Hulp schoonmaakster

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Hulp schoonmaakster

Bericht door sterre »

Ik zit nog steeds te denken over een schoonmaakster.
Maar wat betaal je iemand? Hoe gaat zoiets? Moet je vakantie betalen?
Stel je contract op? Ik zit zelf te denken aan 1x in de twee weken maar op hoeveel uur moet ik dan ongeveer rekenen? Is 3 uur genoeg?
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Groetjes,
STerre
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Hulp schoonmaakster

Bericht door bloemetje »

Ik heb sinds eind vorig jaar eindelijk een hulp in huis voor 2 u per week. Gewoon voor de grondige en alledaagse dingen, dus niet ramen zemen ofzo. Het is vooral fijn dat manlief dan zich niet meer een slag in de rondte hoeft te werken in het weekend. Wij hebben maar een klein huisje en boven hoeft alleen onze slaapkamer en de badkamer gedaan te worden.

Onze hulp komt van Hulpstudent.nl, het is al onze 2e (de 1e liet het plots een paar weken geleden afweten, heel vervelend) en in grote lijnen ben ik er best tevreden over, maar ik moet eerlijk toegeven dat ze allebei wel eens wat vergeten/vergaten. Of ms moet ik dat leren, omdat ik zelf nogal een pietje precies ben. En aan de andere kant: onze badkamer blinkt als nooit tevoren!!

Ik vraag of ze eerst boven doen en als ze daar klaar zijn, dan ga ik op de slaapkamer zitten, zodat ik beneden niet in de wegloop of last heb van de herrie.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Je kunt HH hulp aanvragen via het WMO loket van je gemeente. Zij bepalen aan de hand van enkele vragen (telelfonisch of in een persoonlijk gesprek) op basis van je beperkingen, de grootte van je woning, evt julp van derden, voor hoeveel uren hulp je per week kunt krijgen

Als je HH hulp toegewezen krijgt, is het (vind ik persoonlijk) het makkelijkst om de hulp via een thuiszorgorganisatie te regelen. Zij zorgen dan overal voor, incl uitbetaling van loon. Daar zit vakantiegeld al in verwerkt

PGB is ook een optie, maar dan moet je zelf een hulp zoeken, contract opstellen, administratie bijhouden en ook zelf het loon betalen

Het CAK maakt een berekening van hoe hoog je eigen bijdrage is, dit is afhankelijk van je inkomen. Omdat het inkomen van mijn partner erg laag is, en ik zelf dus geen inkomen heb, betaal ik nog geen €18 per maand. Dat is het minimum bedrag

3 uren per week is heel normaal voor een standaard woning met standaard handelingen. Hangt er ook een beetje van af of ze echt moeten overnemen, of jou ondersteunen. Maximaal aantal uren WMO is 6 uren per week, maar dat is dan ook echt een flinke hulpvraag. Ik zit nu op 5 uren per week omdat ik meer nodig heb dan ondersteuning
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Jep, maar met een partner die de was en de wc en de rest van de boel wel kan doen, kan je het wel schudden bij de gemeente. Ik heb er een jaar geleden naar geinformeerd en nu met die bezuinigingen verwacht ik er niet veel goeds van. Maar dat neemt niet weg dat je het altijd kan proberen.
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Mijn ervaring is ook dat je niet in aanmerking komt voor WMO als je een partner hebt die alles kan doen. Bovendien moet je een eigen bijdrage betalen, die afhankelijk is van je inkomen.

Ik heb ook via een site (schoonmaakstudent) een hulp gevonden. Dan krijg je een standaardcontract en verder is alles geregeld. Ervaring is wel dat je goede afspraken met de student moet maken. In eerste instantie stelde ik mij heel flexibel op, maar daar werd ook goed gebruik van gemaakt, wat wel eens ten nadele van mij was (op het laatste moment afzeggen enzo).

Nu gaat het heel goed. En ze werkt als een tierelier. Uiteindelijk wen je er aan dat ze het anders doet dan ik. Vond dat in het begin lastig, maar nu ben ik alleen maar blij dat ik het zelf niet hoef te doen. Ze komt bij mij ook 1 x in de 2 weken voor 3 uur. Is zat om te zuigen, de badkamer en wc's te doen en iets extra's als deuren of dweilen of een keer de ramen.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ik heb mijn poetshulp van Marktplaats. :) Ze werkt hier om de week 4 uur. De werkzaamheden bestaan vooral uit stoffen, stofzuigen, dweilen, keuken schoonmaken, badkamer schoonmaken en wc schoonmaken. Ben erg bij met haar. Ze is aardig en werkt hard. We hebben geen contract. Na het werk betaal ik haar cash. Vakanties of ziekte hoef je niet door te betalen, maar in de praktijk doen we dit soms wel. Met kerst heb ik haar wat extra gegeven.

Via WMO kwamen we nergens voor in aanmerking. Ondanks dat mijn vriend meer dan 40 uur per week werkt en ook allerlei klusjes in en om het huis al moet doen, kon hij volgens de gemeente makkelijk ook nog al het huishouden erbij doen.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

mieshka schreef:Via WMO kwamen we nergens voor in aanmerking. Ondanks dat mijn vriend meer dan 40 uur per week werkt en ook allerlei klusjes in en om het huis al moet doen, kon hij volgens de gemeente makkelijk ook nog al het huishouden erbij doen.
Precies, als hij alleen zou wonen, zou die ook de plee moeten schrobben, dus kan hij dat ook wel voor een huishouden van 2 doen. Pffffffff :evil:
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Oke dus om de week 3 uur is dus niet gek bedacht.
Ik wil gewoon zelf betalen en niet via wmo ofzoiets want daar komen wij toch niet voor in aanmerking gezien ik een paar uur werk en een man heb. Wat is een beetje een normaal uurtarief?
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

bloemetje schreef:Precies, als hij alleen zou wonen, zou die ook de plee moeten schrobben, dus kan hij dat ook wel voor een huishouden van 2 doen. Pffffffff :evil:
Ja, maar dat is natuurlijk krom geredeneerd. Ze 'vergeten' dan even dat de partner, behalve het hele huishouden en alle andere klusjes, vaak ook moet 'mantelzorgen' voor de zieke partner. Dat zou de partner natuurlijk niet hebben als hij alleen zou wonen.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ja, maar dat is natuurlijk krom geredeneerd. Ze 'vergeten' dan even dat de partner, behalve het hele huishouden en alle andere klusjes, vaak ook moet 'mantelzorgen' voor de zieke partner. Dat zou de partner natuurlijk niet hebben als hij alleen zou wonen.
Precies! En dat moet je dan ook duidelijk aangeven
Wij hebben hulp van de huisarts gekregen omdat hij vond dat mijn man door mijn beperkingen te veel belast werd met het huishouden náást zijn full-time baan
En toen mijn man daar ook nog eens reuma bij kreeg, werd er helemaal niet moeilijk meer gedaan doen we uitbreiding van uren vroegen
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

He Sterre,

Via schoonmaakstudent.nl betaal je 10 euro per uur.
Er zijn ook andere sites, waar het varieert van 10-17,50 per uur.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Het kan ook lonen om even op Marktplaats te kijken. Via die sites is het vaak iets duurder. Alleen moet er via Marktplaats wel net toevallig iemand beschikbaar zijn die schoonmaakwerk zoekt in jouw buurt.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Thanks!
Plaats reactie