Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Hey wat goed!
Fijn dat jij er ook baat bij hebt :)
Sinds ik het doe merk ik dat ik nét iets meer energie heb zodat ik bijvoorbeeld boodschappen én stofzuigen op 1 dag kan doen, ook hoef ik 's middags niet meer even te rusten op de bank.
Hmm die wiel-pose...die durf ik niet meer omdat het me iedere keer in de rug schiet wanneer ik er uit probeer te komen :p
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Meer energie heb ik helaas niet, maar ik kan en doe sowieso al best veel voor een ME patiënt, dus ik denk dat ik op dat gebied nergens al te veel van moet verwachten. Wel heb ik wat minder spierpijn en een minder gespannen gevoel in mijn spieren. Misschien is het een placebo-effect, maar een placebo-effect is ook een effect en ik vind dat prima als het werkt. :)
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Wat niet is kan nog komen he :)
En inderdaad, whatever works.
Volgens mij is yoga een goede manier om de spieren en gewrichten wat soepeler te houden zonder per sé al te ver te gaan.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ja, dat denk ik ook. Ik merk dat ik door al dat niet-bewegen zo stijf als een plank ben geworden. Als yoga daar verandering in kan brengen, ja graag! Daarnaast, iedereen in mijn omgeving gaat regelmatig hardlopen of naar de sportschool, nu heb ik ook het idee dat ik ook iets 'kan doen'. :)
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Ik kom meteen al in de problemen als ik mijn armen naar boven moet rekken (zie sterretjes). Misschien kan ik paar oefeningen eruit wel proberen. Ben ook enorm stijf tegenwoordig..
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ik sla ook vaak oefeningen over die ik (nu nog) niet kan. Dan doe ik maar dat wat ik wel kan. Iets doen is nog altijd beter dan niets doen, vind ik. :)
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Heel slim Mieshka :-)
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Mee eens Mieshka!
Tanto, het was voor mij ook even zoeken wat mijn lichaam wel en niet kan (gelukkig nog relatief veel), misschien dat er filmpjes zijn die vanuit zitten beginnen zodat je niet gelijk dizzy wordt :)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoe gaat het met iedereen? Lukt het jullie nog steeds om regelmatig (lichte) Yoga oefeningen en of meditatie te doen?
Bij mij is het de laatste tijd wisselend......

Voor ontspanning werkt bij mij het luisteren naar meditatie muziek, ingesproken visualisatie- of ingesproken ademhalings- of ontspanningoefeningen nog steeds het beste :wink:.

Nog een leuke en gemakkelijke ademhalingsoefening gevonden, hartslag kan daarmee ook beïnvloed worden en rustiger worden, werkt goed uit bij mij: "Respiroguide" Bron: http://www.nuvitaal.nu/index02bf.html?page=15646522

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Ik doe het nog steeds als eerste na het opstaan en vlak voor het slapen gaan en vind het nog steeds heerlijk! Heb zowaar spierballen gekregen :p
Daarnaast doe ik sinds kort ook weer "alternate nostril breathing" waar ik erg goed van kan slapen (lees: in coma liggen).
http://thehealthylivinglounge.com/2009/ ... ing-today/

Jouw linkje ziet er ook wel ontspannen uit, maar eens proberen :)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi izzy,

Wat goed!!, dat je elke dag oefeningen doet en zelfs spierballen :D hebt gekregen.

Jouw linkje ga ik ook even goed lezen, ziet er interessant uit :wink:! Die foto met ademhalingsoefening met vingers op voorhoofd en neusvleugels, die ken ik, is een fijne oefening. Hoe heet ie ook al weer, in Yoga taal :P?......

En bij mijn linkje ben ik nog wat vergeten te vertellen.
Het balletje wat omhoog klimt, is de inademing en het balletje wat naar beneden gaat, is de uitademing. Met het zee geluid erbij, werkt het goed en ontspannend en de hartslag wordt er rustiger en regelmatiger van, noemt men hartcoherentie.
Hartcoherentie is de regelmatige, gebalanceerde afwisseling van versnelling en vertraging van de hartslag. Hartcoherentie is gebaseerd op hartritmevariabiliteit (HRV), de maat voor het interval tussen hartslagen. Bij een goede hartcoherentie is er sprake van een gelijkmatig, ‘sinus’-golfachtig patroon in de hartritmevariabiliteit (HRV). De activerende en herstellende activiteit van het autonome zenuwstelsel zijn dan in balans.

Hartcoherentie werd twaalf en een half jaar geleden door medisch fysicus drs Kees Blase in Nederland geintroduceerd: Bron: http://www.hartfocus.nl/
Groetjes, Louise
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie