verhuizen naar een warm droog klimaat?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hanne1
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:12

verhuizen naar een warm droog klimaat?

Bericht door hanne1 »

Ik heb een vraagje.
Ik ben hier al even aan het zoeken op het forum maar vind er niet dadelijk iets over terug.
Zijn er hier nog mensen die de stap hebben gezet/overwogen om te verhuizen naar het buitenland (ik bedoel richting warm, droog klimaat)in de hoop toch een aantal symptomen te verlichten.
Wat zijn jullie ervaringen?
op gebied van gezondheid, reacties uit de omgeving, medewerking van allerhande instanties,...

Zijn er ook medische studies gepubliceerd die eventueel kunnen aantonen dat leven in een warm en droog klimaat inderdaad een positief effect zou hebben op de gezondheid van cvs/ME patienten.

alvast bedankt voor jullie reacties, het zou me weer een hele stap verder kunnen brengen.

groetjes Hanne
Gebruikersavatar
sophie221
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2012, 13:34

verhuizen naar een warm droog klimaat?

Bericht door sophie221 »

Ik heb er ook wel eens over nagedacht maar ben hier te gebonden om daadwerkelijk (ooit) te gaan.

Daarnaast vraag ik me af of het ook echt verbetering brengt. Als ik in het verleden enkele weken op vakantie was in een warmer land leek ik me soms wel wat beter te voelen, maar een vakantie doet dat met de meeste mensen.. Daarnaast merkte ik niet dat de vermoeidheid of hoofdproblemen meteen afnamen. Het voelt over het algemeen gewoon lekkerder in de zon op vakantie, maar of dat uiteindelijk ook echt fysiek doorwerkt, ik betwijfel het.
Gebruikersavatar
sophie221
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2012, 13:34

verhuizen naar een warm droog klimaat?

Bericht door sophie221 »

Ow, het is wel lekkerder voor de spieren en gewrichten. Zeker als ik hier weer eens een half uur in de kou op de bus heb moeten wachten, kom ik niet meer van de pijn en kou af. Dat heb je natuurlijk niet in een lekker warm land ;)
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Moest ik hier niemand of niets achterlaten...graag ! :)
Ben nog wel op zoek naar de ideale plek : het mag er nooit stormen, zelfs niet waaien en zeker niet te heet worden ! :roll:

Ik zou er niet genezen maar veel meer buiten komen.
Post hier niemand vanuit Spanje ?? Ben de naam kwijt.

By the way : de foto = behangpapier (om bij weg te dromen)...
Bijlagen
tropisch.jpg
tropisch.jpg (140.63 KiB) 889 keer bekeken
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
fresia
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 sep 2011, 12:47

Bericht door fresia »

Voor mij is het alvast veel beter in een warm en droog klimaat.

Ik heb vroeger in een mediterraan klimaat gewoond (voor ik ziek was), en wilde eigenlijk al lang terugkeren. Maar door te ziek te zijn kon ik de (lange) reis niet aan.

Na de behandeling van een jaar met GcMaf ben ik iets beter en heb ik voor de eerste keer de overtocht naar Zuid-Amerika gemaakt (niet de tropen, maar warm en droog; mediterraan). Vorige winter dus hier drie maanden overwinterd, en dat was echt heel goed.

Ik kan niet zeggen dat ik hier helemaal genezen ben, en van de lange vliegreis moest ik toch vijf dagen bedrust om te bekomen; maar na dat herstel van de reis, kan ik inderdaad meer buiten komen, en heb toch beduidend minder spier- en gewrichtspijn dan in een koud en vochtig klimaat.

Ik ben dus hier voor de tweede keer (iets langer nu) aan het overwinteren in een lekker zomers weertje, alle dagen zon, en tussen 25 en 30 graden.

Ik neem geen zonnebaden hoor, zoek meestal de schaduw op; maar de temperaturen zijn voor mij zeer aangenaam.

Ik hoop dat ik het in de toekomst kan herhalen. Want ook hier heb ik familie en vrienden, en ben ik dus thuis. En het klimaat is voor mij alleszins beter hier.

een zonnige zomerse warme groet :D
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

voor mij was zuid Amerika te benauwd, in Zwitserland vond ik het heerlijk en ik voelde mij heel goed daar, bijna al mijn lichamelijke problemen waren weg op dat moment. ik kon rennen en springen tegelijk.

als ik de financiële middelen had dan zat ik daar. helaas.

misschien heb jij er wat aan

sterkte

loentje
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Ik ben ooit eens op vakantie geweest in een mediterraan gebied. En ik kom per dag veel meer, beter ademen en had minder pijn. Wel toen ik eenmaal terug was, weken nodig gehad om te herstellen. En ik vond het pijnlijk omdat ik daarna weer helemaal terug was bij af en niets meer kon.

Zelf zou ik nu naar Japan willen. Wat mij betreft hebben ze daar gewoon een goede mentaliteit. De zorg is ook eerlijker dan hier.

Ik volg al jaren jdrama en anime. Ben helemaal lyrisch van de artiest Gackt en de bands The Streetbeats en Buck-Tick. Ik hou ook van heel erg veel verschillende stylen Westerse muziek zoals o.a. Type o negative (RIP Peter), Samael, Dissection, Dimmu Borgir en Adele, Tarja, Charlotte Church. Wat betreft die Japanse drama's; ik ben nu wel zo ver, dat ik soms geen ondertiteling meer nodig heb. Leer nu ook schrijven.

Ben trouwens ook Sranan Tongo aan het leren. Suriname lijkt mij ook wel wat.

Alles op de super trage slakke gang van jaaaren. Wat wil je, ik slaap toch zo'n 17 uur per dag tegenwoordig.

Kortom uiteindelijk hoop ik hier weg te wezen!!!

Dit land maakt me met die "wij staan nergens voor" en "verantwoording is iets wat je doorschuift" mentaliteit helemaal kapot (letterlijk).
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Zou het ook aan de betere luchtkwaliteit kunnen liggen in andere landen?
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Dat denk ik wel, in Zwitserland heb ik me heel goed gevoeld. Wel was ik nog beperkt natuurlijk, maar het was een wereld van verschil. Eenmaal terug ging het ademen heel zwaar, maar ik heb van meer mensen gehoord dat ze daar na een bezoek aan Zwitserland last van hadden.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Ik voel me ook beter bij eerder warm en droog weer. Ik voel me niet echt meer moe, maar ik heb minder pijn. Wat ik wel merk, is dat bij mij het lijkt alsof het probleem koude en klamme spieren en gewrichten is. Ik bedoel daarmee: onopgewarmd en slecht doorbloed.

Als ik 's ochtends lichte opwarmingsoefeningen doe en dat ook in de loop van de dag voor (ook beperkte) inspanningen doe, dan heb ik er precies minder last van. Heeft iemand die ervaring ook?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ja met de warmte ging het wel veel beter. En ook met de beweging herken ik, als ik 's ochtends moet werken kan ik de rest van de dag vrijwel niets meer. Dan koel ik erg af, krijg witte vingers etc... In de vakantie kon ik de energie beter spreiden, was het warmer en had toen minder last van de Renaud-achtige klachten.

Haha slakkenhuis, dat las ik nog weer even. Grappig dat Japans, was daarom jullie clip ook daarop gebaseerd? Wb Suriname, volgens mij daar hoge luchtvochtigheid, ik weet niet of dat wel zo prettig voor ons is!??,
Plaats reactie