Studie en werk mogelijkheden?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marieke16
Gevorderd lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 22 mar 2011, 19:50

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door marieke16 »

Hallo lieve iedereen,

Op het moment zit ik erg in de knoop met mijn toekomst. Laat ik beginnen bij het begin. 2 jaar geleden heb ik de diagnose CVS gekregen in het ziekenhuis, vorig jaar maart kreeg in de diagnose ME in het ME/CVS centrum in Amsterdam.

Sinds die tijd ben ik enorm aan het zoeken naar wat voor mij mogelijk is. Op het moment ben ik met veel moeite klaar met vmbo/tl ( de vroegere mavo). Als het goed is! 12 juni krijg ik de uitslag van mijn examens. Door de jaren heen ben ik erg gaan zoeken naar een studie. Ik ga maar 5 uur in de week naar school en de rest doe ik zelf thuis. School is extreem vermoeiend voor mij, maar ondanks dat haal ik wel enorm hoge cijfers. De hersenen zijn er dus zeker wel. Ze zeggen zelfs dat ik havo/vwo aan kan als ik niet ziek was geweest.

Nu zit het zo dat Havo mij niet wil aannemen vanwege de weinig uren die ik naar school kan. Geen enkele MBO school wil mij aannemen vanwege de hoeveelheid verplichte stage uren die ik verplicht moet lopen, en die voor mij niet mogelijk zijn. HBO valt af doordat Havo en MBO afvallen. Sinds 2/3 maanden heb ik een Wajong uitkering gekregen. Hierdoor kreeg ik de mogelijkheid om naar Rea college te gaan in Groningen, dat is een school speciaal bedoeld voor mensen met een beperking. Maar ook zij zeggen dat de kans erg klein is dat ik er een opleiding kan gaan volgen. En als ik er een opleiding kan gaan volgen, is het een opleiding die onder mijn niveau zit. Terwijl ik nu dus al met vmbo onder me niveau werk.

Ik weet niet meer zo goed wat er nog meer is. Mijn begeleiders van Timpaan onderwijs en Rec3 kunnen mij er verder ook niet in wijs maken. Gisteren zou ik een gesprek hebben met mijn arbeidsdeskundige van het UWV. Maar die ging helaas niet door omdat ze ziek is.
Hoe hebben jullie het gedaan? Hoe hebben jullie een opleiding gedaan en via welke weg? Hoe zijn jullie toch aan een baan gekomen als je geen opleiding hebt?

Alle ideeën en ervaringsverhalen zijn meer dan welkom... Ik wil heel graag weten waar ik aan toe ben en wat de mogelijkheden zijn. En hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen.Want via mijn begeleiders kom ik niet veel verder.

xx Marieke ( ik ben trouwens 18 )
Wherever it is, I'll fly
Whatever it takes, I'll try
So don't pay no mind
To whatever people say
Whenever it is in my life
Know that I will be on time
'Cause you know why
There's no standing in our way
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door lulu »

Hoi Marieke ik ben al heel wat jaartjes ouder dan 18. Toen ik jonger was, was ik nog niet duidelijk ziek (achteraf zie ik veel symptomen, er ging veel mis, maar ik kon me er nog enigszins mee redden). Ik heb zo goed en kwaad als het kon de gebaande paden bewandeld, school, studie, werk met diploma's. Nu valt dit in duigen en vraag ik mij vaak af, hoe zou ik mij economisch nog nuttig kunnen maken...

Ik weet veel te weinig van jouw situatie, maar zijn de volgende zaken mogelijk: een opleiding volgen via internet, LOI cursus oid? Je laten inhuren voor tekstschrijven, opstellen van raporten, secretaressewerk wat je thuis kan uitwerken? Kleine internetonderneming voor jezelf starten oid? Deze zaken met mate combineren?

Achteraf vind ik het jammer dat ik weinig verstand heb van ondernemen, mss neb je als voordeel dat je naast de Wajong voorzichtigaan kan starten...?

Of beuzel ik onzin.... ben benieuwd waar jij aan denkt.
Gebruikersavatar
marieke16
Gevorderd lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 22 mar 2011, 19:50

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door marieke16 »

Hoi Lulu,

Dankje wel voor je reactie =)
Ik heb al heel veel uitgezocht en overal krijg je nee te horen. Je wil zo graag, maar je wordt aan alle kanten tegen gewerkt.
Een opleiding via het internet is mogelijk, maar na een jaar, soms al sneller, moet je ook stages gaan lopen voor een groot aantal uren. En daar gaat het dan alweer fout..
Inhuren voor schrijfwerk heb je helaas al weer een opleiding nodig.
Iets voor mezelf beginnen heb ik ook al aan gedacht... iets van cursussen volgen en van daar uit iets beginnen. Maar ik vraag me af of daar nou echt leven in te krijgen is? Een eigen bedrijf is veel werk natuurlijk.

Wajong geeft zeker weten wat meer zekerheid. Maar als het even kan wil ik niet van een uitkering hoeven afhangen.

En natuurlijk beuzel je geen onzin! =) Alle inzichten en adviezen zijn meer dan welkom

xx
Wherever it is, I'll fly
Whatever it takes, I'll try
So don't pay no mind
To whatever people say
Whenever it is in my life
Know that I will be on time
'Cause you know why
There's no standing in our way
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door lulu »

http://www.loi.nl/opleidingen/index.htm ... tAodPx8ANg

Hoi Marieke ik weet niet of de link werkt maar hier is een voorbeeld van een LOI opleiding tot tekstschrijver.... je krijgt alleen geen diploma... wordt je ook nog begeleid in werk/opleiding? Laatst was er een slimme ondernemer op tv, die zei, ik kijk helemaal niet naar diploma's maar naar wat mensen in huis hebben. Mss krijg je nog wat goede tips. Of je belt brutaalweg wat bedrijven bij jou in de buurt en vraag ze of je vanuit huis wat klusjes kan doen... mss kom je zo op wat ideeën.

Hoop dat je nog meer ts krijgt!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
novo1986
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:51

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door novo1986 »

Hoi Marieke,

Is het niet mogelijk voor je om langer over de opleiding te doen en dan soort van part time stagelopen?
Ik doe nu zelf de opleiding MWD, wat heel erg zwaar is, zeker dit jaar omdat ik dan eigenlijk 4 dagen in de week moet stagelopen. Ik loop nu twee dagen stage en dan doe ik een half jaar langer over school...
misschien dat zoiets mogelijk is?
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door mamoes »

Hoi Marieke,

Wat een zoekwerk hé.
1 van onze dochters gaat nu MBO doen maar die loopt ook tegen het verplichte ,binnen de tijd stage lopen, aan.
Je kunt ook eens kijken bij opleidingen van Laudius.
Dit doe je thuis en met diploma, misschien hoe moeilijk ook kun je beter kiezen voor een vak waarbij je geen stage nodig hebt :)

Soms is het moeilijk en kan je niet gaan doen wat je o zo graag zou willen.
En je moet al zoveel laten omdat je anders slechter wordt.

Succes met zoeken.

Mamoes
Gebruikersavatar
marieke16
Gevorderd lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 22 mar 2011, 19:50

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door marieke16 »

Hallo lieve iedereen,

Bedankt voor de reacties!!

Lulu: dankje wel! Jah, dat is dus inderdaad meer een cursus dan een opleiding. Misschien is dat zeker een mogelijkheid..

Novo1986: Dankje wel voor je reactie! Hoe heb jij het aangevraagd om er een half jaar langer over te doen? Dit voorstel heb ik al eens eerder gedaan bij meerdere scholen, en daar wordt het direct afgekapt dat het niet mogelijk is vanwege de ''wet''.

Mamoes: Dankje wel voor je reactie! Welke opleiding doet je dochter nu precies? Wat ik tot nu toe heb gezien is er eigenlijk geen 1 opleiding/thuis studie zonder stage... Wel super fijn dat je dochter wel de mogelijkheid heeft! Ik duim mee dat ze het goed kan afmaken zonder al teveel obstakels =)
Wherever it is, I'll fly
Whatever it takes, I'll try
So don't pay no mind
To whatever people say
Whenever it is in my life
Know that I will be on time
'Cause you know why
There's no standing in our way
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door asje »

Hm, de wet. Ik zou eens aan de steungroep Groningen vragen of dat waar is. Bij WO kan het iig wel.
Life smells...
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Studie en werk mogelijkheden?

Bericht door mamoes »

Hoi Marieke,

Het gaat om web design.


Succes met zoeken !!
Plaats reactie