Zuiveringszout (baksoda, natriumbicarbonaat)

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Zuiveringszout (baksoda, natriumbicarbonaat)

Bericht door zeeman »

Ben de laatste tijd aan het lezen over zuiveringszout. Er zijn websites waar mensen positieve effecten melden bij het gebruik hiervan. Het werkt ontzurend voor het lichaam en ons lichaam maakt het zelf ook aan. Baksoda en natriumbicarbonaat zijn andere benamingen voor hetzelfde. Let op: het is niet hetzelfde als bakpoeder. Al zit daar wel vaak baksoda in.

Natriumwaterstofcarbonaat (natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda) is een witte kristallijne stof die ook wordt gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel in plaats van gist. Als toevoeging voor levensmiddelen heeft het E-nummer E 500 (ii). Het wordt ook wel gebruikt als mild poets- of schuurmiddel, vooral in huishoudelijke context in Engeland, en als zuiveringszout, bestanddeel van maagtabletten tegen zuurbranden. Bij menging met een sterk of zwak zuur ontleedt het waarbij koolzuurgas vrijkomt. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat

De voordelen zouden zijn dat het erg goedkoop is en dat het ons lichaam helpt uit de verzuring te komen. Wat gebruik betreft lees ik dat men dagelijks 2 theelepeltjes op kan lossen in een glas water. Als ik het goed heb is dit beter niet te gebruiken bij het eten omdat het maagzuur neutraliseert. Een half uur voor het eten zou dus beter zijn op een lege maag.

Zijn er mensen bekend met inwendig gebruik van zuiveringszout?
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Zuiveringszout (baksoda, natriumbicarbonaat)

Bericht door slakkenhuisje »

@polpolirene

http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#188619
Diederik bij DML
Vanaf blz 37

Groetjes!
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
jolie
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57

Zuiveringszout (baksoda, natriumbicarbonaat)

Bericht door jolie »

Ik heb er periodes veel baat bij. Het helpt mij bij constipatie, verzurings-spierpijn en maagpijn. De normale natriumbicarbonaat poeder verdraag ik niet (meer), daarom gebruik ik nu natrium-kalium-bicarbonaat-tabletten die een maagsapresistente coating hebben.
Plaats reactie