Kaakpijn?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Heb je zelf al kaakpijn gehad sinds je ME/Fibro/... kreeg?

Ja
5
100%
Nee
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 5
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Kaakpijn?

Bericht door allura »

Hey iedereen,

Ik zie veel gesproken worden over klachten hier op het forum, maar ik kan nergens iets vinden over kaakpijn. Zijn hier nog mensen die daar last van hebben? Zo ja, wat doen jullie daar tegen?

Ikzelf heb sinds vrijdag iets vreemd aan de hand met mijn linkerkaak, meer bepaald het gewricht of de spier daar. Ik kan namelijk mijn kaak niet meer openen! Misschien 2 cm, met moeite. Eten kauwen is onmogelijk, en het doet ook veel pijn. Praten gaat, maar niet te lang, want dan voel ik het opzwellen en meer pijn gaan doen. En ik kan pas woensdag terecht bij de dokter! Zegt die secretaresse aan de lijn als ik zeg "jamaar, ik kan zelfs niet meer eten!" tegen mij: "dan moet je maar pap eten". 0_o Onvoorstelbaar.

Maar goed. Pijnstillers werken niet, en ik heb eerlijk gezegd wel honger. Zelfs geweekte ontbijtgranen doen pijn. Hitte helpt niet, koude maar een klein beetje. Het enige dat hielp tegen de pijn was dafalgan met codeine, maar ik had maar 1 tabletje en dat is nu wel op. Zonder voorschrift niet verkrijgbaar.

Een andere dokter is ook geen optie, want alle -deftige- dokters hier hebben allemaal zo'n wachtlijst.

Dus... Ervaringen, of tips, iemand?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Kaakpijn?

Bericht door marlène »

Als je het nog nooit hebt gehad, kan het ook wel een abces onder een tand zijn. Dat komt plots op, je kaak zwelt dan en je krijgt je mond niet meer open. In dat geval is de behandeling AB en terug naar de tandarts.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Kaakpijn?

Bericht door lulu »

Hoi allura,
Heb je ook een kaakklem, of knarsen 's nachts? Of plots zo opgekomen....
Bij onze aandoening hebben we vaak ook verhoogde spierspanning in de kaakspieren, hetgeen een kaakklem kan geven (TMD, maar daar zul je met je achtergrond mss wel van gehoord hebben?). Dit kan zorgen voor een scala van klachten, incl. je mond niet kunnen openen, maar ook oorsuizen en verminderd gehoor kunnen er mee samenhangen.
Maar je beschrijft geen andere klachten, dus toch marlene's suggestie?

Lastig, en ook nog hongergevoel erbij...
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Kaakpijn?

Bericht door allura »

marlène schreef:Als je het nog nooit hebt gehad, kan het ook wel een abces onder een tand zijn. Dat komt plots op, je kaak zwelt dan en je krijgt je mond niet meer open. In dat geval is de behandeling AB en terug naar de tandarts.
Hmmm... Dat zou in principe kunnen, maar zou ik dan geen tandpijn moeten hebben ook? Ik heb namelijk enkel aan de 'buitenkant' pijn, vlakbij het gewricht, maar geen tandpijn of zo. Tandarts... Oei, en ik ben zo'n bange. :lol:
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Kaakpijn?

Bericht door allura »

lulu schreef:Hoi allura,
Heb je ook een kaakklem, of knarsen 's nachts? Of plots zo opgekomen....
Bij onze aandoening hebben we vaak ook verhoogde spierspanning in de kaakspieren, hetgeen een kaakklem kan geven (TMD, maar daar zul je met je achtergrond mss wel van gehoord hebben?). Dit kan zorgen voor een scala van klachten, incl. je mond niet kunnen openen, maar ook oorsuizen en verminderd gehoor kunnen er mee samenhangen.
Maar je beschrijft geen andere klachten, dus toch marlene's suggestie?

Lastig, en ook nog hongergevoel erbij...
Dat heb ik inderdaad wel al gehad. De laatste maand of zo merk ik als ik wakker wordt dat ik mijn kaken te hard op elkaar klem. Tempero-Mandibulaire Disorder, denk ik dat je bedoelt met TMD? Dat zou zeker goed kunnen. Ik heb geen last van verminderd gehoor, maar wel lichte oorpijn, en ik voel iets gezwollen zitten wat nogal lijkt op een spier (of dat dan ook een spier is weet ik niet zeker).

Het voelt alsof mijn kaak tegelijk los hangt aan die kant (ik kan beter eten als ik mijn kaak mee ondersteun), en te opgespannen is (opgezwollen). Alsof het niet helemaal 'juist' in elkaar zit.

Nuja, woensdag zal de dokter me wel weten vertellen wat het is. Alleen die pijn wil ik toch een beetje kunnen controleren. Ik loop ervan tegen de muren!!
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Allura,

Je voelt zwellingen?
Ik zou zelf wel koelen, maar geen warmte er op voor het geval het een infectie betreft.
Weet je zeker dat het een gewricht/spier is?
Misschien een idee om de tandarts te bellen?
Daar ben ik ook geweest met soortgelijke klachten en dan weet je vrij snel of je daar,
bij de kaakchirurg (hopelijk niet) of de huisarts moet zijn.
Bij mij was het een gewrichts/spierkwestie trouwens.
Heb toen fysio gehad voor mijn kaak, dus dat viel mee

Tandartsen hebben meestal dagelijks een tijd gereserveerd voor spoedjes.
En ze kunnen pijnstillers geven indien nodig.

Voor de honger een banaantje prakken? Wel voedzaam.
Sterkte er mee!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Tandarts is ook een goede, want eerst moet idd toestand van de tanden gecontroleerd. En je kan er wellicht eerder terecht dan bij de HA. Bij TMD worden oefeningen geadviseerd en verkeerde kaakgewoonten afgeleerd, en soms ook een bijtplaatje voor het knarsen 's nachts.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie