Forumhandleiding

Voor al je vragen over dit forum. Lees ook hier de <a href="/Forum-viewtopic-t-52.html">forumhandleiding</a>

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Forumhandleiding

Bericht door Marjolijn »

FORUMHANDLEIDING

Allereerst voor alle nieuwe forumleden; Welkom!
Dit is de handleiding voor het forum. Het is handig om dit vooraf even door te nemen. Het kost je misschien een paar minuten, maar het bespaart je daarna ook veel gepruts, omdat je de basisdingen weet.

De handleiding is opgedeeld in:

  1. Hoe zit het forum in elkaar?
  2. Je profiel
  3. Belangrijke personen op het forum
  4. Hoe zit een berichtje in elkaar?


Mocht je na het lezen meer informatie over een bepaald onderwerp hebben, dan kun je in de berichtjes hieronder zoeken. Ook is er veel te vinden in deFAQ (veel gestelde vragen). (klik hier voor de FAQ)
Mocht je er dan nog niet uitkomen, of wat dingen missen dan kun je me altijd een persoonlijke boodschap (pb) sturen.

1. Hoe zit het forum in elkaar?

Op dit forum zijn de verschillende fora te vinden. Onder de titel van een forum staat waar de onderwerpen in dat forum over gaan.
De bovenste fora zijn Hulp en Mededelingen topics.Hier kan je alles lezen over hoe het forum werkt, je vragen stellen en mededelingen van de Administrator en Moderators lezen.
Daaronder vind je de fora over het onderwerp ME/CVS.Hier wordt alleen maar over ME/CVS gepraat. Daaronder volgen de Algemeen. Hier wordt over allerlei dingen gepraat behalve ME/CVS.

Als je in een forum kijkt kun je een aantal soorten berichten tegen komen:

  • AfbeeldingMededelingen Dit zijn belangrijke mededelingen voor het forum. Deze topics blijven boven Sticky's staan
  • AfbeeldingSticky's Dit zijn belangrijke topics die bovenaan het forum moeten blijven staan.
  • AfbeeldingGewone topics Deze onderwerpen mag iedereen aanmaken.


Alleen Moderators kunnen van topics Mededelingen of Sticky's maken.
Over het algemeen kunnen polls alleen worden aangemaakt door de administrator maar hier kan soms in bepaalde topics vanaf worden geweken.

Let wel op dat je geen onderwerpen aanmaakt die al bestaan.



2. Je profiel

Bovenaan de hoofdpagina is er een lijst met een aantal opties. Hier kun je o.a in- en uitloggen, je persoonlijke berichten bekijken en je profiel wijzigen.
Bij het wijzigen van je profiel wijzen de meeste dingen voor zich, alleen een paar dingen vragen de aandacht:


  • Je gebruikersnaam: Deze naam heb je gekozen bij de registratie. Deze kun je zelf niet meer wijzigen. Mocht je toch niet tevreden zijn met je gebruikersnaam, dan kun je een persoonlijk berichtje naar de beheerder sturen om deze te wijzigen.
  • Je onderschrift: Als je iets invult bij onderschrift, komt dit altijd onder een berichtje te staan dat je plaatst. Je onderschrift mag niet te groot zijn (max. 6 regels).
  • Tijdzone: zet deze op GMT + 1 uur (wintertijd) of GMT + 2 uur (zomertijd).
  • Avatar paneel: hiermee kun je een plaatje onder je naam zetten. Het is mogelijk om de avatar te uploaden van een internetsite. Hiervoor moet de avatar wel aan de voorwaarden voldoen dat hij niet groter dan 120 bij 120 pixels mag zijn en niet groter dan 10 kb. Daarnaast kun je ook een avatar van een andere site gebruiken.
    In deze handleiding kan je verderop meer lezen over Avatars.
  • Subtitel: Je subtitel staat in een berichtje onder je gebruikersnaam. Deze kun je zelf niet veranderen in je profiel. Normaal staat er een rang die je hebt op het forum.




3. Belangrijke personen op het forum:

Het forum heeft een groot aantal gebruikers, die je vanzelf beter leert kennen. Vooraf is het echter prettig om een paar mensen te kennen:

Marjolijn: Zij heeft het forum opgezet en in beheer (PB Marjolijn),
M'loes en Zuiderzon: Dit zijn de moderators.((PB Marloes))
(PB Zuiderzon)Zij kunnen samen met Marjolijn in hun fora berichten wijzigen, onderwerpen afsluiten, gebruikersnamen veranderen, etc, en zorgen ervoor dat alles een beetje ordelijk blijft. Neem op- en aanmerkingen van de moderators daarom ook serieus! Voor belangrijke zaken en naamswijzigingen kun je hen altijd een persoonlijk berichtje sturen.
Elk forum heeft een moderator, de naam van de moderator staat eronder, behalve als je al in het forum zit, dan staat het boven de topics. Bij forums waar geen naam onder staat wordt die enkel beheerd door administrator/moderator Marjolijn.



4. Hoe zit een berichtje in elkaar:

Zoals je in deze handleiding ziet, hoeft een berichtje niet alleen maar saaie zwarte tekst te zijn. Gekleurde tekst, grote / kleine letters, plaatjes in de tekst, etc. kan door BB-code te gebruiken. Meer over BB-codes lees je verderop in de handleiding.

5. Een paar huishoudelijke punten


  • Ben je een nieuw geregistreerd lid stel je dan even voor op het daarvoor bestemde prikbord zodat we weten wie je bent.

    Tot zover het 'introductie-gedeelte'. Als het goed is kun je nu je weg wel vinden op het forum. Hieronder staan nog wat extra berichten met informatie. Veel plezier!
Laatst gewijzigd door Marjolijn op 26 mar 2006, 23:18, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Afkortingen / uitdrukkingen

Een aantal afkortingen/uitdrukkingen die veel op het forum gebruikt worden:

  • Topic: Onderwerp
  • Off-topic: Van het onderwerp afdwalen
  • Post++ of Spam: Het plaatsen van (niet nuttige) berichtjes om zoveel mogelijk berichtjes te krijgen.
  • PB: persoonlijk berichtje
  • Lock: Sluiten van een onderwerp zodat er niet meer gepost kan worden.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Hoe plaats je een bericht op het forum?

Bericht door Marjolijn »

Hoe plaats ik een nieuw bericht op het forum?

Kijk eerst waar je je nieuwe bericht wilt zetten. Past die het beste in 'ME/CVS/FM' of beter in 'Algemeen'?


Stel dat wat jij wilt zeggen het beste in het forum 'ME/CVS/FM'past dan zie je daaronder allemaal sub-categorieen bijvoorbeeld; 'ME/CVS Algemeen', 'Ervaringsverhalen' , 'Behandelingen en Medicijnen' enzovoort. Kijk in welke categorie jouw bericht het beste gaat passen. Druk dan op de geschikte categorie (bijvoorbeeld 'ME/CVS Algemeen').

Druk dan op 'Nieuw onderwerp' Afbeelding om een bericht te gaan typen. Typ je bericht in het tekstveld en vergeet even als beginner alle extra opties daar. Als je je bericht hebt getypt kan je op 'voorbeeld' drukken of als je al zeker weet dat die goed is druk je gewoon direct op 'OK' . Je bericht is geplaatst!


Maar hoe plaats ik een reactie op een al geplaatst bericht door iemand anders?

Een reactie plaats je op dezelfde manier als hierboven beschreven alleen nu druk je op het Topic waar jij je reactie op wilt geven en druk je in plaats van op 'Nieuw onderwerp' op 'Nieuw Antwoord' Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Extra mogelijkheden bij het plaatsen van een bericht (codes)

Bericht door Marjolijn »

color=blue]BB-code [/color]

In de code-kaders staat aangegeven wat je in je bericht moet zetten om het effect te bereiken wat eronder staat.

Code: Selecteer alles

&#91;b&#93;ik wil deze tekst vet weergeven&#91;/b&#93;
ik wil deze tekst vet weergeven

Code: Selecteer alles

&#91;i&#93;ik wil deze tekst italic weergeven&#91;/i&#93;
ik wil deze tekst italic weergeven

Code: Selecteer alles

&#91;u&#93;ik wil deze tekst onderlijnen&#91;/u&#93;
ik wil deze tekst onderlijnen

Code: Selecteer alles

&#91;color=green&#93;ik wil deze tekst groen weergeven&#91;/color&#93;
ik wil deze tekst groen weergeven

Ipv. te gebruiken kan ook de HTML-kleurcode (bijv. #00FF00) gebruikt worden;

Code: Selecteer alles

&#91;size=20&#93;Dit is groot&#91;/size&#93;
Dit is groot

Code: Selecteer alles

&#91;size=5&#93;Dit is klein&#91;/size&#93;
Dit is klein

Code: Selecteer alles

&#91;url&#93;http&#58;//www.weksite.nl&#91;/url&#93;
http://www.weksite.nl

Code: Selecteer alles

&#91;url=http&#58;//www.weksite.nl&#93;Klik hier om naar de weksite te gaan&#91;/url&#93;
Klik hier om naar de weksite te gaan

Wil ik een plaatje in het bericht zetten, kan dat alleen als dit plaatje al ergens op internet staat. Als je ergens een plaatje tegenkomt, kun je met de rechtermuisknop bij eigenschappen kijken. Dan staat er bijvoorbeeld iets als http://www.gifs.net/animate/magicpotion.gif In dit geval is het een gif-bestand, het kan ook een ander soort bestand zijn.

Code: Selecteer alles

&#91;img&#93;http&#58;//www.corsini.co.uk/belgians/puppy.jpg&#91;/img&#93;
Afbeelding
Iets in code weergeven:

Code: Selecteer alles

&#91;code&#93;Dit berichtje in een apart code-venster weergeven&#91;/code&#93;

Code: Selecteer alles

Dit berichtje in een apart code-venster weergeven
Iemand quoten (herhalen wat iemand gezegd heeft) kan handig zijn als je wil reageren op het bericht. Dit kan door de knop quote; bij het berichtje te gebruiken. Dit zal bij het maken van je berichtje zo worden weergegeven:

Code: Selecteer alles

&#91;quote&#93;dit berichtje wil ik quoten&#91;/quote&#93;
dit berichtje wil ik quoten
?f

Code: Selecteer alles

&#91;quote="Appie-B"&#93;dit berichtje wil ik quoten met mijn naam erbij&#91;/quote&#93;
Appie-B schreef:dit berichtje wil ik quoten met mijn naam erbij
De list optie is handig om een nette opsomming te maken en werkt als volgt:

Code: Selecteer alles

&#91;list&#93;&#91;*&#93;vissen&#91;*&#93;vogels&#91;*&#93;zoogdieren&#91;*&#93;insekten&#91;/list&#93;
  • vissen
  • vogels
  • zoogdieren
  • insekten

Code: Selecteer alles

&#91;list=1&#93;&#91;*&#93;vissen&#91;*&#93;vogels&#91;*&#93;zoogdieren&#91;*&#93;insekten&#91;/list&#93;
  1. vissen
  2. vogels
  3. zoogdieren
  4. insekten

Code: Selecteer alles

&#91;list=a&#93;&#91;*&#93;vissen&#91;*&#93;vogels&#91;*&#93;zoogdieren&#91;*&#93;insekten&#91;/list&#93;
  1. vissen
  2. vogels
  3. zoogdieren
  4. insekten
Een laatste voorbeeld:

Code: Selecteer alles

&#91;b&#93;&#91;i&#93;&#91;color=green&#93;&#91;size=8&#93;In combinatie gebruikt; deze tekst vet, italic, groen en met grootte 8 weergeven&#91;/size&#93;&#91;/color&#93;&#91;/i&#93;&#91;/b&#93;
In combinatie gebruikt; deze tekst vet, italic, groen en met grootte 8 weergeven
Laatst gewijzigd door Marjolijn op 26 mar 2006, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Hoe gebruik ik een Avatar?

Bericht door Marjolijn »

Avatar (plaatje onder je naam)

Een avatar mag niet groter zijn dan 80 bij 80 pixels. Ook mag hij niet groter zijn dan 25 kb. Avatars kunnen ook van een andere site worden geladen, kijk hiervoor in je profiel.

Voor het zelf maken van een (niet bewegende) avatar:
Open Paint (of een ander tekenprogramma). Vind iets leuks, selecteer dat en gebruik de printscreen toets op je toetsenbord om de selectie op te slaan in je klembord.
Ga nu naar je tekenprogramma en druk op Bewerken (Edit) en dan op Plakken (Paste).
Je kan nu selecteren wat je wil gebruiken van het plaatje en deze dan nog aanpassen.
Als je een plaatje van je eigen computer online wil zetten, kan die geupload worden naar een msn group.
Dan klik je met je rechtermuisknop op het plaatje en klik op Eigenschappen, dan zie je een link staan (let op: bij groups is het een link van zo'n 5 regels!!)

Voor het maken en bewerken van bewegende plaatjes (animated gifs) zijn Animation Shop (zit bij Paint Shop Pro) Macromedia Fireworks of Adobe Image Ready (zit bij Adobe Photoshop) handige programma?s .

Er zijn een groot aantal websites waar geschikte avatars zijn te vinden. Wil je iets origineels hebben, dan kun je met google naar leuke sites of plaatjes zoeken. Een aantal bekende sites met avatars en plaatjes:
http://www.animatieplanet.nl
http://www.gifs.net
gisèle
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jan 2007, 19:57

bedankt

Bericht door gisèle »

dank jullie !! heb toch forumhandleiding opgeslagen in favorieten hoor zodat ik het altijd vind en kan lezen,duurd heel lang voor ik het kan onthouden wat en hoe :? hé, toch bedankt :wink:

gr gisèle
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dat heb ik eigenlijk nooit gelezen vind ik ook te moeilijk ik heb moeite met iets in mij op te nemen zelfs het plaatje avatar lukt mij niet ,maar dat zal wel door mijn beroertes komen jammer hoor liefs alie
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

bericht verwijderen gaat niet!!!
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat gaat alleen binnen een uur.
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

binnen het uur gaat het bij mij niet....krijg aldoor:ongeldige sessie, opnieuw laden.....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi josje, heb je geprobeerd: het kruisje rechts onderin je tekstvak?
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

yep, nu gaat het de tweede keer idd weg.....poos terug niet, had het opgegeven.....thnx
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik zeg ook vaak bij 'weet je zeker ...' eerst 'nee', dan gaat het de 2e keer (als je 'ja' zegt) vaak wel goed.
Life smells...
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

ik moet ook nog steeds elke keer inloggen,
ook als ik even naar een andere site ga bv de krant lezen,
ik kruis ook iedere keer het onthoud mij aan,maar het helpt niet.

lieve groetjes
petraroos
:)
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Probleem is bekend, de technicus is op zoek naar een oplossing, die tot nu toe helaas nog niet is gevonden
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie