enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Bericht door louisa »

Hi simsalakim,
simsalakim schreef:....mijn B12 was aan de lage kant, maar na medicate en nog een keer prikken was het goed....
Begrijp ik het goed dat je gestopt bent met B12 medicatie nadat je weer een keertje bloed hebt geprikt? Was dat op advies van de huisarts?

Amai, lieverd, dan is de behandeling dus niet goed gegaan. De huisarts weet te weinig over vitamine B12 en de juiste behandeling.
Heb je B12 injecties gekregen? Of B12 smelttabletten?

Lees zeker dan ook deze informatie nog goed door: Bron: Behandeling. Hoe ziet de juiste behandeling eruit?: http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... handeling/
Behandeling

Hoe ziet de juiste behandeling eruit?

De behandeling bestaat uit intramusculaire injecties met 1000 mcg hydroxocobalamine. Er dient begonnen te worden met 10 injecties met een interval van minstens 3 dagen. In de praktijk komt dit neer op 2 injecties per week, 5 weken lang. Eventueel kan men kiezen voor 10 wekelijkse injecties.

Vervolgens dienen de injecties voortgezet te worden met een frequentie van 1 maal per week, indien er sprake is van neurologische klachten of indien er (nog) te weinig resultaat is. Afhankelijk van de klachten dient deze frequentie te worden voortgezet tot de klachten grotendeels verdwenen zijn.

Vervolgens kan de frequentie langzaam worden afgebouwd. De juiste dosering is die, waarbij de klachten wegblijven. Daarna kan worden afgebouwd tot een frequentie van één maal per maand tot één maal per twee maanden.
Eén maal per twee maanden is de minimale frequentie.

Het komt geregeld voor dat uit vrees voor een overdosis wordt afgeweken van de voorgeschreven behandeling van een vitamine B12-tekort, en zelfs dat geheel wordt gestopt.
Deze vrees is ongegrond: http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... ongegrond/
en: Bron: http://stichtingb12tekort.nl/faq/behandeling/
Na een aantal injecties heeft de arts serum-B12 getest en nu is die waarde heel hoog en moet ik stoppen met injecties, klopt dat?

Nee, na injecties is de waarde van vitamine B12 in het bloed weinigzeggend. Het is normaal dat de waarde hoog is. Na injecties wordt het transporteiwit volledig verzadigd met B12 en kan dit niet meer als maatstaf voor de behandeling gelden. Bij de behandeling moet met name naar de klachten gekeken worden. De referentiewaarden zijn gebaseerd op (gezonde) mensen zonder injecties. Met name bij neurologische klachten moet er vaak langdurig vaker geïnjecteerd worden om optimaal herstel te bewerkstelligen. Meer kunt u hier en hier lezen.

Mijn arts zegt dat hij niet teveel wil injecteren, dit zou schadelijk zijn voor het lichaam. Klopt dit?

Er is geen gevaar voor overdosering met vitamine B12. Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine en een eventueel ‘teveel’ wordt door het lichaam uitgescheiden via de urine. Meer kunt u in dit artikel lezen.

Mijn arts constateerde een lage vitamine B12-waarde en heeft me aangeraden tabletjes te halen bij de drogist. Is dit de juiste behandeling?

Bij een opnamestoornis wordt de vitamine B12 uit dierlijke voeding niet goed opgenomen in het lichaam. De supplementen leggen dezelfde weg af als de voeding en worden dus ook niet voldoende opgenomen. De meest effectieve behandeling is die met injecties.

Ik heb een ‘kuurtje’ B12-injecties gehad, waarna ik me beter voelde, maar nu krijg ik geen injecties meer en komen alle klachten terug. Wat nu?

Er bestaat geen ‘kuurtje’ B12. Alleen als het een tijdelijk tekort betreft, waarbij de oorzaak ligt in een gebrek aan B12 in de voeding, of de oorzaak is gevonden én kan worden opgelost, kan er gestopt worden met injecties. In alle andere gevallen mag er niet gestopt worden, omdat het gaat om een opnamestoornis. Doet men dit wel, dan komen de klachten geleidelijk allemaal weer terug. De juiste frequentie van injecties is die, waarbij de klachten wegblijven.

Kun je ook (smelt)tabletten nemen als behandeling?

In sommige gevallen is dat mogelijk ja. Indien er vrijwel geen klachten zijn, als de oorzaak van het tekort aan een gebrek aan B12 in de voeding ligt, of soms als onderhoudsdosering nadat men klachtenvrij is na behandeling met injecties. Voor de meeste mensen raden wij injecties aan. Bij neurologische klachten is dat sowieso noodzakelijk. Dat is ook in overeenstemming met wat de experts in de wetenschappelijke literatuur aangeven. Meer informatie staat hier.
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 19 jun 2013, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Bericht door marlène »

hoi simsalakim

enquete ingevuld!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Bericht door lulu »

simsalakim schreef: * Ik heb niet echt een doelgroep lulu, ik onderzoek wat de meeste invloed heeft, het fysieke of het psychologische... ik zelf denk fysieke, omdat toen het psychologisch helemaal goed ging, ik nog steeds last had van die pijn en concentratieproblemen.
Dus ik zou het echt waarderen als je mijn enquête invult, ik moet mijn PWS namelijk vrijdag al.
Ik maak namelijk 2 verdelingen, 1 met statistieken CVS en eentje met ME. Als je bij andere diagnose ME invult snap ik het :)
Hoi sim, je hebt me over de streep hoor! Nu nog uitvogelen hoe ik dat slim kan doen op mijn i-pad....

Of gewoon gedeelten overtypen....
Gebruikersavatar
simsalakim
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2013, 21:28

enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Bericht door simsalakim »

Haha ik heet kim, niet sim ;)
maar superbedankt alvast en marlène ook !

voor louisa, ik slik de medicatie nog steeds 3x per dag, de dokter wil niet prikken omdat de waarden goed waren volgens hen. Dus nu maar die medicatie 3x per dag. Dit doe ik nu 3 maanden. Mijn B12 was niet rampzalig laag hoor, echt 270 geloof ik. Maar is 3x per dag medicatie niet genoeg?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Bericht door lulu »

Gelukt! Veel suc6 met je werkstuk Kim :wink:
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
simsalakim
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2013, 21:28

enquête CVS voor profielwerkstuk, help me out!

Bericht door simsalakim »

lulu schreef:Gelukt! Veel suc6 met je werkstuk Kim :wink:
Superbedankt lulu !
Plaats reactie