Mijn symptomen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Mijn symptomen

Bericht door vlindertje19 »

Mijn symptomen sinds zomer 2010. De vetgedrukte zijn de klachten die ik als ergste ervaar en waar ik het meeste last van heb en die ook mijn dagelijks functioneren behoorlijk kunnen beinvloeden.


- Licht in het hoofd

- Gevoel van flauwvallen (is vooral als ik onder de warme douche sta en/of als ik zo duizelig ben en ik merk dat mijn bloeddruk weer laag is) Soms krijg ik zonder duizelig te zijn ook ineens dat gevoel, maar zeker niet dagelijks.

- Duizeligheid (wordt erger als ik verander van houding , bij staan en langdurig zitten). Heel soms tijdens lopen, maar niet vaak en bijna nooit bij liggen. Wordt ook verergerd als het schemerig of te donker is.

- Evenwichtsproblemen in combinatie met de duizeligheid zoals hierboven
omschreven



- Hartkloppingen (tijdens of na grote / veel en/of langdurige inspanning)

- Snelle hartslag (tijdens of na grote / veel en/of langdurige inspanning)

- Kortademigheid (tijdens of na grote / veel en/of langdurige inspanning)

- Vergeetachtigheid, niet kunnen onthouden wat er net is verteld. Beperkt zich tot het korte termijn geheugen, want het lange termijn geheugen kan ik nog wel snel oproepen.

- Omwisselen van woorden of verkeerde woord gebruiken, rare zinsopbouw die bij anderen niet gesnapt wordt en wat ik ook eigenlijk niet bedoel wanneer ik praat.


- Concentratieverlies en ben vaak dingen kwijt zoals autosleutels, een usb stick,belangrijke dingen en vindt ze dan na gefrustreerd te zijn geweest wel als snel terug maar weet me dan niet te herinneren waar en waarom ik ze op een bepaalde plek heb gelegd.

- Overgevoeligheid voor hard geluid (vooral in kleine ruimtes zoals de auto)

- Overgevoeligheid voor teveel drukte (zoals op kermissen, in een druk centrum met veel mensen) Ik krijg dan teveel prikkels binnen en wil dan snel weg om de rust op te zoeken. Ik heb dan ook sneller een paniek-hyperventilatie of angstaanval wanneer ik in drukke omgevingen ben

- Intolerantie voor alcohol (begon pas na de zomer van 2010)

- Depressieve gevoelens, snel prikkelbaar, snel op de kast te krijgen, snel boos en geirriteerd (speelt vooral in de PMS periode voorafgaand aan menstruatie af)

- Angst en paniekaanvallen met of zonder hyperventilatie (zonder enige
aanleiding)


- Pijn op de borst , pijn tussen de borsten in, pijn op het borstbeen wat
uitstraalt naar de nek, tussen schouderbladen in en midden van de rug.


- Plotseling opkomend warm gevoel bij de schouderbladen, linkerkant rug naar beneden toe en/of in het midden van de rug. Duurt paar seconden, lijkt soms op zuurbranden (niet dagelijks). Meestal in combinatie met de tintelingen.

- Afwissling tussen zachte ontlasting en normale ontlasting (harde ontlasting nooit en diarree zelden). Valt mij op dat de zachte ontlasting vooral is tijdens de PMS of menstruatie periode.

- Misselijkheid (zelden en niet dagelijks) En als dan is het op een dag dat ik niet voldoende eet of als ik om de 2 a 3 uur niet iets eet of te vet gegeten heb.

- Overgevoeligheid voor warm weer en ook bij een warme douche (is pas gekomen na de zomer van 2010). Ik moet dan zorgen voor voldoende ventilatie en/of het raam in de badkamer een stuk open , zelfs in de winter ( krijg anders nog sneller het gevoel van flauwvallen en te warm of te warm douchen kan de duizeligheid enorm verergeren).
Volgens de HA kan dit ook met een lagere bloeddruk te maken hebben.

- Koude voeten (zelden)

- Wazig zien , dubbelzien, gezichtsveld links is minder

- Alleen bij hele drukke dagen ben ik langer vermoeid en langer bezig om te herstellen. In die tijd heb ik ook meer pijn aan mijn spieren en gewrichten (is heel erg geweest in 2010-2011 , maar is nu wel stukken beter). In vooral de PMS periode ben ik moeier dan normaal en dan is de pijn en vermoeidheid erger als in de rest van de maand. PMS gerelateerd? Of toch een op zich staand symptoom?

- Langdurige hoofdpijn (niet dagelijks). Als dan zit het achter de ogen
en wordt erger in de PMS periode voorafgaand aan een menstruatie. 1x meegemaakt dat ik er 1 1/2 week dagelijks last van had. Ging ook niet weg met een paracetamol.

- Oorsuizen links met tijdelijk een half doof gevoel waarbij alle geluiden
vervormt worden. (komt niet dagelijks voor en meer sporadisch).

- Tintelingen (vooral links in armen en benen en vanaf de nek ook naar het midden van mijn rug). Ze begonnen als een doof dood gevoel alsof je ledematen slapen, maar zijn inmiddels overgegaan op prikkend , branderig en pijnlijk getintel

Pijn en stijfheid in spieren en gewrichten. Vooral in de rug, niet alleen
onderrug. Benen en armen is meer onrustige stijfheid dan pijnlijke stijfheid. 3 punten in mijn ruggewervel zijn zeer gevoelig voor aanraking. De nek en het midden van mijn rug is het ergste. Door die stijfheid krijg ik ook wel eens hoofdpijn maar anders als de hoofdpijn die achter mijn ogen is als ik in de PMS
periode zit.



Ik zie overeenkomsten bij ME en ook bij Lyme, maar vindt het moeilijk te bepalen in welke richting ik nog meer onderzoeken zou moeten laten doen.

Misschien dat jullie me daar mee kunnen helpen?

Groetjes
Flying with broken wings
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Veel van die klachten horen bij een schildklierziekte. Heb je al eens een VOLLEDIG schildklierprofiel gehad met TSH, FT4, FT3, antilichamen TPO, TG en TSI?
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Nee, alleen de standaardtest op schildklierafwijkingen. Ik zou er nog een keer met de HA over kunnen hebben, maar ik ben nu eerst bezig met Lyme uit te laten sluiten. De rontgenfoto's van de rug krijg ik woensdag de uitslag van en dan zijn we weer een stapje verder.

Dank je wel voor je reactie.
Flying with broken wings
Gast

Bericht door Gast »

ik stuur je een pbtje
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Ik zou je ook eens je laten onderzoeken op POTS! Kan bij een cardioloog met zon tafeltest.

http://www.dinet.org/
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Bericht door amber »

Ik heb zelf Lyme en zie veel overeenkomsten. Ik zou als ik jou was even langs de cardioloog gaan omdat je last hebt van hartkloppingen,
kortademigheid, duizeligheid, licht in het hoofd en een snelle hartslag.
Ik heb hier ook veel last van en ik bleek niet sluitende hartkleppen te hebben. Een half jaar geleden had ik dit nog niet. Toentertijd had ik ook een hartfilmpje gehad en daar kwam niks uit. Het kan ook zijn geweest dat de cardioloog het toen over het hoofd heeft gezien.
Uitslagen kunnen dus heel snel veranderen.

Heb je je al eerder laten testen op Lyme? En zo ja, waar?
Hope and just believe.
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Bericht door amber »

Dit is de link naar de checklist van Lyme symptomen. http://www.lymenet.nl/info/symptomen-zi ... n-lyme.htm
Kijk even hoeveel je er hebt van de 50! Ik heb er 44 van de 50.
Hope and just believe.
Plaats reactie