Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Is een erg algemene vraag...
experimenteer eens eerst met "sane"-middelen voordat je naar farma-middelen grijpt. Denk aan electrische apparaten (electro-smog), meditatie/yoga, schrijven (omdat je het hebt over je hoofd dat nooit stopt). Misschien zelfs je hoofd ordenen?

Ook ik heb nervensaft gebruikt, maar ook Valeriaantinctuur.
En als niet-roker gebruikte ik in de ergste gevallen wiet (ook tegen pijn)

Pas altijd op, verslaving aan slaapmiddelen ligt altijd op de loer. Welterusten! ;-)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

tja...
zal 't proberen syl maar 't wil niet...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat maar doorgaande drukke hoofd is bij uitstek een neuro-symptoom, heeft niets met 'de psyche' te maken. Schrijven of 'je hoofd ordenen' om die reden maakt je alleen maar drukker en verwarder, is absoluut geen remedie hier.
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Mij helpt schrijven wel om het rustiger te krijgen in mijn hoofd....een dag later is het alleen weer zo
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Syl schreef:En als niet-roker gebruikte ik in de ergste gevallen wiet (ook tegen pijn)

Pas altijd op, verslaving aan slaapmiddelen ligt altijd op de loer. Welterusten! ;-)
Inmiddels is aangetoond dat wiet ook verslavend kan zijn. Daarnaast is melatonine een lichaamseigen stof en dus oke. Van Amytriptilinne weet ik niet of het verslavend is...

@ Asje - een 'druk' hoofd kan best een neuro-symptoom zijn, maar dat wil niet zeggen dat het zich niet laat beinvloeden. Van meditatie is bekend dat het bepaalde golven in de hersenen teweegbrengen die mogelijk een positief effect op slaap hebben. Zelfs als je overdag (en dus niet voor het slapen gaan) mediteert. Ook zou yoga kunnen helpen of andere ontspanningsoefeningen. Ms voor wie overdag een 'druk' hoofd heeft? Bij mij heeft meditatie wel geholpen, al kan ik er niet veel van. Voor anderen helpt het soms om een ommetje te maken. Voor iedereen kan het anders zijn, maar een dergelijk neuro-symptoom is dus niet het einde van de wereld of niet te beinvloeden.

Daarbij wil ik wel laten weten dat niet alles maakbaar is, kijk maar naar ons ziek zijn. Dus ms hebben mensen baat bij ontspanning, al heeft dat mogelijk geen gunstig effect op hun nachtrust. Was het allemaal maar zo gemakkelijk dat voor elk probleem een simpele oplossing bestaat...
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

L-Tryptofaan 's avonds (en 's ochtends tyrosine) is ook nog een optie. Voor mij werkt het niet, maar ik heb geen inslaap maar doorslaap-problemen.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Idd, ik heb ook baat bij meditatie of daarop lijkende oefeningen. Het gaat erom de gedachten te observeren ipv overal in je hoofd op in te gaan en telkens maar verhalen 'af te spelen' en daar naar te luisteren. Daarnaast sta je tijdelijk toe je lichaam te voelen zoals het op dat moment is ipv constant 'in je hoofd zitten', wat soms gebeurt als reactie op bv pijn of klachten. Daarom word je je bewust van je lichaam en kun je signalen op tijd voelen zodat je daar met bv ademhaling of even een stapje langzamer te lopen op kunt inspelen. Misschien is dat effect van 'in je lichaam komen' wel vergelijkbaar met mensen die fanatiek sporten, dat kunnen we helaas niet dus dit is één van de manieren...

Ik ben er in ieder geval een stuk rustiger door geworden, ben er beter door gaan slapen. Overdag doe ik die oefeningen ongeveer een uur en 's avonds nog even een kwartiertje voor het slapen gaan. Waar ik vroeger ging rusten overdag en daar eigenlijk alleen maar onrustig van werd, doe ik nu die oefeningen en kom ik even goed in die ontspanning (vaak ook niet en blijft het hoofd druk, maar ook dat is dan oké).

Voor mensen met belangstelling voor de oefeningen waar ik het over heb kan ik via pb wel een link geven naar 4 oefeningen in mp3-formaat, waaronder een lichaamsverkenning die ik zelf erg prettig vind. Voor mij werkt dit dus in combinatie met melatonine, zolpidem en amitriptyline en daarnaast goed op dieet letten (rekening houdend met intoleranties en zo weinig mogelijk histamine).

PS. Amitriptyline is niet verslavend.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

afgelopen week vreselijke slaapproblemen nadat het toch een paar maanden goed en stabiel ging met alleen melatonine. nu ook oxazepam bijgebruikt maar ook 20 mg hielp niet, slaap bleef geheel uit.

gisteren valeriaan (450 mg) en 5htp (geloof ik) gekocht en gisteravond ingenomen. het hielp niet en ik voelde zelfs er beroerd mee, zwaar gevoel in lijf en warrige gedachten, prikkeling in mijn hoofd.

het ging afgelopen tijd juist zo goed en nu liggen depressie en angst op de loer... help! wie heeft meer ervaring met valeriaan en 5htp, kan dit kwaad?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik begrijp dat vormen van ontspanning kunnen helpen, ik ging dan ook alleen in op het 'schrijven en hoofd ordenen', dat gaat niet helpen voor de slaap.

Tuurlijk kan weed verslavend zijn maar als je het gebruikt als inslaapmiddel (en evt tegen pijn, misselijkheid en hevige stressmomenten) is er niks aan de hand. Wel heb je helemaal in het begin maar heel weinig nodig, dan treed er gewenning op en heb je meer nodig maar het blijft bij een bepaalde hoeveelheid. Verslaving vraagt steeds meer en vaker en dat speelt niet als je het medicinaal gebruikt.

Lulu, ik heb geen ervaring met de middelen die je noemt maar je begrijpt wat ik je aanraad...Er zijn zeer veel patiënten die er baat bij hebben.
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Valeriaan, daar mag je er twee van voor het slapen gaan,
voor 5 HTP heb je, Marléne, nodig.....dat hielp toch tegen depressie? En werkt, dat meteen of duurt dat een aantal dagen of nog langer?

Valeriaan mag je overdag i n spannende tijden ook gebruike, idee om dat ook es te doen?
En soms helpt het ook om iets warms te dringen voor je naar bed gaat....omdat je dan een warme buik krijgt en de energie niet meer in je hoofd zit.

Wat akelig, dit Lulu, sterkte :)
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Nog een optie als natuurlijke middelen niet werken is een hele lage dosis Amytriptiline of Remeron, werkt dan meteen op depressie en angst als je geluk hebt.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

lulu schreef:afgelopen week vreselijke slaapproblemen nadat het toch een paar maanden goed en stabiel ging met alleen melatonine. nu ook oxazepam bijgebruikt maar ook 20 mg hielp niet, slaap bleef geheel uit.

gisteren valeriaan (450 mg) en 5htp (geloof ik) gekocht en gisteravond ingenomen. het hielp niet en ik voelde zelfs er beroerd mee, zwaar gevoel in lijf en warrige gedachten, prikkeling in mijn hoofd.

het ging afgelopen tijd juist zo goed en nu liggen depressie en angst op de loer... help! wie heeft meer ervaring met valeriaan en 5htp, kan dit kwaad?
hallo lulu

de reden dat je je er niet lekker door voelt, zou volgende kunnen zijn:
- je bent eerst met melatonine begonnen en je hebt vervolgens na een paar maanden 5HTP toegevoegd.

Best is omgekeerd te beginnen (dus eerst 5HTP en daarna melatonine) om een chemische storingen te vermijden. Sommige mensen hebben er last van. Je kan het nog eens proberen zonder de oxazepam als dat mag of moet je dat afbouwen?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

ach, weg berichtje! nu, nog maar eens proberen.
ik schreef:
dank voor reacties, aan de weed durf ik nog niet :wink: en ik rook niet, moet je dan verstuiven oid?

vannacht met melatonine-5htp-valeriaan eindelijk weer iets beter geslapen, daardoor ook geen last van de bijwerkingen gehad. de oxazepam neem ik alleen zonodig, ik probeer niet continu want dan werkt het niet meer. heb ik hiervoor dus een tijdje niet gebruikt.

de valeriaan staat me wat tegen, er komt ook een doordringende geur uit het potje. weten jullie of de valeriaan en de 5htp ook bijdragen aan reguleren van het (immuun)systeem of zijn het symptoomaanpakkers?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

5HTP is werkzaam bij fibromyalgie. Het doet iets met de pijnverwerking.
Als je het in een groter geheel ziet: een verstoord zenuwstelsel kan nooit een optimale immuniteit garanderen. Kip - ei?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Je kunt weed ook verdampen of thee van zetten. Valeriaan ruikt gewoon heel sterk, dat is normaal.
Life smells...
Plaats reactie