Betaine HCl?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

WAT staat er in je behandelplan, dm moet dat toch neergezet hebben.
Gast

Bericht door Gast »

En heb je de indruk dat het iets helpt?
Dat kan weken tot maanden duren voordat je het merkt.

Hier nog meer goede info: http://www.freedomfromme.co.uk/docs/Hyd ... ctions.pdf
We believe some 80-90% of CFS/ME patients have
some degree of low stomach acid. Patients with this reaction to small levels of betaine HCL usually still
have low stomach acid levels, but first the gut lining needs treating for 2-3 months, then the patient
can retry the betaine HCL and will usually find they can tolerate it.
WARNING – NEVER take HCL tablets on an empty stomach and NEVER chew them and do not
increase to more than 5 caps per meal.
Note you cannot take this supplement if you have a history or current case of gastritis, heartburn,
gastro-intestinal symptoms, stomach ulcer or if you are taking NSAIDs (non-steroidal antiinflammatory
drugs) cortisone-like drugs or any other drugs that can cause a peptic ulcer. Speak to
your practitioner if you are not sure.
hier staat echter niet bij hoeveel mg / cap zij nemen, dit verschilt bij verschillende pillen.


Toevallig, gisteren op www.nu.nl gekomen wat ik zei over helicobacter pylori: Stress niet oorzaak van maagzweer
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Nee ik heb geen extra info van DM, er zat enkel en alleen het voorschrift in de enveloppe. Dus ik wacht nog even af of er misschien nog een verslag volgt...
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Ging het op consultatie überhaupt wel over maagzuur en vertering?
Kan het geen vergissing zijn van het secretariaat?
Hoop doet leven!
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

ja zijn uitleg hing er wel mee samen, dat er in plaats van HCl, H2SO4 aangemaakt wordt en zo ijzer niet goed opgenomen kan worden enzovoorts... Bio-ijzer stond ook op het voorschrift en dat had hij gezegd dat ik dat ging krijgen. Dus ik denk wel dat het voor mij bedoeld is :-)
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Na elke consultatie volgt een verslagje, is het mogelijk dat dat bv bij je huisarts terecht is gekomen en niet bij jou?
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Nee, ik denk dat ik gewoon nog wat geduld moet hebben. Vorige keer heb ik er bijna een maand op moeten wachten...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

In combinatie met enzymen

Bericht door zeeman »

Mijn therapeut heeft me sinds vorig jaar zomer eveneens aan de betaïne HCL gezet. Zij adviseerde me om de supplementen te nemen waarin ook pepsine zit, volgens haar is bij een onvoldoende zure maag ook de pepsine vaak te weinig aanwezig. De meeste betaïnesupplementen hebben vaak een combinatie van die 2. Ik snapte eerst niet dat je zomaar zuur kunt nemen zonder dat het brand op de slokdarm. Wat ik begrepen heb geven deze supplementen alleen zuur af wanneer ze in een zure omgeving zijn. Dus pas wanneer je iets eet en het in aanraking komt met maagzuur zorgt het voor extra zuring.

Om de vertering extra te ondersteunen kreeg ik de betaïne HCL/pepsine voorgeschreven in combinatie met enzymen (superenzymen van een bepaald merk, te vinden via zoekmachine). Op die manier verteert het eten nog wat gemakkelijker, iets wat mij in ieder geval verlichting gaf.

En alsof 2 supplementen bij de maaltijd nog niet genoeg zijn, kreeg ik als advies ook betaplus (van Biotics) voorgeschreven. Daar zitten oa. galzouten in. Deze helpen vet te verteren en doordat galzouten deels naar de lever gaan (via de darm-lever kringloop) gaat de lever meer gal aanmaken waardoor de gal ook dunner wordt. Op die manier kan de vertering van vetten mogelijk worden verbeterd.

Ik had toen ik bij haar kwam zeer weinig energie en vooral problemen met de spijsvertering. Haar diagnose was dat de maag niet zuur genoeg was waardoor eten niet goed werd verteerd. Gelukkig hielpen de supplementen goed en werd mijn spijsvertering snel een stuk beter. Mijn conclusie is dus dat supplementen als deze zeker goed werk kunnen doen bij de juiste personen met bepaalde klachten. Goede therapeuten kennen deze middelen als het goed is.
Plaats reactie