ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
remonv76
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2012, 00:51

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door remonv76 »

Hallo daar,

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Mijn vriendin heeft bijna haar hele leven al ME / CVS (chronische vermoeidheid en pijn door het hele lichaam). Ze slikt hierbij Concerta en Ritalin. Dit werkt fantastisch, waardoor ze een normaal leven heeft.

Nu is ze bezig met haar Rijbewijs en het CBR heeft om een eigen verklaring gevraagd. Deze heeft ze via haar huisarts gekregen en bij het CBR ingediend. Nu is deze door het CBR afgewezen om het feit dat ze Ritalin en Concerta slikt. Echter ADHD personen slikken dit ook en die mogen gewoon rijden.

Het is natuurlijk zo dat ME / CVS geen erkende ziekte is en dat een persoon die Ritalin of Concerta slikt een Eigen verklaring van de psychiater nodig heeft. Misschien dat het CBR daarom aangeeft dat ze andere medicijnen moet slikken die geen invloed op het rijgedrag hebben. Maar de medicijnen die ze nu heeft, werken zo goed!

Door deze afwijzing mag ze haar rijbewijs dus niet halen of rijden in een auto, terwijl vele andere ziektes of afwijkingen dit wel mogen. Onze vraag is dus ook, wie dit ook heeft meegemaakt en wat jullie adviezen en tips zijn.

Andere medicijnen is dus niet direct de oplossing en verzwijgen al helemaal niet, dus die tips hoeven we niet te horen. Hoop op jullie creatieve oplossingen.
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door luna923 »

ik heb ook te horen gekregen dat ik, omdat ik duizelig ben door de ME niet meer mag rijden. ik heb mijn scooter dan ook meteen de deur uit gedaan. ik had zelf al gemerkt dat als ik auto rij dat het allemaal te snel voor mij gaat. voor mij staat de veiligheid van anderen mensen voor op. dus ik rij niet meer, alleen op de fiets kleine stukjes, en meer energie heb ik niet er voor.

hoop dat jullie een goeie oplossing vinden.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door marlène »

Ik dacht dat je (in België) eerst een rijproef moest afleggen om te bewijzen dat je niet meer rijvaardig was vanwege medische redenen?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
remonv76
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2012, 00:51

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door remonv76 »

Belgie? Wij wonen in nederland en het gaat niet om het verlengen, maar om de afwijzing van de eigen verklaring (ritalin en concerta) voor het behalen van het rijbewijs. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.

Ja het is een lastig en moeilijk verhaal. Het is echter onvoorstelbaar dat het cbr haar ook geen rijvaardigheidstest aanbiedt. Ik hoop dat we hier iemand kunnen treffen in eenzelfde situatie, maar die het wel gelukt is het rijbewijs te halen.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door josje15 »

vragen bij het Juridisch Loket?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door marlène »

Nou, wil alleen een optie aanbieden die je kan uitpluizen hoor. Misschien kan je vermijden dat ze geen rijbewijs mag afleggen als ze eerst niet mag bewijzen dat ze het kàn afleggen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door felixloena »

Wat gek.... als iedereen die ritalin slikte niet de weg op zou mogen, dan zouden er volgens mij geen files meer zijn. Ik vrees dat hier sprake is van willekeur.... inderdaad proberen bij Juridisch loket.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door malu »

Wellicht ten overvloede, maar ME is een officieel erkende aandoening (maar denk dat je doelt op het feit dat het in de praktijk niet goed wordt erkend en dat de Ritalin off-label wordt gebruikt). Vorige week heb ik nog uitgebreid aan een medewerker bij het juridisch loket moeten uitleggen hoe het zit met ME, vandaar dat ik het even noem.

Sterkte ermee.
Gebruikersavatar
remonv76
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2012, 00:51

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door remonv76 »

Felixloena en Malu,

Daar hebben wij nog niet aan gedacht. Dat is inderdaad een goeie. Het is inderdaad vreemd dat half nederland dit spul slikt en gewoon de weg op mag. Wij weten ook niet wat de reden van afwijzing precies is. Morgen ook maar direct bellen met het CBR.

Net hebben we ook bericht gekregen over alternatieve medicatie. Acetyl-L-carnitine. Carnitine kennen we wel en heeft mijn vriendin ook geprobeerd. De combinatie met acetyl echter niet. Zie een nieuwe vraag aankomen voor het forum. ;)

In ieder geval is het juridisch loket inderdaad een mogelijkheid en gaan we zeker proberen. Super tip!
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door slakkenhuisje »

Gebruik ik: Lifespan extension complex van Supplementspot.com.
Een Amerikaanse site met goede service.
En met veel producten goedkoper en meer mg per capsule dan winkels in Nederland.

Dit zit in dit complex:
Acetyl-L-carnitine 2000mg per 4 capsules
Alpha lopoic Acid 800 mg per 4 capsules
Bioperina 10 mg per 4 capsules

0 er is een nieuw forum post over dit. Verwijder deze dan maar.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs

Bericht door sprankel »

Ik heb helaas geen oplossing voor je probleem.
Ik weet dat er veel moeite gedaan is om ervoor te zorgen dat mensen met ADHD die ritalin gebruiken mogen autorijden. Ik geloof dat dit is aangepast nadat er onderzoeken waren waaruit bleek de rijvaardigheid van mensen met ADHD die ritalin gebruiken verbetert.
Het gaat er in dit geval dus niet om dat ME minder bekend is dan ADHD. Het gaat erom dat niet bekend is of het autorijden bij ME negatief wordt beïnvloed door gebruik van ritalin.

Hopelijk kan de Acetyl-L-carnitine uitkomst bieden, of is er toch een andere oplossing.
Veel succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Plaats reactie