Problemen met stembanden (pseudokroep)

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

Hey,

Ik heb ook wat stemproblemen maar niet zo ernstig als die van u.
Ik heb last van een pijnlijke, oververmoeide stem...
Komt er dan eens iemand op de koffieklets (lees: platwaterklets), dan kan ik de rest van de dag niet meer praten omdat dat pijn doet en lastig wordt.
Vanals ik een halfuur gepraat heb (telefoon/live) heb ik het zitten, maar na een avondje (zoveel mogelijk) zwijgen... Is het weer over.

Ik weet dus ook niet wat er aan te doen, maar wou gewoon even delen dat mijn stembanden ook tegenwerken ;)
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Twee jaar terug kon ik nog een flinke strot opzetten.
Ik vond dat wel leuk met de trainingen met mijn politiehonden, want vele mannen verwachten dat niet dat je als vrouw zijnde zo'n strot op kunt zetten.
Maar ik moest het later altijd weer bezuren. Heesheid of stem kwijt.

Maar nu, als de gesprekken te lang duren, dan begin ik te stotteren, verkrampt mijn mond spieren. Ik moet dan heel goed op mijn ademhaling letten om er iets uit te krijgen.
Soms is het zo verkrampt dat ik er niet eens een woord uit krijg.
En als die verkramping weg is, weet ik niet meer wat ik wilde zeggen.
Ik heb geen pijn op mijn stembanden.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Als een keer een reeks tijden over hebt, zou je op logopedie kunnen gaan. Als ik het goed heb, kan je rechtstreeks zonder verwijzing van de huisarts. Maar dat betekent waarschijnlijk dat het onder de aanvullende verzekering valt.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik denk niet dat het zin heeft om naar een logopodie te gaan.
De krampen in mijn mond zijn van de laatste tijd. Tevens heb ik door mijn hele lichaam krampen, dus denk ik dat de oorzaak ergens anders ligt.

Als mijn mond verkrampt, verkrampt de rest van mijn lichaam ook.
Dit komt door spanning en uitputting denk ik.
Want thuis heb ik het soms ook als ik in een ontspannen situatie ben.

Van de week had ik kramp op mijn linker borst van onder naar omhoog toe.
Alsof ik een karate trap had gehad. Ik zat te wachten tot mijn armen zeer zouden gaan doen of uit zouden vallen, dan had ik 112 gebeld.
Het heeft 5 minuten geduurd en zoals het opkwam verdween het weer.
Dit had ik nog nooit eerder mee gemaakt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Logopedie is een misleidende naam. Het betreft alles rondom het mondgebruik. Ze zijn ook bekend met CMD, de cranio-manibulaire disfunctie die aangeeft dat die omgeving verkrampt waardoor het niet goed functioneerd. Vraag maar eens informatie.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Gisteren naar de logopediste geweest voor mijn stem.
Mijn stem was goed.
Ze kon niet echt een aanleiding vinden waarom mijn stem regelmatig niet goed is.
Ik adem normaal, gebruik mijn stem goed, schreeuw niet, geen praatberoep, slaap niet met mn mond open, de luchtvochtigheid in mijn huis is goed, enz...
Maar ze zag ook geen reden om mij naar de KNO-arts te sturen.
Denk ook niet dat een KNO-arts iets kan vinden op het moment dat mn stem goed is.
Mogelijk adem en/of praat ik anders als ik uitgeput ben, en veroorzaakt dat het probleem (dus een gevolg van ME).
Of zetten mijn klieren, slijmvliezen of amandelen op, die dan zo mijn stembanden irriteren.
Het advies als ik wel weer last van mijn stem heb, is mijn stem rust geven :roll:
En natuurlijk stoppen met roken... :P roken veroorzaakt de klacht niet, maar kan het uiteraard wel verergeren.
Dus...
Uiteindelijk komt ook deze klacht bij mijn lijstje klachten 'wel aantoonbaar, maar oorzaak onbekend'.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De slechtste ME- patiënt kan helemaal niet praten, alleen af en toe fluisteren of murmelen. Heeft alles met ME te maken.
Life smells...
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

3 maanden lang heb ik carnitine geslikt, en de problemen met mijn stembanden waren helemaal weg.
Nog geen 3 weken geleden ben ik gestopt met de carnitine, omdat het niet duidelijk was of het wel hielp.
En nu zijn de problemen met mijn stembanden ineens weer volop terug.
Na 4 jaar dus toch iets gevonden wat ertegen helpt, super! :D
Ga volgende week weer beginnen met de carnitine, al is het alleen maar om van mijn stembanden probleem verlost te zijn ;)
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

Ik heb ook altijd erg last van een 'vermoeide' stem.
Na een babbelbezoekje of telefoontje van langer dan een kwartier doet m'n stem pijn en voel ik aan dat ik beter de rest van de dag zwijg.
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@feuer Dat is fijn! Die problemen met praten/stembanden hebben meestal te maken met erg energiegebrek, heb je met de Carnitene ook niet wat meer energie?
Life smells...
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

We zijn alweer wat maandjes verder...
Helaas bleek de carnitine niet de oplossing te zijn.
in November had ik weer enkele weken last van mijn stem en moeite met ademhalen, in januari ook, en op dit moment.
Woensdag ging ik even langs de apotheek om iets te vragen tegen de benauwdheid, ze vertelde mij dat ik te benauwd was en dat ze daar niets voor mochten geven, en meteen de huisarts moest bellen.
Gisteren ben ik naar de huisarts geweest.
5 jaar geleden heb ik een longfunctietest gehad, de huisarts vertelde mij toen dat mijn longen goed waren.
Nu zei hij over diezelfde test dat mijn longen slecht waren en ik Astma heb.
Dus op internet opgezocht wat astma nou eigenlijk inhoud, veel van mijn symptomen vallen nu ineens op z'n plaats.
Dat ik regelmatig blauwe/grijze handen heb, benauwd word als ik iets verkeerds heb gegeten, bloedsmaak in mijn mond, hoesten, benauwdheid, en de steeds terugkerende problemen met zijn stembanden worden veroorzaakt door de zwelling van de slijmvliezen in de keel.

Ook heb ik nu grote twijfels bij de diagnose ME.
Mijn lage cortisol, inspanningintolerantie, vermoeidheid, spierpijn, lage bloedstroom naar de hersenen, zwak immuunsysteem, het omhoog schieten van de hartslag als ik opsta van de bank en bij inspanning enz...
Dit alles kan veroorzaakt worden door een chronische ontsteking en zuurstoftekort, oftewel astma.

Gisteren was ik vooral heeeeel kwaad en teleurgesteld dat ik dit niet eerder wist.
Ik heb ruim 5 jaar gezocht naar de oorzaak van mijn klachten, en de huisarts had al die tijd het antwoord gewoon in zijn computer staan.
Aan de andere kant, ook blij, dat er iets aan te doen is, en de hoop dat ik mogelijk geen ME heb.
Donderdag a.s. heb ik een kanteltafeltest bij dr. Visser en zal dan vragen of het mogelijk is dat al mijn klachten gewoon door astma komen.
Maandag ga ik de huisarts bellen om hulp bij stoppen met roken (heb daar nu een hele goede reden voor!).

Ik zal jullie op de hoogte houden ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zo dat is nogal wat! Was die benauwdheid jouw eerste klacht of kwam dat er later bij, of kwam het allemaal tegelijk?
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi feuer,
domme vraag van mij, maar als je zegt dat je het benauwd krijgt als je iets verkeerds hebt gegeten, is dat dan niet een allergische reactie? Of is dat wat astma is?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie