Bekende Belgen of Nederlanders met ME

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Doordat Dorrestein veelvuldig in de media kwam werd ME echt bekend in Nederland destijds.

Alleen toen ze naar eigen zeggen voor 90% hersteld was is ze daar net zoveel mee naar de media gegaan. Daardoor werd het veelal 'als zij genezen is, waarom jij dan niet?' of iets van die strekking.

Verder denk ik dat mensen passen voor het stigma. Sonja Silva is er wel mee naar buiten gekomen.
Life smells...
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Asje


Door de herkenbare dingen in het boek van Renate Dorrestein,in 1994
heb ik ontdekt dat ik ME heb,en niet gek of een aansteller was.
Toen ben ik lid geworden van de ME stichting ,en door het blad
Medium steeds wijzer geworden,

Het was inderdaad door Dorrestein dat ME bekender werd.
ook door Els Borst ,het was best vaak op de TV en op de Radio .
jammer dat je het nooit meer ziet op de TV
Maar inderdaad sloeg het later om naar de voor ons ME-ers verkeerde kant.

Ze hebben tegen mij weleens letterlijk gezegt als zij het kan ,moet jij het ook kunnen, door een keuringsarts die Dorrestein op de TV had gezien.
ja,ja, nu jaren geleden.

Ik kan me niet voorstellen,dat buiten Sonja Silva er geen een bekende Nederlander / Belg is met ME.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

petraroos schreef: Ik kan me niet voorstellen,dat buiten Sonja Silva er geen een bekende Nederlander / Belg is met ME.
Wat is het voordeel van een bekende Nederlander / Belg om er openlijk voor uit te komen dat hij / zij ME heeft?

Vergeet niet dat ME ook (strucureel?!) tegen je gebruikt kan worden in bepaalde situaties :cry:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het voordeel is om daarmee voor erkenning te vechten, dat hielp heel goed toen met Dorrestein. Zij werd serieuzer genomen dan al die onbekenden bij elkaar.

Petraroos, in België is Luuk Safloer er mee naar buiten gekomen, journalist en talkshow-host.

Ja, wat was het een verademing hè toen Dorrestein 'uit de kast kwam'. Ik had al begrepen dat ik ME had maar werd opeens wel serieuzer genomen door sommigen. Voor jou is het helemaal belangrijk geweest dan.

Els Borst heeft zich helemaal tegen ons gekeerd later, zij zat in de Gezondheidscommissie die de Gezondheidsraad adviseerde, die de overheid adviseert. Toen is het CVS-protocol opgesteld.
Life smells...
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

@ Vgzhm

Als bekend persoon heb je meer kans om bekendheid te geven aan ME
als ze dat willen.
dan b.v. ik of de andere ME -ers die altijd in bed zit, en bijna geen sociale contacten meer heeft.
Ik doe graag mee aan de Akties de we hier met regelmaat voeren.

@ Asje
Ja was heel tof toen,
ik verslond alles wat er over ME te lezen,of te zien,horen was,
ik vond het jammer dat het blad Medium maar eens in de 3maanden kwam,
ik liep steeds naar de brieven bus van ongeduld.
Ik was diep teleurgesteld in Els Borst, toen ze die stap maakte
naar die Gezondheidscommissie ,het voelde als verraad.
Ik ben wel heeeeeel blij dat ik deze site gevonden heb,
en jullie zo leert kennen.

Dat van Luuk Safloer heb ik gelezen,
helemaal door mijn misthoofd geschoten,
:oops: sorrie voor Luuk

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

asje schreef:Alleen toen ze naar eigen zeggen voor 90% hersteld was
Wat ik mij afvraag is heeft zij in deze situatie dan nog last van chronische vermoeidheid / uitputting en inspanningsintolerantie, dit vind ik persoonlijk de meest invaliderende ME-klachten die er bestaan, hierdoor voel ik mij leeg en lusteloos, kortom een zombie??
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ze zegt nu dat ze nog terugvallen heeft. In de interviews van destijds zei ze een aantal dingen waardoor ze volgens mij geen 90% hersteld was, maar minder.
Ze leefde heel rustig en lag geloof ik nog 12uur op bed. Dan kan je dus geen 90%; ik had de indruk dat ze ook van het stigma afwilde.

Petraroos, mensen kunnen het zich nu niet meer voorstellen maar niemand had nog Internet toen hè. Ik had zodoende vooral telefonisch contact met mede ME-ers. Ik heb me ook suf gelezen toen :-)

Er hebben ons meer verraden toen, Paul Witteman bijv ook. Ook ingepakt door de orenmaffia. En de Stichting...

Vind Luuk vast niet erg :-)
Life smells...
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik kan me dat ergens wel voorstellen, dat ze geen zin had om altijd en overal als die 'schrijfster met vermoeidheidsziekte' uitgenodigd te worden. Voor ons jammer natuurlijk, want we hebben media-aandacht nodig voor deze ziekte.
Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik bekende NL was, of wat ik doe als ik genezen zou zijn. Ga ik dan de barricaden op voor deze ziekte? Of slaak je een zucht van verlichting dat je je er niet meer mee bezig hoeft te houden....
Every day may not be good, but there's something good in every day.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ze heeft juist bewust gekozen voor de media en ook met haar boek, voor de erkenning. Dat ze later opeens weer naar alle media gegaan is om te vertellen dat ze hersteld was vond ik echter vreemd en niet erg bevorderlijk voor de erkenning omdat ze het te rooskleurig voorstelde.
Life smells...
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Winnie, de dochter van presentator Bart Peeters, heeft fybromyalgie.
Dat is een chronische aandoening die ernstige spierpijnen veroorzaakt.
‘Het gaat met vallen en opstaan', aldus Peeters. ‘Maar ze is aan de beterhand. Ze gaat er heel positief mee om. Ondanks haar beperking studeert ze nu pedagogie aan de universiteit.'
Papa Peeters is dan ook apetrots op zijn dochter.

Het Niewsblad


Het waren moeilijke maanden voor Daisy Van Cauwenbergh, wier zoon Sean (12) geplaagd werd door hevige buikpijn en aanhoudende vermoeidheid. Na een zoektocht van meer dan vier maanden vol doktersbezoeken en testen, is de oorzaak bekend. 'Het was een lange, frustrerende zoektocht', vertelt Daisy in TV Familie.

'Sean heeft al maanden constant buikpijn, zo hevig dat hij pijnstillers moet nemen om de dag door te komen. Hij is ook constant moe, het is meermaals gebeurd dat hij dreigde flauw te vallen nadat hij de trap was opgelopen. Dan werd hij lijkbleek. Hij is ook maandenlang niet naar school kunnen gaan', vertelt Daisy.

'Maar nu, na meer dan vier maanden zoeken, denken we eindelijk te weten wat het is. Sean heeft een glutenintolerantie, ook wel coeliakie genoemd. Gluten is het eiwit dat in tarwekorrels zit. En je zou ervan schrikken in hoeveel voedingsproducten dat voorkomt'.

Waarom die diagnose zolang op zich liet wachten? 'De eerste dokter die Sean onderzocht, nam ons gewoon niet au sérieux. Die man kwam meteen tot de conclusie dat Seans pijn 'wel psychologisch zou zijn', zonder hem deftig te onderzoeken.

'Ik ben dan op zoek gegaan naar een bekwame dokter die wél naar ons wilde luisteren. Hij heeft het ene medische onderzoek na het andere ondergaan en heeft vier weken lang in drie verschillende ziekenhuizen gelegen. Dat hoor je heel vaak bij mensen met coeliakie: de dokters moeten maanden, soms jaren zoeken voor ze de oorzaak van hun problemen vinden'

Ondertussen gaat het weer beter met Sean, al zal het nog even duren voor hij weer de oude is. 'Over een paar maanden zullen de dokters dan kunnen evalueren of die glutenintolerantie echt de oorzaak is van zijn problemen. Pas zes maanden na het overschakelen op een glutenvrij dieet kunnen de darmen zich herstellen'

Het Nieuwsblad


Geen ME (hopelijk) maar ik wou dit toch even delen omdat er dus altijd gedacht wordt dat het psychisch is (als de bloedonderzoeken niets aantonen).
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

heel gemeen van mij, weet ik. Maar soms hoop ik gewoon dat een politicus met veel aanzien door ME getroffen wordt. Dan zal er misschien hoop zijn voor structurele veranderingen. Maar misschien is zijn boven modale uitkering voorwaardelijk en moet 'ie zijn bek houden van andere politici. Of ben ik nu een doemdenker?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik gun niemand mijn ziek zijn. NIEMAND. Ook een domme politicus niet. Of mensen met luxeproblemen, al ben ik voor beide wel errug allergisch!!

Sarkozy als vader of man?
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Ik ben nu zo'n 17 jaar ziek en nu al zo veel jaren 6 uur gemiddeld per dag wakker en zwaar beperkt net zoals vele van jullie. Kan helemaal niets met mijn HBO en leef ook weer net zoals vele van jullie zwaar onder het minimum. Huisje boompje beestje 0,0%

Ik zal wel bij deze een slecht persoon zijn.
Want ik gun het heel wat politici en psychiaters en "artsen", die met domme arrogantie gewoon uit machtsbelust en zelfverrijking zoveel levens kapotmaken.

Geef mijn liefde liever aan mensen die het gegeven ook aankunnen.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

Niet BN-ers maar wel bekende mensen

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:P ... e_syndrome
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hm, Teitelbaum staat er nog bij maar dacht dat-ie genezen was binnen 1,5 jaar. Hij schreef een boek over zijn methode. Maar je kunt ook vanzelf genezen binnen die tijd dus hoe dat zat? Maar, of, zou hij nog/weer ziek zijn?
Life smells...
Plaats reactie