Rifampicine en Tetralysal bij Bartonella

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Bericht door ondine »

Marlène: ik dacht aan letterlijk, het wit van een ei.
Was verstrooid. Eiwitten zijn er in vlees, vis, enz. Dat kan ik wel eten :P
Gebruikersavatar
pikey
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:21

Bericht door pikey »

@jazzie:
yep!
Ik zit ook in de 'grey zone' :-)
volgens mij kan je dit bekijken als een positieve uitslag!

nog grijze muizen??
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

@pikey Het betreft niet mezelf maar 1 van mijn gezinsleden. Mijn eigen uitslag was positief.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Nog positieve ervaringen van mensen die al langer bezig zijn met deze behandeling tegen bartonella ?
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik had zeker positieve ervaringen met de Rifampicine :) de 2e ronde/kuur (andere AB) had iets minder dat geweldig effect, maar nog altijd stukken beter dan voor de behandeling (nu 5 mnd bezig)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

hey diederik,

dus jij voelt duidelijk een verbetering sinds de AB kuur ? of heb jij mssn nooit last van AB?
heb jij ook al anti-malaria medicatie moeten nemen ?
want dat zou in de verdere behandeling ingelast worden om de cystes open te breken waar bartonella in zit...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik zou hem volgens DML vandaag, op het nieuwe plan nog eens krijgen, maar op plan 1 in het begin stond hij ook. (vorige plan/nr 2 even niet)

Met mij gaat het duidelijk beter hoewel er nog veel! werk te doen is natuurlijk. Maar ik heb inderdaad zelden tot nooit last gehad van AB en heb altijd alles goed verdragen. Als dat niet lukt, wordt het natuurlijk een stuk moeilijker om vol te houden of erin te geloven, kan ik mij inbeelden. (en terecht)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Afbeelding ik ben wat meer aan het lezen gegaan over de verschillende AB's.
Ook ben ik geïnteresseerd, omdat ik zelf meerdere (5) co-infecties heb en ik vraag mij af hoe kun/ga je deze eigenlijk behandelen? En met welke resultaten?

Verschillende AB namen kom ik vaak tegen en ik ben benieuwd waar deze nu eigenlijk voor worden ingezet, voor Lyme (Borreliose)?, verschillende Co-infecties?, Bartonella (degene die DML de laatste tijd vaak vindt bij zijn (ME) patiënten)?.
In dit topic gaat het over Ritampicine en Tetralysal bij Bartonella.

Wat mij opvalt bij het ILADS Protocol: http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf is dat Ritampicine ingezet wordt bij:
Stadium: Late stadia (III) en bij persisterende of terugkerende symptomen na eerdere behandeling.

Bijzonderheden en adviezen: Medicamenten die mogelijk effectief zijn tegen Borrelia.
En dat Tetralysal ingezet wordt bij:
Stadium: Latere stadia (II,III) bij persisterende of terugkerende symptomen na eerdere behandeling m.n. bij chronische encefalopathie en CVS/fibromyalgie.

Bijzonderheden en adviezen
: Tetracycline zou bij encefalopathie beter
werken dan Doxycycline (Donta).
Hier gaat het om de behandeling van (Chronische) Lyme (Borreliose).

Op de sites die over (Chronische) Lyme en Co-infecties gaan, staat te lezen dat Co-infecties (nog) niet worden behandeld in Nederland. Ook wordt naar Co-infecties (vooralsnog) geen onderzoek gedaan.

Alle info op mij in laten werkende ben ik benieuwd naar het volgende:
* waarom maakt DML de keuze voor de combinatie Ritampicine en Tetralysal, middelen die ingezet worden voor Lyme volgens het ILADS Protocol?;
* en welke informatie DML heeft waaruit blijkt dat deze combinatie van AB's worden ingezet bij Bartonella c.q. Co-infecties? en tot welke (goede) resultaten dit kan leiden voor de patiënt?

Heeft iemand daar misschien meer informatie over?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

louisa schreef:Alle info op mij in laten werkende ben ik benieuwd naar het volgende:
* waarom maakt DML de keuze voor de combinatie Ritampicine en Tetralysal, middelen die ingezet worden voor Lyme volgens het ILADS Protocol?;
* en welke informatie DML heeft waaruit blijkt dat deze combinatie van AB's worden ingezet bij Bartonella c.q. Co-infecties? en tot welke (goede) resultaten dit kan leiden voor de patiënt?

Heeft iemand daar misschien meer informatie over?

Groetjes, Louisa
Ik vrees dat niemand hier op het forum daar een zeker antwoord op kan geven, tenzij DML zelf.



Bij mij is het bv Rifampicine en Doxycycline ipv Tetralysal, al heb ik voordien ook Azithromycine gehad.
Maar Tetra dus niet.

Er zullen vast wel verschillen zijn in de pathologie van deze patiënten waarop eventuele keuzes tussen de mogelijke ABs gebaseerd zijn, maar voor ons is dat eigenlijk te ingewikkeld om zelf te kunnen uitvogelen.
(we zouden van elke patiënt alle bloeduitslagen, klachtenpatronen & ziektegeschiedenis moeten vergelijken met alle ABs die ze krijgen)



Tenzij iemand hier er ook echt duidelijke info over heeft en mijn ongelijk bewijst ;) maar ik vermoed niet dat je hier 100% vaststaande antwoorden op je vraag gaat kunnen krijgen.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi diederik,

Dank je wél voor de 2 (ook leuke :D ) toelichtingen :wink:!
Ik lees ook nog even verder Afbeelding.
ILADS (dat volgt DML toch ook?): http://www.ilads.org/lyme_disease/treat ... lines.html en: http://www.ilads.org/files/ILADS_Guidelines.pdf

En: http://www.ilads.org/lyme_disease/B_gui ... _17_08.pdf

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Maar uit 1 van die links pik ik ook meteen al deze passage mee ;)
22. Choosing an antibiotic
In acute Lyme disease, the choice of antibiotics should be tailored to the individual and take into account the severity of the
disease as well as the patient’s age, ability to tolerate side effects,
clinical features, allergy profile, comorbidities, prior exposure,
epidemiologic setting and cost.
(vet door mijzelf toegevoegd)

I.e. ook volgens de ILADS-richtlijnen wordt aangeraden dat de behandelend arts patiënt per patiënt los bekijkt en op basis van een hoop randfactoren kiest welke in zijn/haar situatie het best aangeraden is.


Wat dus neerkomt op wat ik hierboven schreef, namelijk dat alleen DML eigenlijk weet waarom hij voor patiënt A combinatie X kiest, en voor patiënt B combinatie Y.
Ik weet weinig.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Louisa ik ben het met Diederik eens. DML beoordeelt dat per patiënt, hij kijkt uiteraard ook hoe je erop reageert. Sommige mensen verdragen de azytro niet of de rifampicine, ja dan probeert hij een andere AB. Sowieso lijkt me dat hij ook nog deels aan het uitproberen is.
Verder zul je met googelen ook tegenkomen dat rifampicine een van de middelen van voorkeur is voor Bartonella. Vandaar dat hij het middel zo vaak inzet.
Maar eerlijk gezegd snap ik je zoektocht niet helemaal. Je bent toch afhankelijk van artsen voor het voorschrijven van AB. En zij zijn degenen die moeten beoordelen wat voor jou het beste is. Als je je arts daarin niet vertrouwt zit je m.i. bij de verkeerde.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Gekopieerd van forum post:
AB zitromax 250mg - bartonella (kattenkrabziekte)
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... 877#185877

3 maanden mijn antibiotica Doxycycline en Azithromycine geslikt.
Ok de volgende 2 maanden:
Rifampycine 300 mg, 1/dag, 30 minuten voor het ontbijt
en Minocycline 100 mg 1 ‘s morgens te nemen

UPDATE
Ik voel me zo beroerd met deze. Continu een gloeiend heet lijf, hyperen / pieken/ en zo vreselijk uitgeput, zo erg heb ik lang niet meer gehad. Kan ook niets meer optillen. Koken gaat ook niet meer. Lig de meeste uren van de week op de bank/ bed, maar ik krijg geen rust.
En 's nachts zo heet, dat het wel koorts lijkt, maar is het niet. (gemeten)
Dan ga ik maar forum lezen en computeren, mijn hoofd werk raar genoeg wel.
Maar ja op deze uren is niemand meer wakker.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Hoeveel tetralysal slikken jullie? Ik zit nu al ongeveer een half jaar op 2 per dag.
Ik begin het gevoel te krijgen dat mijn lijf moe wordt van die dope. Maar kan natuurlijk ook van de andere AB zijn.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo stier

mijn zoon met zware acne heeft deze week ook tetralysal voorgeschreven gekregen. Twee maanden 2 x 300mg. Hij heeft wel besloten om er na de zomer met te starten want hij wil "van de zon kunnen genieten".
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie