Passen deze klachten bij ME?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
paul26
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2013, 17:14

Bericht door paul26 »

@Marlene: De neusbijholte ontsteking is een chronische verkoudheid waarmee ik 1,5 jaar lang mee heb rondgelopen voordat mijn huisarts me eindelijk door verwees naar KNO. Doordat de verkoudheid niet meer wegging ontstond een soort van chronische ontsteking, waardoor al mijn holtes verstopt raakte. De KNO arts heeft tijdens een operatie cellen weggesneden waardoor de doorgang weer ruim genoeg en er voldoende beluchting was.

De bijholteonsteking speelde op tijdens mijn studententijd, maar het is moeilijk te bewijzen of dat er invloed op heeft gehad.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi paul26,

Welkom op het forum!
paul26 schreef:@Mieperdepiep: Ik heb de uitslag van de bloedtest vorige week via een secretaresse vernomen, en weet dus niet wat mijn B12 waarde is en of er ook op methylmalonzeer en homocysteine is getest. Ik heb binnenkort een afspraak bij mijn neuroloog, dan zal ik het ter tafel brengen. Waarom zijn die laatste 2 testen van belang denk je?
mieperdepiep weet veel van vitamine B12 en zal je zeker nog een duidelijke uitleg geven :wink:.

Ik raad je aan om kopieën van alle uitslagen van de onderzoeken die je hebt gehad op te vragen bij de huisarts. Daar heb je recht op en zo kun je een eigen medisch dossier maken.

Mag ik je nog een paar vragen stellen? Heeft de huisarts of de internist deze onderzoeken ook gedaan?:

* onderzoek naar de Vitamine D?
De bepalingen die gedaan moeten worden zijn: Vitamine D, Parathormoon (PTH): http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=277 Calcium, Fosfaat, en Magnesium;
* onderzoek naar de schildklier: TSH, FT4, T3, anti-TPO en de anti-Tg (complete beeld)?
* onderzoek naar de Vitamine B12? met daarbij onderzoek naar de anti-stoffen tegen intrinsic factor en anti-stoffen tegen pariëtale cellen van de B12?
* onderzoek naar de ziekte van Lyme (ELISA test is onbetrouwbaar!)?
* onderzoek naar Coeliakie?

Als deze onderzoeken allemaal gedaan zijn, heb je dan ook kopieën van de uitslagen gekregen? En kijk zelf ook nog even goed na of de waarden goed zijn.
Bijvoorbeeld Vitamine D: is de waarde tussen de 80 en 100?
En Vitamine B12: is de waarde boven de 300-350?

Een huisarts/internist noemt waarden nogal eens goed, maar bij controle blijkt dat nog wel eens niet het geval te zijn.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

@Mieperdepiep: Ik heb de uitslag van de bloedtest vorige week via een secretaresse vernomen, en weet dus niet wat mijn B12 waarde is en of er ook op methylmalonzeer en homocysteine is getest. Ik heb binnenkort een afspraak bij mijn neuroloog, dan zal ik het ter tafel brengen. Waarom zijn die laatste 2 testen van belang denk je?
Artsen zeggen veel te snel dat de waarde wel goed is, t gaat immers maar om een vitamientje. Helaas kan een B12 tekort ernstige klachten geven, jouw klachten zouden er heel goed bij passen

Ik kan je zeker aanraden om een kopietje op te vragen van je bloeduitslagen. Methylmalonzuur en homocysteine zijn tests mbt B12 tekort. Die waardes kunnen verhoogd zijn door een tekort aan B12. Vooral methylmalonzuur kan al een tekort laten zien, voordat de B12 al daadwerkelijk te laag is
Voor meer info omtrent B12 zou ik je heel graag willen verwijzen naar www.stichtingB12tekort.nl
Als je daar eens gaat lezen zul je zien dat je daar veel klachten herkent.

Ik hoop dat je de waardes op gaat vragen, dan wil ik er wel naar kijken als je wilt. Ik ben nl erg benieuwd naar je B12 waarde
Plaats reactie