Mijn studie en stage

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Mijn studie en stage

Bericht door nasa »

Hoi allemaal

Mag ik wat vertellen over mijn studie? Ik studeer maatschappelijk werk. Doe het enorm graag! Ik ben er nu al 4 jaar aan bezig en heb nog wel even te gaan. Binnen 2 jaar hoop ik wel afgestudeerd te zijn. Het gaat halftijds eigenlijk. Eerder een jaartje taal- en letterkunde aan unief gedaan, maar dat was het toch niet en ook te zwaar. Ik kan niet lessen volgen en studeren. En op unief werkt het niet zo goed als je cursussen pas open gaan in de blok/examens. ;)

Heb vorig jaar met succes mijn stage van het tweede jaar gedaan, 9 weken lang. Dit jaar weer gewoon vakken.
En nu ontdekte ik vorige week dat ik me al moet bezighouden met een stageplaats zoeken voor volgend jaar, 2de semester. Kwam een beetje plots, omdat ik niet alle vakken tegelijk heb, zoals de andere studenten, val ik er een beetje tussenin en heb ik niet altijd alle info. Was even stressen, maar ik ben in actie geschoten om het in orde te maken. Soms kan het alleen zo moeilijk zijn om alles zelf te regelen...

Vorige stage heb ik 5u per dag gewerkt, ongeveer. Ik weet niet goed hoe ik het voor mijn 3de jaarsstage kan gaan doen. Maandag heb ik een afspraak op school om dit te bespreken. Of ik inderdaad stage kan doen volgend jaar, en hoe het dan praktisch geregeld kan worden. Studentendienst helpt heel goed, maar de persoon die uiteindelijk moet beslissen is een beetje moeilijk :? Het is ook stage voor een half jaar. Normaal gecombineerd met eindwerk, maar dat lijkt me ook te zwaar...

Ondertussen zoek ik al een stageplaats, kan er maar beter 1 hebben. Ik zag veel interessante dingen. Een CLB, bemiddelingsdienst pleegzorg voor kinderen met en zonder handicap, en iets met spraakgestoorde kinderen. Dan nog hopen dat ze me willen, aangezien ik het niet voltijds kan en er wel eens problemen met mijn gezondheid kunnen opduiken.

Heel spannende periode weer voor mij. Eerst kijken of het praktisch geregeld kan worden zodat ik het aan zal kunnen. Hopen dat het weer iets beter zal gaan met mij. Gaan solliciteren. En hopen dat ik ergens aangenomen word. Willen jullie duimen?

Misschien kan ik dan op anderhalf jaar de rest van mijn studie afronden. Als ik niet al zo oud was, zou ik nog een studie bij doen. Dat was altijd mijn droom, verschillende studies, ik leer graag. Maar ben nu al 24 en ik wil zo graag geld verdienen en alleen gaan wonen. Als je met studeren geld kon verdienen :P, zou ik filosofie gaan studeren nog. Ook al is het soms heel zwaar met m'n ME en fibro, toch geniet ik van mijn studies. Tot nu toe ben ik er altijd net door geraakt. Maar net alles gedaan krijgen, toch goede resultaten, omdat ik eigenlijk moeilijker zou kunnen.

Als jullie zouden willen duimen, pretty please? O:) En ik kom m'n hart hier wel eens luchten en mijn studie avonturen van me af schrijven. :wink:
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Mijn studie en stage

Bericht door bloemetje »

Duimen is niet veel werk voor ons, dat kan je wel van ons vragen :mrgreen: Je klinkt heel enthousiast over je studie, je hebt duidelijk de juiste keuze gemaakt. Fijn dat je je er zo thuis voelt. Al doe je er dan langer over, uiteindelijk zegt dit wel iets over je spirit en mits je lijf hetzelfde blijft, zou het zoeken van een deeltijdbaan dan ook geen probleem moeten zijn?

Maar first things first dus eerst de komende tijd blokken en die stage voor elkaar krijgen. Succes! Hartelijke groet van Bloem
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Mijn studie en stage

Bericht door blossom »

ik ben ook bezig met een opleiding en moet daarbij ook stage lopen, ik merk dat het erg zwaar is. TOch vind ik het heel leuk om mijn beroep uit te oefenen. Wat ik wel heel jammer vind is dat mijn locatiehoofd mij nooit zou aannemen omdat ik in haar ogen niet flexibel genoeg ben ( lees niet doe wat zij wil) omdat ik mijn grenzen aan geef wat betreft het stage lopen. Toch ga je dan twijfelen en hopen dat je inderdaad ergens wordt aangenomen! Succes NASA
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

Hier ondertussen nog veel geregel voor mijn stage. De ombuds gaat onderhandelen met het opleidingshoofd over hoe ik mijn stage praktisch kan regelen. Misschien kan ik het iets meer spreiden. Voltijds gaat in ieder geval niet lukken. Ik wacht in spanning af... Vorige keer toen ik zelf moest onderhandelen ging dat niet zo goed. Kreeg commentaar dat ik maar niet moest studeren :?

Eigenlijk mochten we beginnen met solliciteren, maar dat kan ik nog niet doen. Heb eerst de praktische afspraken nodig natuurlijk...

En nu staat er jammer genoeg ook al iemand anders op de stageplaats die ik wou. We moeten dan met 2 gaan solliciteren, maar wie gaat er nu mij kiezen boven iemand die gezond is en voltijds kan stage lopen? :(

Mijn 2de keuze is ook wel leuk, gelukkig.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

TJa daar worden we inderdaad wel mee geconfronteerd, eigenlijk is dit discriminatie maar goed mij werd ook duidelijk verteld dat wanneer er twee mensen zouden solliciteren een gezond en de ander met bijv. ME/cvs dat ze de gezonde zouden nemen. :shock:
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

blossom schreef:TJa daar worden we inderdaad wel mee geconfronteerd, eigenlijk is dit discriminatie maar goed mij werd ook duidelijk verteld dat wanneer er twee mensen zouden solliciteren een gezond en de ander met bijv. ME/cvs dat ze de gezonde zouden nemen. :shock:
Daar ga ik inderdaad ook van uit. Nja... heel stom, ergens snap ik het ook wel. Ik zag wel dat we in verschillende periodes stage willen doen, dus niet echt concurrenten zijn. Maar ze willen waarschijnlijk maar 1 stagiaire per jaar, en dan kiezen ze de gezonde. Is gemakkelijker...

Wie weet vinden ze het handig dat ik er niet altijd ben, niet de héle tijd een stagiair die op je vingers kijkt. :P

Ach ik kan het proberen. Vind het alleen zo vervelend om te moeten zeggen ook.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

nasa schreef: Ach ik kan het proberen. Vind het alleen zo vervelend om te moeten zeggen ook.

Bedoel je dat je ME/cvs hebt?
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

blossom schreef:
nasa schreef: Ach ik kan het proberen. Vind het alleen zo vervelend om te moeten zeggen ook.

Bedoel je dat je ME/cvs hebt?
Ja, inderdaad, dat ik ME/cvs en fibro heb... Mensen worden dan altijd bang. Vorige stageleidster zei op het eind van de stage dat ze eerst bang was dat ik een heel fragiel dingetje zou zijn die niet tegen een stootje kon. Maar dat het toch beter meeviel dan ze had gevreesd. Ze heeft er wel nooit een probleem van gemaakt en liet me gewoon beginnen :) En ik heb kunnen bewijzen dat ik ook gewoon Nasa ben, buiten die ME en fibro.

Mijn plan van aanpak bij een sollicitatie is: eerst alle andere dingen bespreken, heel enthousiast en geïnteresseerd en gemotiveerd overkomen.
En dan... Oh ja, er is nog een klein praktisch probleem dat je moet weten :mrgreen: Dan leg ik het uit en zeg ik dat ik het zou snappen als ze het niet aandurven met mij. Maar dat ik er in ieder geval wél zin in heb.
Eerst laten zien wat ik verder in huis heb, dan pas het "probleem" aankaarten :D
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Meestal vragen ze wel of je gezond bent, of niet?
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

blossom schreef:Meestal vragen ze wel of je gezond bent, of niet?
Weet niet, heb nog maar 1 keer gesolliciteerd in m'n leven, voor mijn vorige stageplaats. En die vroeg het niet uit zichzelf. Ze gaan er niet zo van uit dat studenten niet gezond zijn denk ik?
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

op mijn stages werd namelijk wel gevraagd; "Je bent verder helemaal gezond?"
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

Vandaag zou ik normaal eindelijk te weten komen hoe mijn stage mag worden geregeld. Maar moet daarvoor woensdag even op gesprek gaan op school. Ik hoop maar dat het meevalt... Veel meer dan halftijds gaat niet lukken, eindwerk erbij ook niet. Want qua lichaam gaat het nu terug veel minder. Leuk zo'n paar maandjes goed, jammer dat het niet bleef duren :(
Dus heel spannend wat ze nu hebben beslist. Leek alsof ik verschillende opties had waaruit ik nog kon kiezen. Heb er wel stress voor allemaal.

Verder werd mijn eerste keuze voor stageplaats niks. Van mijn 2de keuze kreeg ik vandaag een mail terug en ze klonken positief! Ze schreven al: "... zal je stagebegeleidster zijn." en "geef je nog door in welke periode je je stage ZAL doen?" Dus dat klinkt alsof ik al aangenomen ben :D Eerst maar eens een afspraak maken voor een sollicitatiegesprek. En hopen dat ze geen probleem hebben met mijn gezondheid.
Zou ideaal zijn als ik er stage mocht doen... Het is leerlingenbegeleiding, precies wat ik eens wou uitproberen toen ik 4 jaar geleden aan deze studie begon. En in de schoolvakanties dus niet werken. En maar een kwartiertje van hier met de auto.

Kunnen jullie nog wat duimen? :wink:
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Zeker weten!
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

Waauw, ik kom hier nog eens kijken na lange tijd en vind mijn topic van alweer 2 jaar geleden.
Ondertussen heb ik mijn stage bijna afgerond, heb ze pas dit jaar kunnen doen, 2de semester. Ben helemaal op, maar ik ben geslaagd en moet nog 1 week. Mijn eindwerk is nog een probleem... Hopelijk krijg ik het nog gedaan voor augustus, als ik daar ook voor slaag dan studeer ik af in september :D
Na 6 jaar! Heb me kapot gewerkt ervoor. Hopen dat ik kan gaan werken met mijn diploma. Een deeltijdse job die ik graag doe. En dan financieel zien rond te komen. Op stage moest ik eerst 30u per week werken, maar dat lukte niet. Net voor ik zou instorten heb ik het kunnen verlagen naar 25u. Minder ging niet, omdat ik anders niet meer voldoende uren kon doen dit jaar. 25u per week is nog steeds te veel, maar ik heb het einde gehaald, bijna. Halftijds, 19 à 20u zou het best zijn voor mij. Nog steeds een uitdaging, maar al haalbaarder. Dan zou ik misschien ook nog boodschappen kunnen doen, of koken of mijn kot poetsen. Heb er ook nog eens een hele zoektocht naar een stageplaats op zitten. Mijn eerste stageplaats moest afzeggen op het laatste moment, en ik vond geen nieuwe omdat het zo laat was en door mijn gezondheid. Heb een heel semester gezocht, stage een half jaar moeten uitstellen. Dan zat ik in de problemen omdat ik de stage over een jaar wou spreiden, maar nog maar een semester over had. Een heel zwaar jaar gehad...
Ik kan nu anders wel een lange vakantie gebruiken. Sta op het punt om te crashen. Maar mijn eindwerk moet nog klaar. En binnenkort word ik geopereerd: mijn galblaas moet eruit want ik heb galstenen en een paar keer per week crisissen.
Een maand niks te doen hebben, niks aan mijn hoofd, dat kan ik gebruiken. Voorlopig zit dat er niet in...
Plaats reactie