Gewricht en spierpijn

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dvb210
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:06

Gewricht en spierpijn

Bericht door dvb210 »

Ik vind het ook raar asje. Gelukkig gaat het nu weer wat beter. Heb er alleen 's avonds vaak veel last van.
Gebruikersavatar
hoop
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 dec 2012, 10:46
Locatie: Belgie

Gewricht en spierpijn

Bericht door hoop »

Een wat late reactie, maar misschien kan het alsnog wat helpen.

Ik heb erg veel last van gewrichtspijn. Rond de heupen en schouders voortdurend. Dat verergert vooral als ik wat activiteit ontwikkel. Bij een erge inzinking ook enkels, knieen en vingers.

Op een bepaald moment ontdekte ik een raar fenomeen. Als ik eens een kleine inspanning gedaan had en wat had gezweet ontstond er op mijn huid als het ware een vuilwitte poeder. Die kon je er zo afwrijven.

Na wat opzoekwerk vond ik dat het een verschijnsel is dat ook optreedt bij sporters die te lang trainen en door hun energievoorraad heen zijn. De witte poeder bestaat dan uit ureumkristallen die ontstaan door een verzuring van het bloed - acidose.

Later ontdekte ik dat acidose inderdaad een symptoom is van ME. Volgens DML zou die veroorzaakt worden door de maag-darm stoornissen en de afscheiding van bacterien. Maar blijkbaar kunnen inspanningen bij een energietekort in de spieren dat ook veroorzaken.
Om acidose te bestrijden gebruikt men soms sodiumcarbonaat. Dat is hetzelfde als maagtabletten die je bij de apotheker tegen een dure prijs kan kopen. Maar zelf vond ik in de supermarkt een bus zuiver sodiumcarbonaat van het merk Cerebos, 400g tegen een prikje. Sodiumcarbonaat wordt immers ook toegevoegd aan voeding en zit ook in bakpoeder.

Wanneer ik de pijn voel verergeren neem ik 2x per dag een afgestreken koffielepel sodiumcarbonaat opgelost in een half glas water. Dat lijkt toch wat te helpen. Sodiumcarbonaat bevordert ook de ontwikkeling van maagzuur in je maag en helpt ook wat bij de maag-darm problemen. Het effect daar valt me wat tegen.

In merkte dat voordien in mijn bloedonderzoek ook getest werdt op de aanwezigheid van sodiumcarbonaat. Het resultaat wast de minimumwaarde.

Aangezien het een goedkoop en schadeloos middel is kan het geen kwaad om het eens te proberen.

Groetjes.
Iets is mogelijk zolang het tegendeel niet bewezen is.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Gewricht en spierpijn

Bericht door Syl »

@hoop: interessante informatie. Sodiumcarbonaat is ook bekend als o.m. zuiveringszout, baksoda. Voor een Euro of 8 kun je een kilo krijgen bij een apotheek of drogisterij. Het schijnt ph-waarde te neutraliseren en alkalisch te zijn.

@ OP: een welbekende orthomoleculaire arts heeft me gezegd dat fibromyalgie en ME hand-in-hand samengaan. Afhankelijk van welke klachten het sterkst zijn krijg je de diagnose ME of Fibro.

Ik heb het vooral in mijn onderarmen en vingers, soms kan ik ze niet eens gebruiken. De triggers zijn overbelasting (lichamelijk en geestelijke inspanning) en kou. Dus eigenlijk wanneer verkramping plaatsvindt. Ook wanneer ik bijv. MSG (E621, vetsin) eet.

Mijn oplossing hiertegen is: slapen/rusten, warmte (rode lamp, warm bad, tropisch klimaat) en op mijn voeding letten.

Wel merk ik dat de gewrichtspijn zich verplaatst naar andere delen, eerst vooral armen, nu meer naar vingers. En ook heb ik er meer last van in de ochtend, veel minder in de avond.
Gebruikersavatar
natasja1976
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2012, 16:35

Gewricht en spierpijn

Bericht door natasja1976 »

Hier ook heel veel last van spier en gewrichtspijn.
Het heeft voor mij heel veel verwarring gebracht, 4 jaar terug begon de hele handel en ook me rug, stram pijn en echt voelen dat ik op elkaar sta. Aangezien ik 2 keer een ongelukje had gehad waar ik zwaar gekneusde ruggewervels had dacht ik steeds dat het daar van daar kwam. Na 3,5 jaar eindelijk zelf via tv op Me gekomen. Heb vaak hele zware benen, armen, rug, heupen. Zoveel pijn dat ik niet weet hoe ik liggen moet. Dus de nachten hier ook een probleem. Het weet wat allemaal. We slepen elkaar er wel doorheen. Fijne avond straks lekker de eetclub kijken, nog niet gezien.
Plaats reactie