Jong en moe (Eén, Koppen, 11-5-6)

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Jong en moe (Eén, Koppen, 11-5-6)

Bericht door Zuiderzon »

Donderdag 11-5-6 gaat er aandacht naar de ervaring van drie ME/CVS-patiënten binnen hetzelfde gezin in het programma Koppen op de Belgische TV (Eén) om 21.40u. Ook Nederland kan dit station ontvangen, dus zeker kijken!


"Je bent jong en altijd heel moe. Tieners die moeten leven met het chronisch vermoeidheidssyndroom."


Jong en moe

Afbeelding

"Eten kan heel vermoeiend zijn, als ik heel moe ben, eet ik iets vloeibaars om niet te moeten knabbelen." Yentl (18) is één van de naar schatting 20.000 tot 30.000 mensen in ons land die lijden aan het chronisch vermoeidheidssyndroom (cvs). Net zoals haar moeder Anne-Marie en haar broertje Kjellt. Aan Koppen vertellen ze dat cvs echt niet tussen de twee oren zit, maar wellicht genetische en lichamelijke oorzaken heeft. Vrijdag is het werelddag cvs.

Afbeelding

"Het is moeilijk om uit te leggen hoe het voelt om compleet uitgeput te zijn. Je benen zijn zo zwaar, alsof ze gewoon door je matras zouden vallen." Yentl spreekt traag en bedachtzaam, over elk woord moet ze nadenken. Toen ze twaalf was bleek dat ze cvs had. "De zwaarste klap was niet dat ik ziek was, maar dat ik niet meer naar school kon gaan, niet meer kon dansen, niet meer met de paarden bezig zijn. Fysiek lukte me dat gewoon niet meer."

Afbeelding

"Stukje voor stukje moet je je leven afgeven," vertelt Anne-Marie, de moeder van Yentl en ook cvs-patiënt. "Ik was zo ambitieus, en nu lig ik hier, de godganse dag in bed. Toen de pijnen nog niet onder controle waren, dacht ik, dit hou ik niet vol, ik kon niet meer bewegen van de pijn. Als ik mijn kinderen niet had gehad, dan was ik er niet meer geweest, dan pleeg je gewoon zelfmoord."

Afbeelding

Sinds kort is ook bij Kjellt (13) cvs vastgesteld. "Toen heb ik gevloekt," zegt vader Rudi. "Het zwaarste is als ik vrienden hoor vertellen over wat ze allemaal doen met hun gezin. En er is de financiële last. Elke maand gaat er zo'n 1.000 euro naar niet terugbetaalde medicatie en voedingssupplementen en hulp in het huishouden. Zeven jaar geleden heeft de minister een uitkering voor cvs-patiënten beloofd, die is er nog altijd niet."

Reportage: Pascale Mertens en Katrien Van der Slycken
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Even dit topic naar boven zwieren in de hitlijst!
Vergeet niet te kijken om 21.40u op België 1!!!
Hoop doet leven!
clannad
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 mar 2006, 16:08

Bericht door clannad »

ik heb gekeken naar de uitzending van Koppen, ik vond het bedroevend qua informatie over CVS .

Het kwam echt niet tot uiting wat CVS nu juist inhoudt;
de moeder vertelde wel hoe moeilijk ze het had om uit haar bed te komen, maar kunnen mensen die geen CVS hebben, zich daar iets bij voorstellen?
weer een gemiste kans om de mensen te sensibiliseren....

wat vonden jullie er van?
clannad;
RW
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 04 apr 2006, 16:20

Bericht door RW »

Ik had er ook meer van verwacht...
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ja, ik vond het ook een beetje te simpel neergezet op de een of andere manier.
Zelfs ik kreeg zo'n gevoel van dat die mensen zich aanstelden ofzo. :?
Terwijl ik heus wel weet dat dat niet zo is!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Jep ik kan jullie volgen, en voornamelijk werd de toon gezet door de intro van de presentatrice: zoooooo moe, te moe om dit en te moe om dat.
Later kwam dan wel aan bod dat er nog andere problemen bij kwamen kijken en bvb het meisje die dan om de zoveel weken een week naar ziekenhuis moet voor infusen met allerlei voedingsstoffen erin, tsja...dan vond ik wel meer de ernst van de zaak naar boven komen, dat is niet zomaar meer moe zijn. Heel goed vond ik wel dat ze openlijk zeiden dat het niet tussen de oren zat en met toelichting van Dr. Uyttersprot dat er in laatste onderzoeken genetische afwijkingen en disfuncties in het immuunsysteem gevonden zijn.
Maar ik denk niet dat mensen nu al echt begrijpen wat ME/CVS is. In het begin en bij de mensen thuis kwam het over als 'moe, erg moe zijn'.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Eigenlijk had ik ook wel meer van dat programma verwacht. Ik ben helemaal me bed uit gehesen en op de bank gelegd zodat ik dat programma kon zien. Maar achteraf was het me niet waard geweest... Hopelijk komt er nog een nieuwe kans!
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Zuiderzon schreef:Heel goed vond ik wel dat ze openlijk zeiden dat het niet tussen de oren zat en met toelichting van Dr. Uyttersprot dat er in laatste onderzoeken genetische afwijkingen en disfuncties in het immuunsysteem gevonden zijn.
Ja, vond ik ook, helaas was dat maar een kort stukje.

Maar al blij dat het zowiezo in de media komt.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Deze uitzending over ME/CVS kun je opnieuw bekijken via deze link:
http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_ ... 6291A461B4
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Plaats reactie