Een unieke kans?

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Een unieke kans?

Bericht door allura »

Zoals sommigen onder jullie wel weten, studeer ik psychologie aan de UGent. Toen ik dinsdag mijn syllabus ging kopen, bladerde ik er even door om te kijken welke paper ik ging moeten schrijven. En tot mijn verbazing (en woede) ging de voorbeeldpaper over... jawel, CVS.

Na heel luid gevloekt te hebben (en een paar vreemde blikken te hebben toegeworpen gekregen van omstaanders), bedacht ik dat dit eigenlijk een unieke kans was.

De professor die dit vak doceert, is immers iemand met principes en moraal: hij onderstreept het werken op basis van wetenschappelijk ondersteunde feiten. Waarom dan dit artikel over cvs? Simpel, hij is niet zo doorgedreven op de hoogte van de onderzoeken en de fraude die er in die wereld plaatsvindt. En daarom juist is dit een kans voor ons.

Aangezien hij een paar honderd studenten elk jaar doceert, kunnen wij dit aangrijpen om hem te informeren over het fenomeen ME, in de hoop dat hij dit in zijn colleges vermeldt en zo een hele schare psychologen op de hoogte brengt van onze boodschap!

Daarom mijn oproep: stuur een e-mail (zo goed mogelijk ondersteund door feiten en onderzoek) naar Prof. Dr. Ernst Koster aan de UGent met jouw verhaal en zoveel mogelijk empirische (dus wetenschappelijke) informatie als je zelf nodig vindt.

Dit kan een echt verschil maken! We moeten het probleem immers aan de bron aanpakken. Niet enkel artsen moeten op de hoogte gebracht worden, maar ook de psychologen die in goeder trouw voortbouwen op wat hen wordt bijgebracht in hun opleiding!!

E-mail: ernst.koster@ugent.be
http://www.ekgp.ugent.be/index.php?posi ... lcGZVB7Ja0

Veel succes!!


Bijlage: Scan uit mijn syllabus, voorbeeld van een paper: CVS en schoolmoeheid

https://www.dropbox.com/s/jrrhblfrxoy56 ... us%201.pdf
https://www.dropbox.com/s/w02xgb8bt2is1 ... us%202.pdf?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Een unieke kans?

Bericht door marlène »

Dank je wel allura voor deze kans.

Mijn haren gingen in eerste instantie wel recht staan bij de link die gelegd wordt tussen schoolmoeheid en "CVS". Ik begrijp niet dat er op zijn niveau nog zoveel onwetendheid heerst :(

Hopelijk kunnen we samen iets moois op papier zetten, misschien hem een Vergeet ME niet glossy doorsturen?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Oh, dat vind ik inderdaad een heel goed idee!! Idd, een glossy! Dat is gemakkelijk om door te nemen, en kan ook als je niet veel tijd hebt.

Verder denk ik, aangezien hij een docent & psycholoog is, dat we ook in zijn taal moeten spreken. Dus concrete onderzoeken refereren die aantonen dat bv CGT schadelijk zijn voor ME-patiënten, de fouten in de onderzoeken die aantonen dat het wel effectief is (ik denk hier bv aan Van Houdenhove), een korte uitleg over de biologische basis van ME en concrete voorbeelden die aantonen dat wij wél durven bewegen en ons inzetten en geen angst hebben voor bewegen en geen faalangst of school/werkmoeheid hebben.

Daarom ook dat ik deze post gemaakt heb. Hoe meer mensen hier aan mee werken hoe beter! ;)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Een unieke kans?

Bericht door lulu »

Mooi idee allura.
Ik weet alleen niet of ik voldoende wetenschappelijke artikelen kan aanleveren. Mag ik ook op denkfouten wijzen bij de gangbare opvattingen over ME (nou ja, cvs voor hun dan).
Ik ga morgen even denken.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Lulu, heel zeker!! Denkfouten zijn immers het terrein van psychologen! Hoe meer we hebben, hoe beter onderbouwd onze claims, hoe meer kans dat we hebben dat hij dit ook gaat inzien en zal meedelen aan zijn studenten. :)
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

colleges van DML aanleveren en van dr Visser...

artikel van Frank Twisk ea:ME/CVS, de psychotherapeut en de
(on)macht van het evidencebeest
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

hoe staat het hiermee?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

soof schreef:hoe staat het hiermee?
Ben ik ook benieuwd naar!

Nog een paar ondersteunende items hier:

http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ic&p=13534

Met you tube uitzendingen waar Luk Saffloer en Van Den Houdenhove elkaar naar het leven staan.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

ik denk dat het telkens an de energie ontbreekt om de plannen te gaan uitvoeren.
Zo is het bij mij iig!
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Plaats reactie