Lekkende darm - voeding

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Lekkende darm - voeding

Bericht door amber »

Hoi allemaal,

Heeft iemand tips wat qua voeding goed is voor een lekkende darm?
Ik heb een lekkende darm en de Chronische Lyme heeft onherstelbare schade aangericht aan mijn datmen, maar ik wil wel mijn darmen een beetje ondersteunen. Ook omdat ik nu voor zeer lange tijd antibiotica slik en dit doet mijn darmen ook al niet goed.

Ik las iets over bouillon trekken uit bot en nog wat andere dingetjes.
Ik heb wel intoleranties voor fructose, gluten, tarwe, kippeneiwit, caseine, spelt en rogge.

Liefs Amber
Hope and just believe.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Hoi, hieronder heb ik voor je even gekopieerd wat in het algemeen 'aan te raden' is of 'af te raden' is bij een lekkende darm. Verder moet je rekening houden met je persoonlijke voedings-intoleranties. Anti-Biotica kan je darm nog meer beschadigen en lek maken dus opletten ermee.

Goed verdraagbare voedingsmiddelen:

• Gevogelte, kip, kalkoen, eend, vis en ei (allen met mate)
• Magere zuivel van geit of schaap en yoghurt (zelfgemaakt, 24 uur laten fermenteren)
• Niet verhitte en koudgeperste olie, olijfolie, pompoenpitolie, kokosolie
• Zuurdesembrood (tarwevrij of glutenvrij)
• Gekookte rijst, amaranth en boekweit
• Diksap, honing, ahornsiroop en gedroogd fruit (zonder sulfi et)

Slecht verdraagbare voedingsmiddelen:

• Varkensvlees, rundvlees, rood vlees, wild
• Rauwkost, koolsoorten, uien, knoflook
• Glutenhoudende granen en in sommige gevallen zelfs de glutenvrije granen
• Koemelk en producten bereid op basis van koemelk
• Junkfood, industriële vetten, kant & klare maaltijden en bewerkte producten
• Koffie en koolzuurhoudende dranken
• Gist en producten op basis van gist zoals bier, soep en brood
• Suiker, suikerhoudende voedingsmiddelen, kunstmatige zoetstoffen en snoep

Een lekkende darm ontstaat meestal door irritatie en ontsteking van het darmslijmvlies. Oorzaken hiervan kunnen zijn:

Een gebrek aan goede darmbacteriën;
Een overschot aan slechte darmbacteriën;
Infecties door parasieten en/of bacteriën;
Voedselallergieën en/of intoleranties;
Overmatig gebruik alcohol, cafeïne, nicotine en genotsmiddelen of drugs;
Medicijngebruik zoals aspirine, ibuprofen, ontstekingsremmers, prednison, antibiotica, anticonceptiepil, zuurremmers etc.;
Resten van pesticiden, chemicaliën en andere gifstoffen;
Tekort aan voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen (vooral zink), aminozuren en essentiële vetzuren;
Candida: overmatige groei van schimmels en gistingsprocessen in de darm;
een gebrekkige spijsvertering, tekort aan maagzuur en/of spijsverteringsenzymen;
een gebrekkigs leverfunctie (als gevolg van aanwezigheid teveel gifstoffen in de darm).

Om de lekkende darmwand te kunnen helen, is het zeer belangrijk om de voedselintoleranties in het dagelijks eten te elimineren. Het wordt sterk aangeraden producten waar intolerantie/allergie in je lijf tegen bestaat (tijdelijk) te vermijden bij darmproblemen om te zien of de klachten minder worden zodat de darmwand de mogelijkheid krijgt om te kunnen helen. Eveneens raad professor en wetenschapper Michael Maes aan de stoffen Glutamine, NAC en Zink (DJ Repair) in combinatie met Talicar en een goed probioticum in te nemen. Rond deze behandeling is een wetenschappelijke studie uitgevoerd en werd in 2008 gepubliceerd in de Medline 'Normalization of leaky gut in chronic fatigue syndrome (CFS) is accompanied by a clinical improvement: effects of age, duration of illness and the translocation of LPS from gram-negative bacteria'. Auteurs van deze studie zijn M.Maes en Leunis JC. Zie link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19112401
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Bericht door amber »

Hoi, hieronder heb ik voor je even gekopieerd wat in het algemeen 'aan te raden' is of 'af te raden' is bij een lekkende darm. Verder moet je rekening houden met je persoonlijke voedings-intoleranties. Anti-Biotica kan je darm nog meer beschadigen en lek maken dus opletten ermee.
Ik weet dat antibiotica heel slecht is voor mijn darmen, maar de Lyme heeft nu de grootste prioriteit.
De antibiotica moet ik dan ook nog wel 7 maanden slikken minimaal. Vandaar dat ik probeer mijn darmen een beetje te ondersteunen. Over een paar weekjes krijg ik er ook probiotica bij!
Thanks voor de tips trouwens! Ik kan er een paar dingetjes uithalen.
Hope and just believe.
Plaats reactie