Spierpijn en spierspanning

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Spierpijn en spierspanning

Bericht door nicoda »

Sinds een aantal maanden heb ik last van behoorlijk lastige spierpijn en spierspanning. Eigenlijk zijn letterlijk al m'n spieren altijd gespannen. Opgetrokken schouders, aangespannen nekspieren maar ook in m'n armen en benen voel ik extra belasting. En uiteraard gaat dit op den duur ook verkrampen en leiden tot spierpijn.

Dit was voor mij een vrij nieuw symptoom, ik had al wel langer last van gewrichtspijn en pijn in armen en handen maar dit lijkt echt anders. Ik heb het probleem voorgelegd aan de internist en die schreef magnesium voor. Dat heb ik een week geprobeerd en de eerste dag voelde ik me geweldig! Geen pijn, geen spanning en ik was ook meteen minder vermoeid. Maar de tweede dag sloeg het al om. Meer pijn dan voorheen. De spierspanning was niet meer merkbaar maar de pijn was vreselijk! Dit hield de hele week aan en aan het einde van die week zat ik bij de huisarts omdat ik amper kon bewegen van de pijn, maar bij gebrek aan beweging ging alles vast zitten en ook pijn doen dus :? Nu heb ik niet een hele meedenkende huisarts dus zonder ook maar iets te onderzoeken of controleren heeft hij me doorverwezen naar een fysiotherapeut. Ik moest maar wat meer en beter bewegen en dan kwam alles goed.

Dat advies heb ik uiteraard niets mee gedaan en weer contact gehad met de internist maar die snapt er ook niet zoveel van. Ze had zo'n reactie na magnesium nog nooit gehoord maar stelde wel voor direct te stoppen. De week erna werden de klachten inderdaad minder en zoals voorheen. Dus wel weer spierspanning, spierpijn maar niet de ondraaglijke pijn van de week ervoor. Verder verwijst de internist weer door naar de huisarts om een onderliggende oorzaak te zoeken maar die werkt dus niet mee..en zo loop ik alweer een paar maanden rond zonder dat er iets is gebeurt.

Ik ben een beetje huiverig om de magnesium weer te proberen, iets wat volgens de internist best kon in een lagere dosering omdat het misschien toeval is geweest. De spierpijn en spanning is wisselend en ik kan er niet echt een logica in vinden. Het is niet perse erger als mijn vermoeidheidsklachten ook erger zijn.

Is iemand bekend met deze klachten en/of het gebruik van magnesium hiervoor?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijn en spierspanning

Bericht door asje »

Ik ben magnesium gaan gebruiken voor de slaap en tot mijn verbazing was de spierspanning in mijn linkerbeen die ik altijd had daarmee ook vrijwel verdwenen èn ook de vaak onrustige tenen. Pijn in benen heb ik altijd maar die is niet veranderd er mee.

Sommige medicijnen kunnen die spanning ook veroorzaken, mss gebruik je zoiets? Anders is het geloof ik altijd een stoornis in de hersenen ivm de aansturing, en bekend bij ME.

Ik zou ook eerst de magnesium in een lagere dosering proberen, dan weet je zeker hoe of wat. Het kan ook aan de soort/vorm liggen, welke magnesium zit er precies in wat jij hebt?
Life smells...
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Spierpijn en spierspanning

Bericht door pauliene »

Weet je wat je magnesium waarde was voordat je er mee begon?

Ik heb ook magnesium gebruikt in de hoop minder spierspanning/pijn te hebben en ik kreeg dezelfde klachten als jij.
Later bleek dat mijn magnesium waarde te hoog was.
Een teveel aan magnesium kan dezelfde klachten geven als een tekort. Als de waarde goed is zou ik ook een lagere dosering proberen.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijn en spierspanning

Bericht door asje »

Complementairen zeggen vaak dat we een veel hogere magnesiumwaarde moeten hebben dan de standaardwaarde, dat lijkt hier niet te kloppen dus!
Life smells...
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

Oeps, beetje late reactie! Ik heb magnesiumhydroxide gehad, 500mg per dag (even uit m'n hoofd). Later las ik dat hydroxide de vorm is die niet makkelijk wordt opgenomen in het lichaam maar misschien was het toch te veel? Mijn magnesiumwaarde is niet getest voordat ik hier mee begon.

Daarnaast gebruik ik wel andere supplementen maar daarvan is m'n internist ook op de hoogte. Ik ga er vanuit dat die had gewaarschuwd als dat niet samen met magnesium kan? :oops: Supplementen zijn in mijn geval vitamine B12, B balans, multivitamine, melatonine en af en toe valeriaan.

Sinds ik ben gestopt met de magnesium heb ik nooit meer zulke ernstige pijnklachten gehad. Nu heb ik net een supplement gekocht met melatonine, vitamine B en magnesiumcitraat. Dat blijkt makkelijker te zijn om op te nemen? Ik kon de melatonine die ik normaal heb niet meer vinden dus nu maar dit experiment.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Volgens mij kan magnesium met alle andere supplementen. Citraat is idd één van de vormen die wel opgenomen wordt.
Life smells...
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

Update: ik ben na een paar dagen ook maar weer gestopt met magnesiumcitraat. In eerste instantie deed het niet veel, de spierspanning verminderde iets maar niet volledig. Maar na een dag of vier kreeg ik weer dezelfde pijn als de vorige keer. De vorige keer ging ik door met magnesium gebruiken en werd de pijn steeds erger, nu heb ik besloten om direct te stoppen. Het is de pech dat ik komende weken de laatste autorijlessen heb en het examen, ik wilde proberen of de klachten weer zouden verergeren zoals de vorige keer, dan weet ik vrij zeker dat het geen toeval is. Maar dan ben ik ook weer weken bezig met herstellen en zou ik daardoor kunnen zakken voor m'n examen, erg slechte timing dus maar ik vrees dat ik de hoop opgeef wbt magnesium.
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

De laatste tijd heb ik ook ondraaglijke spierpijnen, vooral rug, nek, schouders, armen, borstkas. Als ik zit of lig is de pijn altijd erger, en iètsje beter als ik beweeg. Tegelijk ben ik doodmoe en heb ik zo'n behoefte aan rusten. Maar dan heb ik dus meer pijn. Wat doe ik dan het beste? Kent iemand medicijnen die helpen tegen de pijn? Ik gebruik reeds B-magnum 2/dag naast allerlei andere zaken (allemaal op voorschrift van DML). Maar paracetamol of ibuprofen helpen langs geen kant. Help!
Plaats reactie