Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Bericht door Eline »

Zojuist heb ik de vragen bij het webcollege gelezen van dr Vollema. Ik ben vooral geïnteresseerd in de medicijnen die gebruikt kunnen worden bij cognitieve problemen. Hij noemde ritalin en ik ben dus gaan speuren op het forum. Zijn er ook mensen met positieve ervaringen?

Mijn cognitieve klachten zijn de laatste tijd flink verergerd. Ik werk nog 2 dagen en ik wil dit graag vol kunnen houden. Heeft iemand ervaring met andere medicijnen die helpen en dan het liefst zonder bijwerkingen? Ik heb ook POTS en ik denk dat de verminderde bloeddoorstroming naar de hersenen ook de cognitieve klachten verergeren.
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Bericht door amber »

Ik heb een zeer slechte ervaring met Ritalin. Ja, het werkte voor mij. Je kan het vergelijken met drugs, zoals speed. Ik kreeg er een boost van, ging ongemerkt over grenzen en vervolgens raakte ik op een dag volledig bedgebonden en ben ik dat nog steeds. Mijn hoofd is volledig overprikkelt en ik kan geen enkel licht en geluid meer verdragen. Mijn lichaam was al een tijdbom (ik heb neuroborreliose), maar Ritalin heeft er voor gezorgd dat ik niks doorhad waardoor ik een enorme crash heb gehad. Dus, ik ging 2 stappen vooruit, om er vervolgens 10 achteruit te doen. Ik raad het iedereen die ziek is af! Supplementen zoals Q10 en Think Clear zijn een stuk veiliger en ik heb al veel goede effecten gehoord van mensen om mij heen die het gebruiken. Think Clear helpt ook voor een betere doorbloeding door de hersenen.
Hope and just believe.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi eline,
Eline schreef:Zojuist heb ik de vragen bij het webcollege gelezen van dr Vollema. Ik ben vooral geïnteresseerd in de medicijnen die gebruikt kunnen worden bij cognitieve problemen. Hij noemde ritalin en ik ben dus gaan speuren op het forum. Zijn er ook mensen met positieve ervaringen?

Mijn cognitieve klachten zijn de laatste tijd flink verergerd. Ik werk nog 2 dagen en ik wil dit graag vol kunnen houden. Heeft iemand ervaring met andere medicijnen die helpen en dan het liefst zonder bijwerkingen? Ik heb ook POTS en ik denk dat de verminderde bloeddoorstroming naar de hersenen ook de cognitieve klachten verergeren.
Ik heb het WvP en de vragen van Dr. Vollema ook gelezen.
De beste psychiater (een collega van Dr. Vi (cardioloog?...)) heeft een kleine groep mensen/patiënten (20) in zijn praktijk. Wat ik er zo van begrijp is dat hij nog erg weinig ervaring heeft met ME, CVS.

Met Ritalin en de andere middelen die hij noemt, moet je erg voorzichtig zijn. En of dat een goede combinatie is met ME, CVS?

Lees de informatie van Zuiderzon (beheerder site MEGidsnet) daartoe ook nog eens goed door.
De waarschuwingen middels informatie van Zuiderzon spreken voor zich....
Zuiderzon schreef:Van rilatine is aangetoond dat het bij jonge ratten oxidatieve schade teweegbrengt, terwijl ME/CVS-patiënten net al oxidatieve schade hebben.

Rilatine doet de bloedstroom naar de hersenen afnemen.
Wetende dat de doorbloeding in de hersenen te laag is bij veel ME/CVS-patiënten (aangetoond via SPECT-scans), is rilatine een zeer CONTRAPRODUCTIEF middel!

Dat is nu precies wat België doet: referentiecentra zonder enig positief wetenschappelijk onderzoek de plak laten zwaaien, hen richtlijnen laat opstellen, die zelfs schadelijk zijn. Huisartsen pakken deze richtlijnen klakkeloos over als zijnde heil, met alle gevolgen vandien voor ons!
en
Zuiderzon schreef:Dit nav welgeteld 1 studie (olv Van Houdenhove in het referentiecentrum)(die de huisarts dan vol lof gelezen heeft in de Artsenkrant) waarbij men subjectieve verbetering van concentratie en mindere vermoeidheid vaststelt (op termijn van 4 weken 'behandeling'!!!) bij slechts 1/6 of 10 van 60 patiënten aan de hand van een subjectieve (!) vragenlijst (ipv objectieve parameters - vb. fietstest betere resultaten?).
[Noot: ze waren gestart met 180 patiënten maar in de psychiatrie doet men aan creatief boekhouden en laat men afvallers en potentiële deelnemers die om allerlei redenen als niet bruikbaar werden afgewezen, BUITEN beschouwing. Dus je kan hier concreet besluiten dat het succes gereduceerd wordt tot 10 op 180 of 1/18! dat is 1/3 van hun voorgestelde succespercentage!]

Bovendien werd de lange termijn niet onderzocht (wat uiteraard andere resultaten zal opleveren gezien de schadelijke effecten die ik hoger reeds aangehaald heb). Plus het gaat hier om een tijdelijke verlichting van een symptoom, de oorzaak wordt niet aangepakt.
Een andere studie van rilatine voor vermoeidheid bij kanker toont dat rilatine niet beter is dan placebo :P
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 10 okt 2013, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

En of andere middelen voor betere concentratie:

Ik gebruik al vanaf 2001 St. Janskruid. Gewoon een goedkope versie zonder melk en gluten.
En ik ben nog steeds behoorlijk scherp en slaap vrij strak. Maar ben niet suf.
Wisselwerking andere medicijnen. Heb een operatie gehad en slik behoorlijk wat medicatie en heb er nog nooit last van gehad.

Valeriaan en andere helpen bij mij niet.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

aanvulling:

Bijwerkingen heb ik nooit gehad.
Je moet de ST. Janskruid een tijdje - weken slikken om het verschil op te merken.
Je merkt bij stoppen geen ontwenningsverschijnselen. Na een paar dagen stoppen ga je pas het verschil en dus de gemiste voordelen bemerken.

Het is een goedkoop middel.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Bericht door Eline »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga mij er eens goed in verdiepen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Opgepast met St.-Janskruid. Als je de pil neemt of andere 'levensnoodzakelijke' medicatie, kan deze niet meer werkzaam worden door dit kruid.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Hoi Marlène,

Ja dat is wat ze zeggen en ik ben het met het oppassen wel eens. Bedankt voor deze aanvulling. Maar ik vind ook dat St. Janskruid te nadelig wordt beschreven.
Het is een goedkoop middel. Ik vraag mij serieus af of al die nadelen echt waar zijn. Nog nooit last gehad van enige wisselwerking en dat in 12 jaar af en aan slikken. En ik slik toch behoorlijk wat medicatie.

Ben begonnen met dit middel toen ik nog niet eens meer mijn naam kon schrijven en bijna geen kleur meer zag. Door dit middel kon ik anti depressie tabletten in die tijd vermijden. En klachten verdwenen en ik kon door dit middel terwijl ik doodziek was (doel was lokalen bereiken , proberen niet alles onder te kotsen of neervallen en de lessen opnemen) toch de studie behalen. Terwijl ik echt amper wat kon; laat staan echt studeren. Studie trouwens behaald met hoge cijfers en ik dank dit echt aan de St. Janskruid. Bij mij werkt het.

Door progressie ME / Lyme/ Whatever/ kan ik nu helaas nog minder maar:
Ik slaap beduidend beter, ben niet suf, maar ook niet opgejaagd, ben helder, denk meerdere stappen en verschillende mogelijkheden en geen depressies.

Mijn oude HA zweerde erbij. Mijn nieuwe HA is compleet tegen.
Maar ja mijn nieuwe HA is ook tegen de hoge dosis b12.

Ik koop het nu zelf in een vrij hoge dosis, hier zou ik dus niet mee beginnen.
Schrijf het merk wel eventjes op, omdat deze melk en gluten vrij is:
15 / 16 150 stuks!! Euro Hyperiforte Merk Elvitaal.nl
322 mg St-Janskruid
Gestandaardiseerd op 1000 mcg hypericine = werkzame stof St. Janskruid. Gekocht bij Vitamin store website.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi,

Enkele mogelijkheden om concentratie te verbeteren:

http://www.webmd.com/add-adhd/slideshow ... oncentrate

http://www.livestrong.com/article/15574 ... entration/

http://www.livestrong.com/article/40497 ... and-focus/

http://www.livestrong.com/article/43033 ... entration/

http://www.livestrong.com/article/87671 ... entration/

Kijk ook met speciale aandacht naar Ginkgo,
http://www.webmd.com/vitamins-supplemen ... ame=GINKGO

Maar kijk voor gebruik van de natuutlijke middelen niet alleen naar de eventuele voordelen, maar ook de nadelige/bijkomende effecten.

Beste zoekresultaten: engels-talig googlen op “stofnaam + health benefits” en “stofnaam + health risk”

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ slakkenhuisje

st.-janskruid is inderdaad geweldig maar iemand met kennis van toxicologie zal bevestigen wat ik schreef.

Ik volg je redenering ook ivm studeren. Het houdt zeker verband want het verbetert je serotonine e.d.

Je wil echter geen ongewenste zwangerschap als je zo ziek bent misschien ... Vandaar de waarschuwing.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Eline, al eens gehoord van Think Clear ?
Geen ervaring mee maar prof De Meirleir schrijft het ook voor.

https://www.prohealth.com/shop/product. ... code/PH131
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie