Doorbraak: Hersenscans tonen pijn

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Doorbraak: Hersenscans tonen pijn

Bericht door mjramzy »

Mensen bezoeken de dokter het meest met klachten over pijn, maar die kon tot nu toe niet waarnemen hoe erg die pijn was. Wetenschappers van de universiteit in Colorado, in de VS, zijn er in geslaagd 'pijn' voor het eerst in beeld te brengen op hersenscans. Dankzij die doorbraak kunnen ze de behandeling voor verschillende soorten pijn verbeteren. De Amerikaanse wetenschappers publiceerden de eerste resultaten van hun onderzoek in New England Journal of Medicine, een van de invloedrijkste tijdschriften over geneeskunde. Ze benadrukken dat het onderzoek nog in zijn beginstadium zit, maar dat er heel wat mogelijkheden zijn door de eerste positieve uitkomsten.

'Veel mensen die lijden aan chronische pijn, worden niet altijd geloofd. Dit is voor ons een manier om die twijfel uit te sluiten', aldus Tor Wager die neurowetenschapper en leider van het onderzoek is. De wetenschappers hopen dat ze in een later stadium van het onderzoek onder andere in staat zullen zijn pijn bij baby's waar te nemen. Tot nu toe werd vooral het waarnemen van pijn door een uitwendige factor uitgetest. De wetenschappers deden daarvoor onder andere proeven met hitte. Proefpersonen werden blootgesteld aan temperaturen die gingen van aangenaam warm tot verschroeiend heet. Met behulp van computers werd duidelijk dat de verschillende soorten pijn een neurologisch verschil aangeven op de hersenscans.

Bron + Video:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00537000
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

We wachten maar af, lijkt me.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik denk juist dat het een heel belangrijke grote doorbraak is! Het zal nog wel even duren voordat we er in de praktijk profijt van hebben maar toch!
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ben bang voor dooie musjes........
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wat gevonden is is gevonden, dat kan niemand meer afgenomen worden.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje schreef:Wat gevonden is is gevonden, dat kan niemand meer afgenomen worden.
Er is op zich al het e.e.a. bekend waar het ME en MRI betreft. Alleen hebben wij zo slecht kijk op

a) de kwaliteit van het onderzoek zelf en
b) " " " de beoordeling ervan.
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Dit is werkelijk een heel grote doorbraak. Tot nog toe moeten mensen met pijn op een schaal een cijfer geven en dus zelf aangeven hoe erg de pijn wel is. Men kan dus de bedriegers niet onderscheiden van de echte, vandaar dat er wantrouwen is en men patiënten vaak niet gelooft.
Vaststellen van een verlaagde pijndrempel kan men ook op beeld, maar ook dat wordt niet echt ernstig genomen (je bent nu eenmaal wat gevoeliger voor pijn, so what..;)

Met deze nieuwe beeldvorming zal tenminste ernstige chronische pijn tengevolge van een innerlijke oorzaak kunnen worden aangetoond, en zullen er voor de verschillende soorten pijn beter aangepaste behandelingen komen. Dat het nog even, of zelfs nog lang duurt maakt me niet uit, ik heb hoop.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Op zich heel goed hoor maar welke huisarts zal je doorsturen voor zo'n scan? Ik bedoel het is nu al een probleem als je je bloed wilt laten onderzoeken en dan geloof ik niet dat ze je zomaar een verwijzing geven om even door de scan te gaan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat is nog helemaal niet aan de orde, voorlopig gaat het nog om meer onderzoek. Alles wat gevonden wordt zal in de toekomst gebruikt gaan worden. Dit is een grote doorbraak.
Life smells...
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Ik heb het vandaag met mijn huisarts al besproken, en gevraagd om onmiddellijk die scan te krijgen zodra hij beschikbaar is. Dat beloofde hij, zonder tegenwerpingen. Ik heb immers al acht jaar chronische pijn, als dat nog geen reden is, wat dan wel? Met bloedonderzoek doet hij ook nooit moeilijk.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Dan heb jij een toppie huisarts Gorbi! :D
Plaats reactie