"Nieuwe" info hersenstichting...

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"Nieuwe" info hersenstichting...

Bericht door lulu »

CVS
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is de benaming van een ziektebeeld dat wordt gekenmerkt door een combinatie van samenhangende klachten en symptomen. Het belangrijkste symptoom is chronische vermoeidheid.
Zowel binnen als buiten de medische wereld zijn er meningsverschillen over CVS. Vaak wordt ME (myalgische encefalomyelitis) gebruikt als synoniem voor CVS. Of dit terecht is, of dat ME een aparte aandoening is, is ook nog controversieel. In Nederland wordt ME niet erkend als een ziekte. De Nederlandse gezondheidsraad stelt ME gelijk aan CVS. Voor de diagnose en behandeling van CVS is een richtlijn opgesteld.
-de hersenstichting bevestigt in ieder geval dat het gaat om een "combinatie van samenhangende klachten en symptomen".
-helaas is volgens de stichting het belangrijkste symptoom vermoeidheid. Dat blijft toch hardnekkig, ik ben wel benieuwd voor wie op dit forum vermoeidheid nu idd het belangrijkste symptoom is.
-als zij dit op de site zetten, is dit dan ook een bevestiging dat het een hersenziekte is? Waarom dan de echte benaming Myalgische Encefalomyelitis, of zo je wilt, Encefalopathie niet overgenomen?
-ze stellen zelfs dat ME in NL niet erkend is.... de Gezondheidsraad weet het blijkbaar beter dan de WHO.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Er staat ook een link op naar ME: Bron: https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... eningen/me
ME

ME is een afkorting van Myalgische encefalomyelitis. Helaas bestaat er nog veel onduidelijkheid over ME. Al jaren is er discussie over de ziekten ME en CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom). Niet alleen over wat zowel ME als CVS inhoudt, maar ook of ME een afzonderlijke ziekte is en dus niet hetzelfde als CVS.

In 2011 zijn internationale criteria opgesteld, door artsen uit verschillende landen. Hierin staat beschreven dat ME een andere ziekte is dan CVS. ME is volgens deze criteria namelijk een neurologische aandoening. Naast deze criteria zijn er ook artsen die stellen dat ME géén neurologische aandoening is en ook geen aparte ziekte. In Nederland wordt ME niet erkend als een ziekte. De Nederlandse gezondheidsraad stelt ME gelijk aan CVS.
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

-helaas is volgens de stichting het belangrijkste symptoom vermoeidheid. Dat blijft toch hardnekkig, ik ben wel benieuwd voor wie op dit forum vermoeidheid nu idd het belangrijkste symptoom is.
Een veel gemaakte fout! Vermoeidheid is juist iets positiefs en plezierig, ik weet nog heel goed hoe vaak ik ontzettend vermoeid was na een marathon of na een dag intensief werken of reizen en het uitrusten en na een nachtje opknappen daarvan was heerlijk....

Echter heeft ziekte totaal NIETS met vermoeidheid te maken.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

"Geen wonder dat deze ziekte slecht begrepen is.
De termen ‘vermoeidheid’ en ‘uitputting’ beschrijven in de verste verte niet
het onplezierige gevoel dat wordt ervaren.
‘Instorten’ is een betere en meer accurate beschrijving."

Dr. David Bell
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik ben al heel lang boos op de Hersenstichting, zij zouden bij uitstek iets kunnen betekenen voor ons, de WHO volgend. Maar nee, ze hebben alleen één keer iets over CVS gezegd en nu dan dit.
Life smells...
Plaats reactie