Sporten verbetert leven kankerpatiënten; CGT niet

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Sporten verbetert leven kankerpatiënten; CGT niet

Bericht door MacM »

http://www.nu.nl/news/1380603/83/Sporte ... Bnten.html

Sporten verbetert leven kankerpatiënten
Uitgegeven: 7 januari 2008 10:40


UTRECHT - Fysieke training heeft een gunstig effect op de kwaliteit van leven en lichamelijke conditie bij mensen die kanker hebben gehad. Cognitieve gedragstherapie heeft naast een trainingsprogramma geen toegevoegde waarde.

Dat concludeert bewegingswetenschapper en epidemioloog Anne May in haar promotieonderzoek. May promoveert op 11 januari aan de Universiteit Utrecht.

Mensen die kanker overleven kampen vaak met restverschijnselen zoals vermoeidheid, een zwakke fysieke conditie en soms ook angst en depressie. Tijdens haar promotie volgde May 209 patiënten die kanker overleefden.

Gedragstherapie

Een groep volgde twaalf weken een fysiek trainingsprogramma. Het bestond uit twee keer per week twee uur training. Een andere groep volgde naast het trainingsprogramma ook cognitieve gedragstherapie en gesprekken in groepsverband.

De deelnemers die ook psychologische hulp kregen, waren niet nog beter af dan de groep die alleen de fysieke training onderging. Een verrassend resultaat, aldus May.

"De cognitieve gedragstherapie voegt dus niets extra's toe aan het gunstige effect van fysieke training. Vaak krijgen mensen het advies vooral rust te nemen, maar nu blijkt dat sporten vermoeidheid juist wegneemt."
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik vermoed dat bij dat sporten endorfines vrijkomen, waardoor de vermoeidheid tgv angsten en depressieve gevoelens minder wordt.
Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Helaas nog noit iets van ervaren, van verminderde vermoeidheid door sporten........
Plaats reactie