Wie heeft er baat bij revalidatie gehad, energie opbouw?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Wie heeft er baat bij revalidatie gehad? energie opbouw?

ja
3
25%
nee
4
33%
achter uitgegaan
5
42%
 
Totaal aantal stemmen: 12
lovessea
Beginner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2012, 17:21

Wie heeft er baat bij revalidatie gehad, energie opbouw?

Bericht door lovessea »

Graag jullie reacties?
Gast

Wie heeft er baat bij revalidatie gehad, energie opbouw?

Bericht door Gast »

bij de 1e poging(normale fysio) ben ik achteruitgegaan, later stilstand
bij de 2e poging(fysio op basis van hartfalen) ben ik langzamerhand vooruitgegaan,en nog belangrijker: na een periode van ziekzijn(hartritmestoornissen/pijnlijke ontstekingen/longembolieen)
kon ik daarna toch weer verder met opbouwen:m.a.w niet weer op 0 beginnen.
fysio op basis van hartfalen houdt in dat je hele korte inspanningen doet(bijv 3x halve minuut fietsen/laagste weerstand indien nodig, halve minuut rust en dit dan uitbouwen naar meerdere minuten met minder pauzes.
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Wie heeft er baat bij revalidatie gehad, energie opbouw?

Bericht door sidonia »

Ik heb ook al meer dan een jaar fysio. Begonnen met 2 x 3 minuten fietsen en 2 x 3 minuten lopen. Fietsen op laagste weerstand en lopen in bejaardentempo. Kan nu met een tikkie weerstand 2 x 15 minuten fietsen en 2 x 15 lopen op redelijk normaal tempo. Dit is in een jaar tijd opgebouwd. Maar voel me er lichamelijk niet beter door.

Uiteindelijk zou je het wel als vooruitgang moeten zien. Ik kan meer zonder een enorme terugslag, als ik binnen mijn grenzen blijf. Mijn grenzen zijn dus iets opgerekt. Maar al met al heb ik nog alle ME klachten. Ik heb dus geen illusie dat het mij beter gaat maken. Ik vind het wel fijn dat ik iets meer kan.

Mijn fysio heeft aan het begin een test gedaan in rust met mijn hartslag. Daaraan kan hij zien hoe het met de energievoorraad is. Die was toen 0 en een paar maanden geleden heeft hij die test nog eens gedaan en is nog steeds 0. Ook bij een fietstest scoor ik niet beter dan een jaar geleden.
Gast

Wie heeft er baat bij revalidatie gehad, energie opbouw?

Bericht door Gast »

hoi sidonia,
ik ben ook niet beter geworden vd fysio, heb nog ssteeds de vermoeiddheid/sleachtige klachten en hypotheroide...
de inspanningsarts heeft ook meteen gezegd dat hij mij niet beter kon maken, maar dat ik wel makkelijker de dag door kan komen....en dat is precies wat gebeurd is..
welke test heeft de fysio gedaan om je energie te meten?
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Wie heeft er baat bij revalidatie gehad, energie opbouw?

Bericht door sidonia »

Hoi Brandy,

Ik weet niet precies hoe die test heet. Maar ik moet dan liggen met een hartslagmeter. De hartslag wordt dan gemeten in rust en ontspannen toestand. Na een tijdje moet je heel diep in- en uitademen en wordt dan dus ook je hartslag gemeten. Bij een gezond iemand gaat de hartslagfrequentie dan omhoog. Bij mij gebeurt er nagenoeg niets.

Volgens de fysio is die toestand te vergelijken met een topsporter die net een zware training of wedstrijd heeft gedaan en waarbij het lichaam in de herstel-stand staat.
lovessea
Beginner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2012, 17:21

Bericht door lovessea »

hoe kom je nu makkerlijker de dag door, Sidonia? kan je meer?
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Ja, ik kan meer. Ook dankzij de ergo, die geleerd mij geleerd heeft alles beter te doseren. Maar het meer kunnen is wel marginaal. In 2010 fietste ik bijvoorbeeld nog met gemak 50 km door de limburgse heuvels. Dat gaat met met alleen fysio van-je-lang-zal-ze-leven niet gebeuren.

Ik ben nu net begonnen bij De Meirleir. Want zoals ik al zei, de fysio gaat mij niet beter maken. Van De Meirleir weet ik dat ook nog niet, maar hij gaat in ieder geval op zoek naar oorzaken en verbanden.

Mijn racefiets hangt nog altijd in de garage. Dat is mijn symbool van hoop. Ooit....
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Ik heb meerdere malen geprobeerd alles op te bouwen maar helaas mocht het niet baten. Soms ging het even iets beter maar altijd weer met een terugval.

De laatste keer heb ik meegedaan met een revalidatietraject waarbij je o.a. onder begeleiding van de fysio je conditie kon opbouwen.
Aan het begin van de 16 wk werd je hartslag gemeten en na 8 wk weer en aan het eind van de 16wk op basis daarvan konden ze zien of je conditie beter werd. Bij mij werd die bij elke meting slechter.

Doe dit ook nooit meer. Heb bijna een jaar nodig gehad om weer terug te komen op het niveau waar ik voor het traject op zat.
Plaats reactie