neurofeedback therapie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Janneke,
JannekeBoZ schreef:Ik ben er zelf even klaar mee. Heb zoveel afspraken gehad en nog te gaan.....om dat er dan bij te doen :roll:
Dat begrijp ik heel goed, meis. Je hebt voldoende aan jouw hoofd als je nog veel andere (medische) afspraken moet doen. Dan kun je ook niet iets anders er nog bij doen.

Veel sterkte!

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

ciskablokland schreef:Er zijn twee soorten ME patienten. Degenen met teveel beta golven (actief focussen) en DAARDOOR teveel alpha theta golven (slaap, suf, zombie).
En (zoals ook wel voorkomt vreemd genoeg bij een aantal ADHD kinderen) teveel alpha en theta golven en DAARDOOR om maar niet te slapen, teveel beta golven. ADHD kinderen gaan dan ALS REACTIE druk lopen rennen. ME patientenb kunnen hun 'hoofd'niet meer stoppen.
Dit laatste is veel lastiger.
Ik heb dit stukje vanmiddag aan mijn neuroloog/epileptoloog voorgelegd. Dit omdat het erg herkenbaar is en ik benieuwd was of het overeen kwam met mijn EEG-resultaten.
Volgens haar zijn dergelijke theorieën niet geaccepteerd door neurologen. Het wordt gebruikt door psychiaters die hun patenten iets tastbaars willen geven, maar zou zeker niet zijn bewezen. De meerderheid gelooft er in ieder geval niet in.

Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar ik wilde dit in ieder geval met jullie delen.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Haal even een oud topic omhoog ;)
Wie heeft er nog meer (recente) ervaringen met neurofeedback?

Zelf ben ik 2 maanden geleden begonnen met neurofeedback.
De reden daarvan was dat er gezegd werd dat CVS behandeld werd, en goede resultaten had.
Zelf zou ik ME hebben, en vind toch dat dat iets anders is dan CVS.
Dus was er sceptisch over (en ben dat nog steeds).
Maar... in overleg met de psycholoog zou hij 9 behandelingen over 2012 declareren en 5 over 2013, wat mij uiteindelijk in totaal 100 euro kost.
Dus tja... baat het niet dan schaad het niet.

In het begin kreeg ik zeker het id dat hij ME niet serieus nam.
De oplossing was simpel, vroeger opstaan enz...
Toen nog even of ik zeker wist niet anders te hebben zoals burn-out, schildklierproblemen, glutenallergie enz...
Heb in de afgelopen 6 jaar redelijk wat artsen gezien en onderzoeken gehad, en dat was allemaal al wel uitgesloten.
Ben nu nog in behandeling bij dr. Visser.

Het eerste gedeelte van de behandeling bestaat uit biofeedback.
Dat is in dit geval ademen, de ademhaling en hartslag worden gemeten.
Dat deed ik heel goed, dus zou wel controle hebben over mijn lichaam.
Het tweede gedeelte is neurofeedback, hersengolven die te ver uitslaan moeten gecorrigeerd worden door storingen in de muziek, en zo getraind worden.
Het trainen lijkt wel te lukken, maar mijn hersenen houden het getrainde niet vast.
Zelf merk ik tot nu toe geen enkele verbetering, en denk ook niet dat dat gaat gebeuren.

Wil best geloven dat mensen met psychische klachten, adhd, burn-out, angststoornissen, enz... er best mee geholpen kunnen zijn.
Maar voor nu raad ik het een ME-patient niet aan, maar raad het ook niet af...
Gebruikersavatar
mira
Donateur
Donateur
Berichten: 231
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:12

Bericht door mira »

@ feuer,

ik heb vorige week een vraag in dezelfde richting gesteld onder :

qEEG, iemand ervaring mee ?

Bedankt voor de links die ik kreeg want als ik zelf begin te "zoeken" levert dat niet veel op, computerleek als ik ben ...
Mij hebben ze beloofd dat de behandelingen zouden helpen bij fybropijnen
en slaapproblemen. Dat zou meegenomen zijn !
Ik moet nog starten, ben benieuwd.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hey Mira,

Bedankt voor de tip ;)
Van wat ik heb begrepen zou het idd kunnen helpen bij slaapproblemen.
Veel suc6, en hoop voor je dat het iets helpt ;)
Plaats reactie