Controle over onze klachten krijgen: dat willen we allemaal wel!!!
Meestal onthoudt ons veelgeplaagde mistige brein de belangrijkste dingen nog wel: na X te hebben gedaan/gegeten geeft mijn lijf meestal reactie Y. Dan is het verband duidelijk.
Maar soms valt er geen touw aan vast te knopen. Je hebt bijvoorbeeld de indruk dat reactie Y pas véél later dan logisch te verwachten valt optreedt.
Of je probeert een nieuw medicijn of voedingdssupplement, en vraag je af of het nu echt geholpen heeft of niet.
Tijd voor het starten van een KLACHTENDAGBOEKJE?
Een persoonlijke keuze, want meten=weten=zweten: zoiets kost wel energie natuurlijk.
Afgelopen tijd had ik bedacht tóch die energie erin te willen steken.
Ik wist van een kennis-met-MS dat zij daar ook mee bezig is m.b.v. een speciaal programma (ivm experimentele therapieën die zij nu doet). Copy & paste en even aanpassen voor ME-klachten dacht ik zo; of anders zou er vast wel een geschikt voorbeeld van het internet te plukken zijn. Appeltje, eitje, toch?
http://www.trackandshareapps.com
Dat bleek inderdaad Apple / Ei-pad te zijn. Dat programmatje was een algemene klachten-app waarvoor je een dure Iphone of Ipad nodig hebt. Heb ik dus niet. En op internet niets te vinden wat erop leek.
Volgens Visser bestond zoiets niet speciaal voor ME-patiënten. Dan zelf iets bedenken?
Na bestudering van deze app blijkt het enige voordeel eigenlijk het gebruiksgemak te zijn: zo'n Iphone heb je vaak bij de hand en je kunt heel makkelijk op van die fijne gelikte iconen klikken om je gegevens in te voeren. Na afloop worden er leuke grafiekjes gemaakt. Maar feitelijk kun je met een Excell-bestandje precies hetzelfde. Zelfs met een papieren schrift kom je een heel eind - al is het grafieken maken daarna wel veel werk. Een voordeel van zo'n app met iconen is wel weer dat die ook makkelijk in te vullen is als je slecht ziet.
Nu ik het voor mezelf aan het uitpluizen ben, word ik vanzelf ook nieuwsgierig naar hoe jullie het doen. (sorry, ik ben nogal nieuwsgierig soms).
Daarom mijn vragen:
1. Houden jij een klachtendagboek bij?
2. Zo ja, in welke vorm? Papier, ditgitaal bestand op je pc, app of ander programmatje, online database of anderszins?
3. Wat en hoe vaak hou je het bij?
4. Heb je er wat aan gehad?
Als surfend kwam ik trouwens op deze trend:
BIO-HACKING
Dit is (citaat): "Je leven optimaliseren door middel van systhematisch denken, biologie en technologie."
Simpel gezegd is bio-hacking (ook wel 'quantified self' genoemd) een uit de hand gelopen gegevens-dagboek waarbij je zoveel mogelijk dingen van jezelf meet. Dat kan bijvoorbeeld je slaap, humeur, voedsel, hydratatie, weersomstandigheden, sportieve prestaties of wat dan ook zijn.
Denk aan een bewegings-sensor die je op je matras legt en die meet n.a.v. bewegingen tijdens je slaap in welke fase van de slaap je bent. Je kan je dan laten wekken (via Iphone) op het juiste moment wanneer je in je lichte slaap bent.
http://www.quantifiedself.nl
Interessant filmpje over een ME-patiënt die aan het bio-hacken is geslagen:
http://quantifiedself.com/2013/12/chris ... c-fatigue/
Zijn er mensen op dit forum die dit soort dingen ook interessant vinden, of ben ik de enige Nerd hier?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de antwoorden,
en de groetjes van Willemijn