nieuwe therapie voor cancer

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

nieuwe therapie voor cancer

Bericht door she »

vandaag in het 22:00 journaal
nieuwe aanpak van kanker veel belovend:
ipv doden van de tumor - versterken van het immuun systeem zodat die de kankercellen aanvalt.

Chinese geneeskunde ?
het feit dat de westerse geneeskunde geen antwoord heeft voor chronische ziektes ?

Komt mij heel bekend in de oren . . .
of beter gezegd:
halleluja !
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

nieuwe therapie voor cancer

Bericht door annek »

Precies She, klinkt mij ook bekend in de oren....

Je immuunsysteem 'boosten' zodat het instaat is dat wat niet in je lijf hoort eruit te werken.
Benieuwd naar welk middel ze hiervoor bij kanker gebruiken. Vast een link naar art. in Science wie weet staat het er in....

http://www.sciencemag.org/content/342/6165/1432.full
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

nieuwe therapie voor cancer

Bericht door elias »

Ik waardeer zeker wel de Chinese geneeskunst en het kan helpen tegen bepaalde lichte kwalen of pijntjes maar lijkt me zeer sterk dat het effect kan hebben op ernstige biomedische aandoeningen als ALS, Kanker, MS, ME, HIV etc.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

nieuwe therapie voor cancer

Bericht door marlène »

Ons immuunsysteem detecteert de kankercellen en ruimt ze op. Dat is dus een basisvoorwaarde om te kunnen genezen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

nieuwe therapie voor cancer

Bericht door annek »

Nederlands artikel over de eerder genoemde doorbraak immunotherapie op Wetenschap24:

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... prijs.html.

Een deel van het art.:
Remmende remmers
Al eind jaren tachtig ontdekte James Allison een nieuw eiwit op het oppervlak van cytotoxische T-cellen, cellen die tumorcellen kunnen doden. Allison merkte dat deze eiwitten, CTLA-4 genaamd, T-cellen remmen en daarbij voorkomen dat de cellen een volledige immuunaanval kunnen uitvoeren. Door de remmer te blokkeren, dacht Allison, zou het immuunsysteem kanker beter kunnen bestrijden.

In 1996 publiceerde Allison een paper in Science waarin hij beschreef hoe door CTLA-4 te remmen tumoren in muizen konden worden bestreden. In 1999 werd deze biologische kennis omgezet in een medicijn, maar in het daaropvolgende decennium konden er bij mensen nog geen bruikbare resultaten mee bereikt worden.

Ondertussen ontdekte een Japanner een molecuul in stervende T-cellen, dat hij PD-1 noemde. Dit molecuul bleek een andere remmer van T-cellen. Het biotechnologisch bedrijf Medarax testte PD-1 bij mensen in 2006 en in 2008 bleken de resultaten opmerkelijk. Bij vijf van de negenendertig patiënten met vijf soorten kanker bij wie uitzaaiingen al hadden plaatsgevonden slonken de tumoren in grootte.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

nieuwe therapie voor cancer

Bericht door asje »

Hoopgevende en interessante ontwikkeling.
Ons immuunsysteem detecteert de kankercellen en ruimt ze op. Dat is dus een basisvoorwaarde om te kunnen genezen.
Dat gebeurt, zonder dat we het merken. Als het immuunsysteem het dan niet meer aan kan heb je (pas) kanker.

En Btw: in China gebruiken ze dezelfde behandelingen als hier tegen kanker en ze zijn ook aan het experimenteren met gentherapie. Westerse geneeskunde wordt daar volop gebruikt.
Life smells...
Plaats reactie