De kunst van het ademhalen (met oefeningen)

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

De kunst van het ademhalen (met oefeningen)

Bericht door zeeman »

In dit topic zal ik enkele ademhalingsoefeningen plaatsen waarmee je aan de slag kunt. Ze zijn simpel maar zeker (zoals ik al van enkele mensen heb gehoord) doeltreffend. Zelf gebruik in de eerst volgende al jaren om mijn energie omhoog te ademen. Ik heb hem gehaald uit een boek van Anthony Robbins ("Je ongekende vermogens" pag.176) en ben blij dat ik hem geleerd heb :P

Ademhalen is er niet alleen voor de toevoer van zuurstof naar je cellen. De ademhaling is er ook om het lymfestelsel goed te laten werken. Iedere cel in je lichaam wordt omgeven door Lymfevloeistof. Je hebt zelfs 4 keer zoveel lymfe als bloed in je lichaam. Als het bloed via de haarvaatjes bij het lymfe komt neemt het lymfe de voedingsstoffen en zuurstof op en geeft toxische stoffen af. Een deel van die toxische stoffen gaat naar de haarvaatjes maar dode cellen, bloed-eiwitten en ander toxisch materiaal moeten door het lymfesysteem worden afgevoerd. En nu komt er een belangrijk punt... De enige manier om lymfe door het lichaam te laten gaan is door ademhaling en/of spierbeweging.

Dokter Jack Shields, een Amerikaanse lymfoloog heeft onderzoek gedaan naar het immuunsysteem om te onderzoeken hoe men het beste het lymfesysteem kan laten werken. Hij kwam tot de conclusie dat een diepe ademhaling via het middenrif daar het beste voor is. Dat veroorzaakt een soort vacuüm waardoor de lymfevloeistof door het bloed heen gezogen wordt zodat toxische stoffen kunnen worden afgevoerd.

Ook op Wikipedia kunnen we lezen wat het lymfevatenstelsel doet: "Het stelsel vervult een immuunafweerfunctie van het lichaam door de aanwezigheid van lymfocyten in lymfeknopen, die via de lymfe en de grote borstbuis in de bloedsomloop worden gebracht."

De hoogste tijd dus om je eens te verdiepen in het ademhalen. Als eerste zal ik hier een oefening plaatsen die vrij makkelijk uit te voeren is. Hij is erop gericht om je lymfesysteem wat extra aan de gang te zetten en zelfs op ziektedagen wanneer ik op bed lig doe ik dit enkele keren per dag.

De oefening

- Ga rustig op je rug op bed liggen of gebruik een stoel waar je comfortabel in weg kunt zakken.
- Adem rustig een aantal keer naar je middenrif toe. Als het goed is gaat je buik iets omhoog en blijven je schouders juist rustig op de plaats. Forceer niet, maar adem wel redelijk diep in.
- Haal nu adem via de volgende manier:

adem 4 tellen in, houd je adem 16 tellen vast, en adem dan over 8 tellen rustig uit.

Ik heb het hier over tellen en niet over seconden! Hoe snel je telt ligt eraan waarbij je je het beste voelt. Het gaat om de verhouding 1-4-2. Dus je kunt ook 3 tellen inademen, 12 tellen vasthouden en 6 tellen uitademen. Het gaat om de verhouding.

Waarom moet je 2 keer zo lang uitademen als inademen? Omdat je dan toxische stoffen afvoert via de lymfen. Waarom moet je je adem 4 keer zo lang vasthouden? omdat je op dat moment je cellen van zuutstof voorziet en je het lymfesysteem prikkelt.

Als ik een keer zo'n ademhaling geteld heb adem ik daarna weer een aantal keer rustig op de normale manier. Na een keer of 5 doe ik weer een ademhaling waarbij ik tel. Meestal voel ik me na 10 minuten ademen op deze manier een stuk beter. Ik zou zeggen, geef het een kans en laat weten wat jouw ervaring is.

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Amygdala Breathing

Bericht door zeeman »

Velen hier zullen bekend zijn met de naam Ashok Gupta. Hij heeft een methode ontwikkeld die ME zou kunnen verhelpen door de amygdala te retrainen via zijn programma bestaande uit een aantal DVD's (Gupta Amygdala Retraining). Hieronder een video van een van zijn ademhalingsoefeningen. Het zou de Amygdala tot rust brengen. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar na enkele minuten zo ademen merk ik wel dat ik me beter voel. Ik word er rustiger van en slaap er beter door. De video is Engels en duurt ongeveer 9 minuten.

http://www.youtube.com/watch?v=bl0KgGzY3Cw

Succes ermee
slaapkop
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:02

Amygdala Breathing

Bericht door slaapkop »

Leuke oefeningen, bedankt voor het posten!
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik heb de oefening van Gupta bekeken, blijkt het een oefening te zijn die ik 25 jaar geleden al bij yoga geleerd heb :)
Ik was vergeten dat je 'm met gekruiste benen moest doen. Daarom deden we het destijds zittend op de grond met de rug tegen de muur.
Het si inderdaad een goede oefening om te kalmeren. Polpolrene, doe jij deze oefening voor het slapen? Ik doe hem nu af en toe overdag, misschien moet ik het eens dagelijks voor het slapen proberen.

Je andere oefening zal ik ook eens proberen.

Groetjes, Ariadne.
Plaats reactie