Artikel gezocht: kinderen van chronisch zieke ouders

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is wel wat af te dingen op de huidige Gz, ben ik met je eens. Maar ik denk dat het veel te kort door de bocht is te denken dat het in India allemaal beter is.

Dat wij naasten gauw alleen laten ipv ondersteunen heeft niet echt met de Gz te maken ...
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Maar ik zeg niet dat het "allemaal" beter is, ik zei:
Ook wordt gezien dat in andere culturen, waar dit gepsychologiseer niet/minder plaatsvind, mensen pragmatischer en minder stigmatiserend met ook ernstiger hersenaandoeningen omgaan. Ze zien het als een ziekte waarvoor je verpleegd moet worden en waarvan je kan herstellen.

Onze maatschappij ziet het als falen en schuld. Wordt je niet vrolijker van.
En dat blijkt uit onder meer:
This undoubtedly means that enviroment plays a crucial role as an outcome determinant in schizophrenia. The factors that underlie higher improvement rates in developing countries, however, remain ill-defined, although better tolerance of the sick role, availability of suitable jobs, supportive family attitudes and extended family networds have been suggested as explanations (Leff et al., 1987; Leff et al. 1992 ; El-Islam, 1982).
En verder denk ik dat onze Gz knappe dingen kan doen maar in de meest wezenlijke aspecten ernstig faalt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Tot nu toe ging het alleen over schizofrenie in India, dus 'ziekte in andere culturen' is wel erg breed dan. Er wordt in allerlei verschillende culturen volstrekt verschillend naar ziekte gekeken, soms worden mensen juist regelrecht uitgestoten. Het verschilt dus nogal ...

De rol van de omgeving ligt niet echt in de handen van de Gz.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik ben wel van mening dat de gz aardig meewerkt aan debilisering van eenieder die niet uit eigen gelederen komt, zie ook hun optelling jegens de complementaire zorg. Er komt zeker ook geen positief advies van hen uit richting zelfhulp van mensen, integendeel. Zíj zijn de kenners en de rest moet z'n mond houden.
Het geloof in de witte jassen is torenhoog en zelf doen zij er niets aan dit beeld te relativeren. Ik denk zéker dat dit een remmende factor is op de zelfzorg en zelfbeschikking.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik ben het deels met je eens, maar denk dat je te veel op een hoop gooit, een versimpeling van zaken.
Life smells...
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Hoi Lulu,

Ik zou niet weten over het artikel.

Wel weet ik dat ik als kind veel buikpijn had.
Altijd rond navel.
Toen werd er niet veel aandacht aan besteed, wel gesuggereerd misschien zenuwachtig voor verjaardag, repetitie, noem maar op wat men verzinnen kan.

Inmiddels weet ik dat over de grens gaan o.a. ook betekend pijn rond de navel.
Geen zenuwen of faalangst of wat men ook verzinnen kan.
Zuiver het lichaam dat aangeeft stop het is genoeg
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ha mamoes jammer dat ook jij het artikel niet kent, zal ik nog even verder moeten zoeken... (áls ik het vind zal ik het zeker delen).

Jouw ervaring mbt de buikpijn past bij de mogelijke verklaring dat een lichamelijk symptoom idd als psychisch kan worden gezien...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie