Epstein-Barrvirus, wat wil deze waarde zeggen (bloed)?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Epstein-Barrvirus, wat wil deze waarde zeggen (bloed)?

Bericht door flowerpower3 »

Ik zie bij een bloeduitslag van 2008 dat er gekeken is naar;

Epstein-Barrvirus caps.ag.IgG
Epstein-Barrvirus caps.ag.IgM
Epstein-Barrvirus nucl.ag.IgG

De laatste twee waarden zijn 'goed', die bovenste begrijp ik niet..Er staat dat mijn waarde 54 is, de referentiewaarden zijn: <20 = NEG.

Daaruit concludeer ik dat onder de 20 negatief is, en daarboven positief? Wat dan zou betekenen dat mijn waarde te hoog is? Ik kan er niets over vinden op het internet, ik hoop dat iemand hier er meer verstand van heeft :wink:
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Epstein-Barrvirus, wat wil deze waarde zeggen (bloed)?

Bericht door marlène »

http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Epstein-Barrvirus, wat wil deze waarde zeggen (bloed)?

Bericht door flowerpower3 »

Dank Marléne voor de links. Het is mij nu alleen niet duidelijk of mijn waarde afwijkend is/was of niet?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Epstein-Barrvirus, wat wil deze waarde zeggen (bloed)?

Bericht door marlène »

flowerpower3 schreef:Ik zie bij een bloeduitslag van 2008 dat er gekeken is naar;

Epstein-Barrvirus caps.ag.IgG
Epstein-Barrvirus caps.ag.IgM
Epstein-Barrvirus nucl.ag.IgG

De laatste twee waarden zijn 'goed', die bovenste begrijp ik niet..Er staat dat mijn waarde 54 is, de referentiewaarden zijn: <20 = NEG.

Daaruit concludeer ik dat onder de 20 negatief is, en daarboven positief? Wat dan zou betekenen dat mijn waarde te hoog is? Ik kan er niets over vinden op het internet, ik hoop dat iemand hier er meer verstand van heeft :wink:
hallo flowerpower

als je goed naar de grafieken en uitleg kijkt in bovenstaand bericht, zie je dat
1) caps ag = viral capsid antigen
2) IgM wordt aangemaakt in de eerste maanden
3) IgG wordt aangemaakt in een later stadium

IgM zijn dus de eerste antistoffen tegen een indringer. Na een tijdje verdwijnen ze. Zo kan me een recente van een oude infectie onderscheiden.

Dan heb je de IgG, deze antistoffen verschijnen als de infectie oud is. Hou ouder de infectie, hoe hoger de waarden.

Er is altijd een addertje onder het gras. Sommige mensen met immuundeficientie blijken niet zo goed IgM aan te maken bij herinfectie.

Je laatste waarde is nuclear antigen (EBNA), ook hier weer een reactie gemeten op oude antistoffen (IgG). Echter, als de waarde boven een bepaald getal uitstijgt, is men geneigd te denken aan herinfectie las ik ergens in amerikaanse invaliditeitsdocumenten.

Als je een (her)infectie van EBV zou hebben, staan meerdere van deze parameters verhoogd. Als je er meer over wil lezen, is lectuur van Dr Lerner een aanrader.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Epstein-Barrvirus, wat wil deze waarde zeggen (bloed)?

Bericht door flowerpower3 »

Dank Marléne, ik ga er later naar kijken, ik ben nu te slecht om het te kunnen begrijpen. Ik begrijp wel dat het niet zo simpel is om gewoon te kunnen zeggen of het goed/slecht is?

Ik denk zelf van niet aangezien er niets bij stond op het formulier, maar ik begreep niet waarom er bij staat ''<20 = NEG'' en ik dan een waarde heb van 54..Dan zou je denken dat dat positief is als uitslag zijnde.
Plaats reactie