artikel Dr. Shepherd "ME isn't all in the mind"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

artikel Dr. Shepherd "ME isn't all in the mind"

Bericht door poppetje »

http://www.telegraph.co.uk/health/healt ... stery.html


ME isn’t 'all in the mind’, but it’s still a mystery

As medical adviser to the ME Association and an ME sufferer, Dr Charles Shepherd has spent the past two decades vigorously fighting the dismissive attitude still common among the medical profession. Here, he talks about the latest research into the disorder
'A significant minority of doctors still don’t believe in the existence of ME. They refuse to diagnose or manage it – that is totally unacceptable,' says Dr Charles Shepherd - ME isn’t 'all in the mind’, but it’s still a mystery
'A significant minority of doctors still don’t believe in the existence of ME. They refuse to diagnose or manage it – that is totally unacceptable,' says Dr Charles Shepherd Photo: JOHN LAWRENCE

By Caroline Lavender

7:30AM GMT 26 Nov 2012

Lees verder:
http://www.telegraph.co.uk/health/healt ... stery.html
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

artikel Dr. Shepherd "ME isn

Bericht door marlène »

A further focus of research are abnormalities in the hypothalamus. This tiny pea-shaped gland in the brain regulates a number of functions including hormone secretion (via the pituitary and adrenal glands). Problems here could help explain symptoms as diverse as sleep disorder, low blood pressure, temperature disturbance and heart, bowel and bladder problems. “A large number of papers demonstrate that ME patients have abnormalities in the hypothalamic-pituitary-adrenal axis,” says Shepherd.
Hier ligt de sleutel maar niet alleen om de redenen die hij aanhaalt. De focus zou mogen veranderen. De hypothalamus doet veel meer. Wat ik wil zeggen, de hypothalamus is 1000 keer belangrijker dan de andere klieren.
Stel je hebt de ziekte van Addison, dan heb je gegarandeerd een slechte gezondheid maar het valt te testen en er zijn medicijnen op de markt.

Er zijn geen medicijnen voor een kapotte hypothalamus ... en als je het wil testen, hola!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

artikel Dr. Shepherd "ME isn

Bericht door josje15 »

Toch vind ik het een goed artikel voor mensen zonder medische kennis :D

Fijn, dat je het geplaatst hebt, poppetje
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, ik herinner me Dr Charles Shepherd

--Of course, people who are chronically ill get depressed and have psycho-social stress. But the point is that too much energy and money has gone into research based on the belief that ME is psycho-social – when the right route is biomedical.”--

Precies. Waarmee ik weer constateer dat hij aan de goede kant staat, dat wil zeggen, de onze.

Maar wat marlène aanhaalt snap ik geen reet van, helaas! Heb ws een blinde vlek, nu.

Als je zin hebt mag je het verder uitleggen, maar hoeft niet.

--So far funding has been approved for five studies – among them mitochondrial function and cytokine production in muscle tissue, immune system involvement and autonomic dysfunction.--

Hoop dat die man zijn resultaten delen gaat met andere knappe koppen. Die in Nijmegen bv? Of worden die daar te veel belemmerd door de opvolgers van de net gepensioneerde v/d Meer en Blijenberg van de CTG kul, eh club?

Maar ja, als de energie bij hemzelf het af en toe nog af laat weten.....
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

artikel Dr. Shepherd "ME isn

Bericht door louisa »

Hoi marlène,
marlène schreef:Er zijn geen medicijnen voor een kapotte hypothalamus ... en als je het wil testen, hola!
Dat vraag ik mij ook al een tijdje af, hoe kun je de hypothalamus onderzoeken?

Verschillende hersendelen komen regelmatig voorbij: hypothalamus, amygdala, hippocampus, epifyse, hypofyse.....
Dit alles werkt met elkaar samen en met het hormonale systeem. Als één radartje het niet (goed) doet, dan valt het hele systeem toch om?

Hoe zie jij dat?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

artikel Dr. Shepherd "ME isn

Bericht door manja »

De hersenen kan je alleen goed onderzoeken na overlijden. Daarom moet er ook een speciale hersenbank voor ME -patiënten komen. Niemand in Nederland is daar in geïnteresseerd. Helaas.
De hypothalamus verwerkt de prikkels uit het sensorische zenuwstelsel niet meer goed. Dat kan ook komen door infectie aan de dorsol root ganglia hetgeen al is aangetoond. ME is een ziekte waarbij het zenuwstelsel niet meer normaal reageert op prikkels. Hierdoor krijg je problemen in verschillende systemen. Althans dat denk ik. Uiteindelijk is een ketting zo sterk als de zwakste schakel waarmee ik wil aangeven dat er uiteindelijk 1 oorzaak is die zorgt dat alle steentjes omvallen. Alleen hoe langer het duurt hoe meer bijkomende problemen er ontstaan.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

manja:

--De hersenen kan je alleen goed onderzoeken na overlijden. Daarom moet er ook een speciale hersenbank voor ME -patiënten komen. Niemand in Nederland is daar in geïnteresseerd. Helaas.--

Hier zou het Donders-instituut te Nijmegen een rol in kunnen spelen.

Helaas lijken, bij nader inzien, ook daar de softies de boventoon te voeren, en is er nergens een bèta wetenschapper te bespeuren.

Maar ik hoop dat ik me vergis.

Want De Hersenbank doet nu inderdaad niets op het vlak van ME:

Hersendonatie Werkwijze
Wie kan zich als hersendonor aanmelden?
Om hersenonderzoek na overlijden op optimale wijze te kunnen uitvoeren heeft de NHB haar donorregistratie procedure aangepast aan de vraag vanuit de onderzoekswereld. Indien de vraag het aanbod overstijgt kan er een (tijdelijke) registratiestop worden ingesteld voor bepaalde ziektebeelden.

Welke ziektebeelden komen op dit moment (vanaf juni 2012) wel in aanmerking voor registratie bij de NHB:

- Multiple Sclerose
- Ziekte van Parkinson
- Psychiatrische aandoeningen (in het bijzonder schizofrenie, depressie, autisme,
obsessief compulsief gedrag, ADHD, post traumatisch stress syndroom)
- Frontotemporale dementie
- Ziekte van Alzheimer via Alzheimer Centrum VUmc
- Narcolepsie
- Controles (personen zonder neurologische of psychiatrische aandoening) van 75 jaar of ouder
Dit betekent dat mensen met een ander ziektebeeld dan wordt genoemd tijdelijk niet zullen worden geregistreerd. Wij geven op onze website (hersenbank.nl) aan wanneer registratie van welke ziektebeelden wel of niet wordt verzocht.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De Hersenbank dèèd het wel. Ik en een vriend van mij zijn hersendonateur en het werd ME genoemd (niet CVS zoals overal toen inmiddels). Ik heb goed contact gehad destijds. Later is het dus veranderd en het kan weer veranderen blijkt uit hun tekst.

Deze Hersenbank heeft een techniek die nergens anders ter wereld wordt toegepast waarmee er beter onderzoek gedaan kan worden en ze sturen materiaal op aanvraag over de hele wereld. Dus als er hier geen onderzoek wordt gedaan kan het dat de hersenen evengoed elders onderzocht worden.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Interessant, asje.

Maar wat doen we er aan?

Zullen de centen wel weer zijn, zoals altijd.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Waar aan?

Mss hebben ze al meer donateurs dan dat er aanvragen zijn, kan ook.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje schreef:Waar aan?

Mss hebben ze al meer donateurs dan dat er aanvragen zijn, kan ook.
Ja, laten we dat dan maar hopen.

Zou daar achter te komen zijn?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Je kunt ze zo bellen of mailen als je dat wil weten lijkt me.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje schreef:Je kunt ze zo bellen of mailen als je dat wil weten lijkt me.
Doe ik misschien nog wel.

Laat het jullie dan wel weten.
Plaats reactie