Doorstart EPD ligt onder vuur

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Doorstart EPD ligt onder vuur

Bericht door dino »

Doorstart EPD ligt onder vuur
Door Olaf van Miltenburg, zaterdag 24 november 2012 17:14, views: 19.930

Kamerleden hebben kritiek op de doorstart die het Elektronisch Patiëntendossier maakt na berichtgeving dat huisartsen en apothekers geld verdienen aan iedere aanmelding van een patiënt die zijn medische gegevens via het EPD deelt.

Hoe meer patiënten huisartsen en apothekers vanaf 1 januari in het systeem zetten, hoe meer geld ze kunnen krijgen van zorgverzekeraars. Artsen aan wie meer dan 90 procent van de patiënten toestemming geeft om in het Elektronisch Patiëntendossier te kunnen kijken, krijgen tot 125 procent van de kosten hiervoor vergoed van de zorgverzekeraar, zo blijkt uit documenten van het VZVZ, dat is opgericht door belangenorganisaties van huisartsen, apotheken en ziekenhuizen. NRC publiceert zaterdag uit die stukken. Artsen en apotheken die niet meedoen dreigen volgens de krant op termijn geen contract meer te krijgen van de verzekeraar en kunnen daardoor mogelijk niet meer functioneren.

Leden van de Tweede Kamer hebben kritiek op de plannen. "Een financiële prikkel is totaal overbodig en ongewenst. Het nieuwe systeem moet niet doorgedrukt worden", zegt Lea Bouwmeester van de PvdA. Renske Leijten van de SP noemt het 'schokkend' dat medici die niet mee willen doen contracten kunnen mislopen: "Op deze manier is de hele keuzevrijheid, zoals we die hebben afgesproken, een farce." Ze wil een debat met minister Schippers van Volksgezondheid.

Eerder deze week ontstond ook al ophef over het EPD nadat op de website van het Sint Antoniusziekenhuis in Nieuwegein stond dat patiënten die geen inzage willen geven in hun elektronische dossier, vanaf 1 januari geen medicijnen meer zouden meekrijgen van de apotheek. "Zonder die toegang hebben wij geen inzicht in de geneesmiddelen die u gebruikt en kunnen wij u, voor uw eigen veiligheid, geen geneesmiddelen meegeven", stond op de site. Dat bericht was echter voorbarig, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis tegen RTV Utrecht.

Het EPD ligt al jaren onder vuur vanwege de privacybezwaren die ermee zijn gemoeid.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/85734/doorst ... -vuur.html
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Doorstart EPD ligt onder vuur

Bericht door felixloena »

Ja, en wat dacht je hiervan : http://www.nu.nl/economie/2966249/artse ... ssier.html
Zorgverzekeraars gaan huisartsen en apothekers een geldbedrag betalen voor elke patiënt die ze voor het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) aanmelden.

Dat zou blijken uit interne stukken van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), die in handen zijn van NRC Handelsblad. De VZVZ is een samenwerking van belangenverenigingen die achter het EPD zitten.

Vanaf 1 januari 2013 moeten patiënten toestemming geven om medische gegevens in het EPD te laten registreren. Huisartsen worden door zorgverzekeraars vergoed voor kosten die ze bij de registratie maken. Maar artsen waarbij meer dan 90 procent van de patiënten toestemming geeft, kunnen winst maken op die betalingen, schrijft het NRC.

De Tilburgse hoogleraar recht en informatisering Corien Prins noemt dat 'uiterst onwenselijk'. "Geld mag nooit een middel zijn om huisartsen te verleiden de privacy van hun patiënten met een korreltje zout te nemen."

Een woordvoerder van VZVZ geeft tegenover NRC geen commentaar, omdat er nog wordt onderhandeld over de details rond de vergoedingen.

Eind 2011 werd het EPD nieuw leven ingeblazen. Eigenlijk waren de plannen voor het patiëntendossier al van de baan, maar er werd een doorstart gemaakt. Bij het 'nieuwe EPD' is de overheid niet betrokken.

Door: NU.nl
Ik geef er hoe dan ook geen toestemming voor. Ik heb mijn eigen dossier hier in de kast staan, en dat neem ik mee als ik naar een nieuwe arts ga. En wb die medicijnen willen controleren. Ik kreeg deze week verkeerde medicatie bezorgd via mijn vaste apotheek. Ik bestel herhaalrecepten via internet bij mijn huisarts. Daar hebben ze het verkeerd gelezen, en een ander recept uitgeschreven (een middel dat ik al 1,5 jaar niet gebruik) en de apotheek heeft het gewoon verstrekt. De gegevens waren voorhanden bij huisarts en apotheek, maar niemand heeft de fout opgemerkt.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Doorstart EPD ligt onder vuur

Bericht door spring »

Het is wel duidelijk wie baat heeft bij het EPD : de zorgverzekeraars.

En ondanks de steiging van de zorgkosten kunnen ze wel die vergoedingen betalen..

Ik doe ècht niet mee!
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Doorstart EPD ligt onder vuur

Bericht door dino »

Felixloena: daar stond al een link naartoe in het artikel die ik plaatste.
Ik heb toentertijd (jaren terug) ook geen toestemming gegeven.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Doorstart EPD ligt onder vuur

Bericht door felixloena »

Felixloena: daar stond al een link naartoe in het artikel die ik plaatste.
Ik heb toentertijd (jaren terug) ook geen toestemming gegeven.
Sorry dino, had ik niet gezien. :oops:
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie