescine erin.... kan dus ook een ander bestanddeel zijn.
Hoi Lulu,

Heb je last van gras pollen? Dat kan een indicatie zijn voor een tarwegras allergie:
Allergy to Wheat Grass
Symptoms from an allergic reaction will affect your digestive system, skin, respiratory system and circulatory system. Diarrhea, nausea, cramping, abdominal pain, vomiting, bloating and gas are common symptoms of a food-related allergy. Your skin can become inflamed and break out into an allergic rash, such as eczema or hives. Your lungs and sinuses can become swollen, leading to congestion, shortness of breathe and wheezing. The circulatory system symptoms include lightheadedness, dizziness and mental confusion.

Warning
In rare cases, an allergic reaction may cause a severe reaction called anaphylaxis. Lees verder Bron: LiveStrong
Aescine komt van het zaad van de witte of paarden-kastanje boom en wordt medicinaal gebruikt om vaatwanden te versterken:
Aesculus hippocastanum
Medical uses

The seed extract standardized to around 20 percent aescin (escin) is used for its venotonic effect, vascular protection, anti-inflammatory and free radical scavenging properties. Primary indication is chronic venous insufficiency. A recent Cochrane Review found the evidence suggests that Horse Chestnut Seed Extract is an efficacious and safe short-term treatment for chronic venous insufficiency.
Aescin reduces fluid leaks to surrounding tissue by reducing both the number and size of membrane pores in the veins. Lees verder Bron: Wikipedia

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Lu, omdat varken slecht zou zijn?

De etnische verdeling, daar kom je moeilijk achter. Ik kan me zo voorstellen dat er een heleboel mensen zijn die geen flauw idee van ME hebben, laat staan van onze organisaties en fora. Als ze dan een andere ziekte ernaast hebben, wat veel voorkomt, is dat wsl de enige diagnose.

Van MS weet ik, hoe dichter bij de evenaar van ons uit gezien, hoe minder het voorkomt. Maar als mensen hier komen wonen wordt de kans op MS na een aantal jaren gelijk, behalve na een bepaalde leeftijd geloof ik.
Life smells...
Plaats reactie