Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Bericht door emootje »

Jaren geleden heb ik een NO bepaling laten doen bij het Europees Laboratorium voor Nutriënten. Deze was toen 50.6 (normaalwaarde 18-35).
Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die deze test hebben gedaan...


STIKSTOF OXIDE (NO)
- test voor het meten van het stikstofoxide niveau in bloedplasma -

Stikstofoxide (NO) wordt gevormd uit het aminozuur arginine en is verantwoordelijk voor een verscheidenheid aan reakties in het lichaam. Belangrijke reacties zijn hartvaatverwijdingen en verlaging van de bloeddruk. Daarnaast heeft NO ook een bacteriedodende werking, een invloed op de regulering van de bloeddruk, een effect op de lange termijn elektrische lading van de synapsen van de hersen- en zenuwbanen en vermindert het de samenklontering van de rode bloedplaatjes.Via zijn werkingen draagt NO bij aan het voorkomen van hersenbloedingen, de verbetering van het lange-termijn en leergeheugen, de afname van het aantal uitzaaiingen bij tumoren en het goed (blijven) funktioneren van de bekleding van de bloedvaten in het vaatstelsel en het maagdarmkanaal.

NO-synthase (NOS) is het enzym dat verantwoordelijk is voor de vorming van stikstofoxide (NO). Hierbij spelen o.a. vitamine B2 (riboflavine), vitamine B3 (niacine of nicotinezuur), foliumzuur (vitamine M), heem en calcium (Ca++) een rol als co-factor. Een verlaging van het NO-gehalte veroorzaakt een verhoging van de bloeddruk. Sikstofoxide (NO), gevormd uit arginine, kan vervolgens voor een snelle normalisatie van de bloeddruk zorgen.

Een afgenomen NO-niveau kan tot verschillende klinische verschijnselen leiden (zie boven). Duidelijke klinische verbeteringen zijn gesignaleerd na behandeling met stikstofoxide of NO-vrijmakende supplementen.

Aan de andere kant is gebleken, dat ook een sterk verhoogd NO-niveau kan leiden tot een reeks van afwijkingen, zoals diabetes, ontstekingen, colitis ulcerosa, auto-immuunziekten en afstotingsreakties (graft versus host syndroom) en shock obv bloedvergiftiging (septische shock). De bloeddrukdaling bij een septische shock was mede gerelateerd aan de hoge niveaus van NO en werd hersteld door remming van het NO-synthase enzym. Verschillende selectieve NOS-remmers zijn voorgedragen als kandidaat voor behandeling van het NO-niveau bij ontstekingsverschijnselen, beroertes door hersenbloeding en het voorkomen van beschadiging aan het centraal zenuwstelsel na een periodes van zuurstoftekort.

Het is duidelijk dat een goede stikstofoxide (NO)- balans in het vaatstelsel een vereiste is.
Het NO-niveau in bloedplasma wordt gemeten met een gevoelige en betrouwbare spectrofotometrisch methode. Dit onderzoek wordt in ons laboratorium uitgevoerd.

Overzicht van de symptomen of verschijnselen van een verstoorde NO-balans:

Hart- en vaatverwijding
Bloeddrukverhoging of –verlaging
Samenklontering en verkleving van rode bloedplaatjes
Diabetes of suikerziekte
Ontstekingen
Colitis ulcerosa (ontstekingen van het darmslijmvlies)
Auto-immuunziekten
Invloed op het lange-termijn en leergeheugen
Shock op basis van bloedvergiftiging (septische shock)
Uitzaaiingen bij tumoren (metastasen)
Afstotingsreacties (Graft versus Host Syndroom)


AANWIJZINGEN VOOR PATIENTEN en BLOEDAFNAME:
VOOR de bloedafname moet de patiënt 18 uur vasten (wat water mag) en een HALF UUR voor de bloedafname moet de patiënt ontspannen liggen/ liggend doorbrengen.
Benodigd is een rode stolbuis. Scheidt de rode bloedcellen en het plasma binnen een half uur. Bewaar de bloedcellen bij 4o C en verstuur ze op ijszak
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Bericht door plassterk »

Interessant. Ik ben er deze week dus een beetje mee bezig met dat stikstofoxide en ook bietensap. Dit stond nog op de website van phoenix rising. Het zijn citaten uit een artikel/onderzoek.

This was just a single exercise test but that’s all it took; these 37 consecutive chronic fatigue syndrome (ME/CFS) patients blew their healthy counterparts away with higher (much higher) nitrate levels in their blood (but not lactate or glucose) levels after a single exercise test.

This was definitely new. Several studies have looked for abnormal lactate levels – a common finding in muscle dysfunction - but their findings have been inconsistent. But now nitrates show up – in spades - in ME/CFS patient’s blood. Not only that but it’s a very strange finding.

Nitrate in the blood is derived from nitric oxide (NO) which the endothelial cells lining our blood vessels produce in order to increase the size of the blood vessels (and increase blood flows). These findings then appear to suggest that these patient’s blood vessels were too open. Usually in disease it’s just the opposite they’re too narrowed.

Nitrates are often given to heart patients in order to increase blood vessel dilation and improve blood flows to the heart. They are used to increase exercise capacity! but here we have these exercise impaired patients with higher than normal nitrate levels!
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Bericht door plassterk »

Gevolgen van overmatig stikstofoxide (NO-):

Cellulaire energiedepletie (97, 120)
schade aan het DNA (98-100, 118,123)
Neurotoxiciteit, neuronale celdood en hersenletsel (52, 57, 58, 84,100-104,111-113, 115,123)
hypersomnie en slaapapneu (102, 105)
Longletsel (61,62,128,129)
Verhoogde pijnperceptie en verlaagde pijngrens (53, 59)
Verlaagde bloeddruk (224-225)
Remming van de methylatiecyclus (106, 107)
Vorming van carcinogene substanties (99)
Verhoogde inflammatie (61, 62, 110,120,121,125,126, 130)
Cytotoxiciteit (68,114,115,120, 123)
Wijziging van cellulaire proteïnen (100,123)
NO is geassocieerd met de ziekte van Alzheimer, artritis, de ziekte van Parkinson, beroerte, hemorrhagische shock, kanker, virale infecties (57, 58, 97,98,113,115, 120,121,122,123)
Beschadigde mitochondriën (108,109,111,112, 114,115,127)
Onderdrukt immuunsysteem (122)
Virale replicatie en pathogenese (122, 124, 126,127)
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Bericht door plassterk »

Is er niets met deze informatie gedaan dan?Of heeft iemand je iets hiervoor voorgeschreven.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Bericht door emootje »

plassterk schreef:Is er niets met deze informatie gedaan dan?Of heeft iemand je iets hiervoor voorgeschreven.
Er werd me aangeraden om pycnogenol te gebruiken om mijn NO te verlagen. Mijn klachten werden hierdoor eerder erger dan beter, wat waarschijnlijk te verklaren is doordat pycnogenol de NO afkomstig van de endotheel cellen (eNOS) stimuleert. Pycnogenol remt wel de iNOS maar dat was kennelijk niet de bron van mijn verhoogde NO. Later hebben ze me hydroxocobalamine aangeraden maar dat deed niet zoveel.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Stikstof oxide (NO) bepaling ELN

Bericht door emootje »

plassterk schreef:Interessant. Ik ben er deze week dus een beetje mee bezig met dat stikstofoxide en ook bietensap. Dit stond nog op de website van phoenix rising. Het zijn citaten uit een artikel/onderzoek.

This was just a single exercise test but that’s all it took; these 37 consecutive chronic fatigue syndrome (ME/CFS) patients blew their healthy counterparts away with higher (much higher) nitrate levels in their blood (but not lactate or glucose) levels after a single exercise test.

This was definitely new. Several studies have looked for abnormal lactate levels – a common finding in muscle dysfunction - but their findings have been inconsistent. But now nitrates show up – in spades - in ME/CFS patient’s blood. Not only that but it’s a very strange finding.

Nitrate in the blood is derived from nitric oxide (NO) which the endothelial cells lining our blood vessels produce in order to increase the size of the blood vessels (and increase blood flows). These findings then appear to suggest that these patient’s blood vessels were too open. Usually in disease it’s just the opposite they’re too narrowed.

Nitrates are often given to heart patients in order to increase blood vessel dilation and improve blood flows to the heart. They are used to increase exercise capacity! but here we have these exercise impaired patients with higher than normal nitrate levels!
Bij proefdieren verstoort nitraat de hormoonbalans. Hoge waarden verlagen het testosteron, aldosteron, cortisol en de schildklierfunctie.
http://intl-icb.oxfordjournals.org/cont ... l.pdf+html

Had nog ergers een plaatje van bovengenoemde ME/CVS NO studie. Het hele artikel heb ik helaas niet. Toch wel een forse nitraat stijging na inspanning (bij het ELN meten ze trouwens de som van nitraat en nitriet als maat voor NO).
Bijlagen
Suarez_et_al_2010-Figure_1.jpg
Suarez_et_al_2010-Figure_1.jpg (26.27 KiB) 775 keer bekeken
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

lk heb ongeveer jaar geleden via Prof. Maes en ELN (labo) de nitrostress (NO) in mijn bloed laten bepalen. Deze bepaling en test word nitrotyrosine genoemd en bij mij stond er dat normale waarden tussen 1,1 en 6,8 liggen. Mijn waarde stond op 18,9 dus extreem hoog.

Alle ME/CVS patiënten hebben een te hoog NO gehalte, hoe meer NO er aanwezig is hoe erger de symptomen kunnen zijn. Nitraatrijke voeding of sap zoals bietensap kun je beter mijden omdat deze NO ook zou verhogen.

Meer info over nitrostress vind je makkelijk via google waar je meteen een pdf van prof martin pall zijn theorie vind. Op deze link veel info over hoe NO te verlagen: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-p-186436.htm
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Dank je voor de uitgebreide informatie over NO en de manieren om dit te verlagen Ramzy. De meeste van Pall's behandelingen heb ik uitgeprobeerd zonder enig succes. Flavonoiden en alfa-liponzuur veroorzaakte zelfs een toename van m'n klachten, waarschijnlijk door stimulatie van eNOS. Het rare is ook dat m'n nitrostress test (maat voor ONOO) normaal is. Ben nu bezig met een nitraat-arm dieet en heb teststrip besteld voor het meten van nitraat/nitriet in het drinkwater. In de hoop dat dat wat oplevert. Verder zou het ook nog kunnen dat de darmflora NO produceert:
http://www.youtube.com/watch?v=2pEaNuOR0_w
Het blijft complexe materie...
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Natuurlijk, ook de darmflora produceert NO, dat is ook wat Prof. Maes mij zei. Wie weet ontstaat alles in de darmen, ik geloof daar wel in maar kunnen we nog niet met zekerheid zeggen tot er meer wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. (Gut-Brain Connection)

In je vorig bericht hier zeg je zelf dat bij u het NO gehalte in je bloed normaal is, dus is het logisch dat Pall's behandelmogelijkheden weinig effect zullen hebben.. Het zal ook nooit wonderen doen en je zou zo een behandeling toch minstens een jaar moeten doen denk ik.

Er zijn bv ook mensen die geen grote verbetering voelen maar bij bloedtesten tonen ze wel verbeteringen, het zal dan toch wel iets doen? Als het je lichaam gewoon al beter beschermt tegen oxidatie (dat ook tot auto-immuniteit kan leiden), lijkt me toch ook al nuttig, ook al voel je geen geweldige verbetering. Maar dat verwacht ik ook niet van supplementen, zeker niet op korte termijn..
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

mjramzy schreef: In je vorig bericht hier zeg je zelf dat bij u het NO gehalte in je bloed normaal is
Even voor de duidelijkheid, mijn NO test (som van nitraat en nitriet) is verhoogd en mijn nitrostress test (nitrotyrosine, maat voor peroxynitriet) is normaal.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

emootje schreef:
mjramzy schreef: In je vorig bericht hier zeg je zelf dat bij u het NO gehalte in je bloed normaal is
Even voor de duidelijkheid, mijn NO test (som van nitraat en nitriet) is verhoogd en mijn nitrostress test (nitrotyrosine, maat voor peroxynitriet) is normaal.
Ik had het dus enkel over de test voor nitrostress (nitrotyrosine), die gaf prof martin pall ook aan als bio marker. De test waar jij over spreekt voor NO (som nitraat en nitriet) had ik nog niet van gehoord dus leer ik ook nog wat bij :-) Kun je die in meeste labo's laten bepalen of ook enkel maar bij ELN?
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Ik heb de NO test tot nu toe alleen bij het ELN gezien, reguliere laboratoria bepalen dit helaas niet...
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Zonlicht verhoogt NO...misschien een verklaring voor mijn zonovergevoeligheid?
http://www.ted.com/talks/richard_weller ... heart.html
Plaats reactie