Ernst van toxoplasmose onderschat

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Ernst van toxoplasmose onderschat

Bericht door MacM »

Ernst van toxoplasmose onderschat
Uitgegeven: 24 december 2007 10:41

De ziekte Toxoplasmose wordt in Nederland erg onderschat. De infectie leidt tot een langere en zwaardere ziekteperiode dan gedacht.

Dat zeggen deskundigen van de Voedsel en Waren Autoriteit. Zij bekeken de ziektelast van toxoplasmose, en die bleek te laag ingeschat. Volgens hen is het één van de ergste infecties die je van een dier kunt krijgen. Besmettelijke eitjes uit kattenpoep en vlees van besmette dieren veroorzaken de ziekte.

De deskundigen willen dat er meer voorlichting komt om besmetting te voorkomen. Handschoenen dragen bij het verschonen van de katttenbak of bij het tuinieren zijn simpele, maar onderschatte maatregelen.

De ziekte kan ernstige gevolgen hebben voor ongeboren kinderen. Bij volwassenen kan het leiden tot Pfeiffer-achtige symptomen: extreme vermoeidheid en leverproblemen. De ziekte is moeilijk te genezen. Veel mensen hebben antistoffen tegen de parasiet in hun bloed, wat betekent dat ze ooit besmet zijn geweest. Vooral mensen met een zwakke weerstand worden ziek, veel anderen merken niets van de besmetting.

http://www.nu.nl/news/1367384/151/Ernst ... schat.html
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Ernst van toxoplasmose onderschat

Bericht door MacM »

Hier werd bij mij ook aan gedacht toen ik ziek werd. Ik speelde altijd nogal wild met de kat (kregen we ong. 1 of 2 jaar voordat ik ziek werd) en ik zat permanent onder de kattenkrabben.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Toen ik zwanger ( dat wist ik toen nog niet )was, carpaccio( rauw vlees) gegeten.
Ik wist dat als je zwanger bent voor dat soort dingen op moet passen.
Miskraam, griep en toen is de ellende begonnen.
En een paar maand later uit bloedtest toxoplasmose en/of cytomegalie kwam.!!
Laatst gewijzigd door Lijda op 19 jan 2008, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Oeps, Lijda, wie weet.......
Ik geloof verder wel aan de vermoeidheid na toxiplasmose. Ik heb er ook wel eens aangedacht od dit de oorzaak van mijn ziek zijn was. Ik heb n.l. ook toxiplasmose gehad, bijna 12 jaar gelden nu, op onze huwelijksreis in Tjechië. Waarschijlijk van het eten van bep. kaas op de pizza in een restaurant. Ik was toen best lang ziek en eigenlijk toen zo ongeveer ook met alle klachten begonnen. Nou ja eigenlijk toch al eerder, maar misschien was het voorheen toch gewoon een burn-out. Je kunt het helaas nooit echt achterhalen...........
Maar er is al eerder aangetoond en hier op het forum benoemd dat een maag/darm virus een oorzaak van het krijgen van ME kan zijn. En wie weet misschien ook wel toxiplasmose??????
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Trouwens Macm, ik krijg die link alweer niet geopend, sorry, hij vindt hem gewoon niet.
Gebruikersavatar
marijke
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:37

Bericht door marijke »

toen ik in 2004 testen liet doen om CVS vast te stellen testte ik positief op toxoplasmose ,IK kreeg de diagnose CVS ,maar bij elk bloedonderzoek bleef ik positief testen op toxoplasmose.In 2006 werd ik plots veel zieker en de waarden van toxoplsmose verhoogden.Ik kreegzware antibiotica en medicatie die ook gebruikt wordt voor malaria .na 3 maanden was ik genezen van toxoplasmose ,bij bloedtesten tekent het nu dat ik de ziekte doorgemaakt heb en antistoffen heb.De CVS is jammergenoeg geblevenN
groetjes marijke
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Kunnen anderen de link ook niet openen? Hier doet ie het wel.
Shavonne, anders moet je even naar nu.nl gaan en zoeken op de titel.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

@ MacM: de link doet het bij mij wel.

@ Marijke is dat bij jou de aanleiding geweest van je CVS of is dat niet meer te achterhalen. En nam je huisarts de toxoplasmose serieus?
Je mag me altijd een pb sturen als je hier niet wil antwoorden. En als je liever niet antwoord begrijp ik het ook.

Ik moet constanteren dat bij mij de ellende toen begonnen is na een griep.
Maar mijn huisarts deed er nog wel erg makkelijk over toen der tijd.
Ik heb dan ook nooit een link gelegd met enige infectie of wat dan ook.
Begin er steeds meer twijfels over te krijgen, en het rare is overal lees je over virusinfecties, en hier in NL word het nog glashard ontkent.

1 ding hoop ik, dat het niet waar is. Dat het door een virusinfectie ofzo kan komen.
Ik vind het een verschrikkelijk idee.

Maar ik begrijp de verschillende theorieen niet meer, dat verzinnen ze toch niet in het buitenland!!

Lijda
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Macm: ik kreeg hem echt niet geopend, heb dus bij nu.nl gekeken. Fijne site trouwens, leuk die griep kaart!!! Het valt dus nog wel mee met de griep nu!!!! Tenminste hier in het zuiden.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

En sorry, ik had me vergist, ik was toen der tijd besmet met het listeria bacterie en had geen toxiplasmose. Had ze een beetje verwisselt!!!
Ik was al aan het denken, w.s. door kaas en bij toxiplasmose komt het meestal door rauwvlees en uitwerpselen van dieren!
Maar we waren toen in ieder geval flink ziek, ook vrij direct. En misschien is dit toch een aanknopingspunt met mijn ziek zijn nu.
Gebruikersavatar
marijke
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:37

Bericht door marijke »

ik weet niet of toxoplasmose de aanleiding was van de CVS.Ik was al 4 jaar in ziekteverlof voor depressie toen de diagnose cvs gesteld werd.IK krijg heel veel begrip van mijn HA het is mijn huisarts die telkens het bloed liet controleren .Hij heeft dan ook de medicatie voorgeschreven.(was niet nodig volgens de internist)
Ook voor mijn CVS en fibro heeft mijn HA veel begrip,maar alsik iets mankeer gaat hij toch ook altijd onderzoeken of het geen andere oorzaak heeft.hij schuift niet alles onder CVS.
marijke
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

IK krijg heel veel begrip van mijn HA het is mijn huisarts die telkens het bloed liet controleren .Hij heeft dan ook de medicatie voorgeschreven.
maar als ik iets mankeer gaat hij toch ook altijd onderzoeken of het geen andere oorzaak heeft
Kijk dat is zoals het zou moeten, daar kunnen er nog veel van leren.
Met zo'n huisarts mag je wel zuinig zijn!

Lijda
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Idd. zo'n huisarts verdiend een pluimpje!!!
Maar ik mag ook niet echt klagen over de mijne.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

De gemeenschappelijkste ziekte die door toxo wordt veroorzaakt is een besmetting van de hersenen (encephalitis). Toxo kan andere delen van het lichaam ook besmetten. Toxo kan tot coma en dood leiden. Het risico van toxo is hoogst wanneer uw CD4 cel (T-cell) tellingen onder 100 zijn. De eerste tekens van toxo omvatten koorts, verwarring, hoofdpijn, desoriëntatie, persoonlijkheidsveranderingen, trilling, en beslagleggingen.

Toxo wordt gewoonlijk gediagnostiseerd door voor antilichamen aan toxoplasmagondii te testen. De zwangere vrouwen die aan toxo worden blootgesteld kunnen het tot hun pasgeboren kind overgaan. De test van het toxoantilichaam toont of u aan toxo bent blootgesteld.

Een Positieve test betekent niet dat u toxohersenontsteking hebt. Nochtans, betekent een negatieve antilichamentest dat u niet besmet met toxo bent. Het aftasten van hersenen door geautomatiseerde tomografie (CT aftasten) of magnetic resonance imaging (aftasten MRI) wordt ook gebruikt om toxo te diagnostiseren.

Een CT aftasten voor toxo kan aan aftasten voor andere opportunistic besmettingen zeer gelijkaardig kijken. Een aftasten MRI is gevoeliger en kan het gemakkelijker maken om toxo te diagnostiseren.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Toxo wordt behandeld met een combinatie van pyrimethamine (Daraprim®) en sulfadiazine. Beide drugs kunnen de blood-brain barrière kruisen. De parasieten van toxoplasmagondii vergen vitamine B om te leven. Pyrimethamine eindentoxo van het krijgen van vitamine B. Sulfadiazine verhindert toxo het te gebruiken. De normale dosering van deze drugs is 50 aan 75mg van pyrimethamine met 2 tot 4 gram per dag van sulfadiazine. Deze drugs allebei mengen zich in vitamine B en kunnen bloedarmoede veroorzaken. De mensen met toxo nemen gewoonlijk leucovorin, een vorm van folic zuur (een vitamine van B), om bloedarmoede te verhinderen. Deze combinatie drugs is zeer efficiënt tegen toxo. Meer dan 80% van mensen tonen verbetering binnen 2 tot 3 weken. Toxo komt gewoonlijk na de eerste episode terug. De mensen die toxo hebben gehad zouden moeten houden nemend de anti-toxodrugs bij
Plaats reactie