Boost je magnesium (en meer) met simpele hapjes

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Boost je magnesium (en meer) met simpele hapjes

Bericht door zeeman »

Hallo allemaal, al enkele jaren ben ik net als veel mensen hier aan
het tobben met mijn gezondheid. Post-virale vermoeidheid, voedsel-intoleranties, veel infecties, ik ben er allemaal bekend mee.
Door de jaren heen heb ik veel gelezen over allemaal supplementen en stofjes die kunnen helpen bij ME/CVS/Fibromyalgie. Ribose, acetyl-l-carnitine, Taurine, vitamine-D. you name it en in ik heb er wel een potje van gekocht! Vaak ook met succes, want er zijn zeker stoffen die
goed helpen. De laatste tijd heb ik veel gelezen over magnesium. Ik las het boek The Magnesium Miracle van Carolyn Dean en "Magnesium" van Marianne Mousain-Bosc. Nu wist ik al dat veel mensen hun dagelijkse portie magnesium niet binnen krijgen. Maar ik, met al mijn gezonde
eten? Glaasjes met tarwegras? Ik haalde dat echt wel, zeker met mijn supplementen. Maaarrrrr.... Ik ben eens goed gaan
wegen en gaan rekenen en kwam tot een andere conclusie.

Als eerste, de magnesium uit supplementen nemen wij niet voor 100% op. sterker nog, onderzoekers die onderzoek doen naar Foodstate supplementen die zeggen zelfs dat we magnesium uit een standaard supplement voor nog geen 5 % opnemen, als we dat al halen. Dus als ik dan even reken..... Ik slikte vroeger op slechte dagen met veel spierpijn enkele pillen van 1000 mg. magnesium-malaat per dag. Dat is 850 mg. appelzuur (de malaat) en 150 mg. elementaire magnesium. Als ik de magnesium voor 10% opneem, dan is dat dus maar 15 mg. magnesium per pil van 1000 mg.

Ik ben laatst eens gaan meten en gaan zoeken naar alternatieven heb het volgende gevonden. Volgens Amerikaanse standaarden
moet ik als volwassen man 430 mg. magnesium per dag nemen. Via voeding haalde ik maar 280 mg. per dag heb ik uitgerekend.
Hier een lijstje:

6 bruine boterhammen = 120 mg.
Leverworst (op 2 boterhammen) = 6 mg.
Kaas (op 2 boterhammen) = 9 mg
Aardbeienjam (op 2 boterhammen) = 3 mg.
1 Appel = 6,25 mg.
1 Banaan = 25,50 mg.
Aardappels (gekookt 125gr.) = 20 mg.
Broccoli (250 gr.) = 25 mg.
Zalmfilet = 45 mg.
Schaaltje Yoghurt halfv. (200 gr.) = 30 mg.

Totaal = 289,75 mg.

En nogmaals, volgens Amerikaanse standaarden heb ik 430 mg. per dag nodig! Natuurlijk scheelt het per dag, en sommigen zullen zeggen dat je ook via kraanwater magnesium binnenkrijgt. Maar toch wilde ik wel eens weten hoe ik eea. gewoon op orde kon krijgen. Hoe kun je er makkelijk voor zorgen dat je magnesium op orde is, zonder
allemaal dure pillen?? Het antwoord is vrij simpel. Om te beginnen:

Amandelmeel bevat per 100 gram zo'n 150 mg. magnesium. Dat is dus 15 keer meer dan broccoli!
Sesamzaad bevat per 100 gram zo'n 350 mg. magnesium. En let wel, dit is dus magnesium in voeding die voor zo'n 95% op wordt genomen. Dat is wel even wat anders dan die pillen.
Ook Chiazaad zou erg veel magnesium bevatten, al zie ik daar verschillende getallen.

Wil je dus je magnesium een flinke boost geven, dan heb je echt geen pillen nodig. Vul een schaaltje
met 25 gram Amandelmeel, doe er 10 gram sesamzaadjes bij en vul dit hapje aan met stukjes banaan, appel
of ander fruit. Mag je melkproducten? Doe het door een schaaltje vla of wat yoghurt. 25 gram amandelmeel en 10 gram sesamzaadjes leveren je zomaar 72,5 mg magnesium op! Doe dit 2 keer per dag en je krijgt 145 mg. extra magnesium binnen. Maar er is meer. Carolyn Dean (schrijfster van The Magnesium Miracle) krijgt haar dagelijkse portie
magnesium binnen via cacao. Cacao bevat zo'n 520 mg. magnesium per 100 gram. Dus als je een schaaltje gele vla hebt, en
je doet daar 5 gram cacao in, dan eet je dus bruine vla met 25 mg. magnesium. Tel dit op bij je eerdere 2 hapjes per dag
en je zit al aan een waarde van 170 mg. extra magnesium per dag. Het grote voordeel van producten als amandelmeel is dat ze
nog zoveel meer bevatten dan magnesium alleen. 25 gram amandelmeel levert bijvoorbeeld ook zo'n 11 gram aan goede vetten Dit
zijn vetten die ook in vis te vinden zijn. Je hebt dus de voordelen van het eten van vis in een simpel tussendoortje.

Ook calcium is rijkelijk vertegenwoordigd in deze producten. 10 gram sesamzaad levert je net zoveel calcium (zo'n 80 mg.) als een ons
broccoli. Let wel, deze producten bevatten geen vitamine C en ook niet veel andere vitamines. Het is dus alleen een vervanger voor
mineraal-supplementen en visolie-supplementen. Uiteraard eet ik ook nog gewoon mijn vis daarbij, minstens 2 keer per week.

Hier een lijstje met details:

- Amandelmeel bestaat uit gemalen amandelen. je kunt de info per 100 gram hier vinden
Amandelmeel koop je voor 6 a 7 euro per 500 gram.
- Sesamzaad koop je voor 3,50 euro per 500 gram.
- Biologische cacaopoeder koop je voor 7 a 8 euro per 250 gram.
- Een banaan (85 gram) bevat zo'n 25,5 mg. magnesium.
- Spinazie bevat zo'n 45 mg. magnesium per 100 gram. Eet eens 3 ons weg op een dag en je krijgt 135 mg. magnesium binnen.
- Orale magnesium kan een laxerende werking hebben. Verdeel je hapjes dus over de dag. bijv. in de ochtend en avond.
- Chiazaad zou ook extreem veel magnesium bevatten. Het bevat in ieder geval veel goede vetten. Zelf voeg ik ook 10 gram Chiazaad toe aan mijn hapje.
- Para noten bevatten 450 mg. magnesium per 100 gram.

Ben je misschien gevoelig voor zaadjes, noten of dat soort stoffen? Probeer ze eerst uit. Neem voorzichtig een half theelepeltje sesamzaad op een lege
maag en zie wat er gebeurt. Doe hetzelfde met de andere stoffen die je gebruikt in de hapjes. kijk wat je lichaam aangeeft. De ene persoon zal misschien meer baat hebben bij 2 keer 15 gram sesamzaadjes per dag en de ander meer bij alleen extra Amandelmeel. Mijn hapjes bestaan uit 1 banaantje met 10 gram Chiazaad, 10 gram Sesamzaad en 25 gram Amandelmeel. Het is denk ik voor iedere even zoeken wat het beste werkt.

Ik ben nu zo'n 5 dagen bezig met deze hapjes en merk dat mijn spieren het in ieder geval erg fijn vinden. Ook voel ik me relaxter in mijn hoofd en slaap ik beter. Heb verder wel een infectie waar ik beroerd van ben dus de overige effecten kan ik de komende weken pas voelend denk ik.

Carolyn Dean over magnesium >> http://www.youtube.com/watch?v=y8FUxg2usFk

Foodstate presenatie >> http://www.youtube.com/watch?v=4R5cpdoX0l0

Hier kun je zelf alles uitrekenen >> http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=612

Magnesium onderzoeker van M.I.T >> http://www.youtube.com/watch?v=nDI_nzySNF8

Succes ermee en eetsmakelijk!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Boost je magnesium (en meer) met simpele hapjes

Bericht door lulu »

Hoi pol,
Het klinkt heerlijk dit tussendoortje. Kan de amandelmeel gewoon rauw gegeten worden? (En wel een beetje duur, dat meel). Banaan met sesamzaadjes lijkt me ook lekker. Spinazie durf ik niet meer.
Ben wel geïnspireerd!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Boost je magnesium (en meer) met simpele hapjes

Bericht door zeeman »

lulu schreef:Hoi pol,
Het klinkt heerlijk dit tussendoortje. Kan de amandelmeel gewoon rauw gegeten worden? (En wel een beetje duur, dat meel). Banaan met sesamzaadjes lijkt me ook lekker. Spinazie durf ik niet meer.
Ben wel geïnspireerd!
Hoi, dank voor je berichtje. Ik heb een hele geschiedenis waarbij ik moeite had om dingen te verteren. Reageerde op heel veel stoffen. Amandelmeel geeft bij mij geen enkel probleem. Ook sesamzaad geeft geen probleem. Het is even zoeken per persoon denk ik. Als je amandelmeel te duur vindt kun je misschien wat meer sesamzaad nemen? 25 gram per dag aan sesamzaad kost je 17,5 cent per dag. Daarmee krijg je binnen:

115 mg. Kalium, 195 mg. Calcium, 2 mg. ijzer, 87,5 mg. Magnesium en nog een gram of 10 aan goede onverzadigde vetten. Dat ga je (als je het mij vraagt) met geen enkel supplement zo goed halen. Hier de tabel van Sesamzaad, je kunt de balk met het gewicht heen en weer bewegen en zien wat je binnenkrijgt bij bijv. 30 gram:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=851

Paranoten leveren nog meer magnesium dan Sesamzaad. Daarnaast ook erg veel Kalium. Denk dat het daarom goed is om verschillende zaken te mengen. Hier de tabel van Paranoten:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=764

Laat vooral weten als je het geprobeerd hebt en deel je ervaring! Ben erg benieuwd of andere mensen ook vooruitgang voelen als het bijv. om de spierpijnen gaat...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding
Six amazing health benefits of magnesium
1) alleviate gastrointestinal discomfort and disease
2) regulating healthy blood sugar levels
3) maintaining a healthy heart
4) nurturing healthy bones
5) powerful detoxifier
6) greatly decrease your risk of developing cancer
Lees verder Bron: NaturalNews
The classic physical signs of low magnesium are:
Neurological:
Behavioral disturbances, Irritability and anxiety, Lethargy, Impaired memory and cognitive function, Anorexia or loss of appetite, Nausea and vomiting, Seizures
Muscular:
Weakness, Muscle spasms (tetany), Tics, Muscle cramps, Hyperactive reflexes, Impaired muscle coordination (ataxia), Tremors, Involuntary eye movements and vertigo, Difficulty swallowing
Metabolic:
Increased intracellular calcium, Hyperglycemia, Calcium deficiency, Potassium deficiency
Cardiovascular:
Irregular or rapid heartbeat, Coronary spasms
Among children:
Growth retardation or “failure to thrive”
Lees verder Bron: AncientMinerals
Magnesium is a crucially important mineral for optimal health, performing a wide array of biological functions, including but not limited to:
• Activating muscles and nerves
• Creating energy in your body by activating adenosine triphosphate (ATP)
• Helping digest proteins, carbohydrates, and fats
• Serving as a building block for RNA and DNA synthesis
• It’s also a precursor for neurotransmitters like serotonin
Lees verder Bron: Mercola
Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Plaats reactie