artikel over verschillende vormen van b12

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

artikel over verschillende vormen van b12

Bericht door aquamarijn »

op onderstaande link staat een mooi artikel over de verschillende vormen van b12 en hun werking.
dus zowel over hydroxo als methyl & adenosyl b12
het artikel staat alweer een mooi poosje online, maar veel mensen kennen de verschillende vormen van b12 nog niet valt mij op

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... -zijn.html
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

artikel over verschillende vormen van b12

Bericht door marlène »

Leest toch altijd beter in het nederlands!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

artikel over verschillende vormen van b12

Bericht door aquamarijn »

ik las net een van jouw berichten over de theorie van RvK o.a., ik weet niet of bovenstaand artikel daarmee vergeleken 'achterhaald' is wat betreft de adenosyl/methyl b12, maar ik vind idd het NLs wel lekkerder lezen ja :)
en wat mij betreft voldoende stof tot nadenken dat ik toch zeker methyl & adenosyl ook wil gaan testen

tot mijn grote verbazing werkt momenteel de hydroxo wel voor me; ik merk dat wanneer ik het 2x per week spuit ik meer gedaan krijg en wanneer ik vergeet te spuiten ik terug zak in weinig gedaan krijgen
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

artikel over verschillende vormen van b12

Bericht door marlène »

absoluut, hydroxy bewijst ook hier zijn nut :)

Methyl vond ik al zwaar, adenosyl durf ik niet meer tenzij onder medisch toezicht in een ziekenhuis in handen van een neuroloog die er verstand van heeft. Dat was heel zwaar.

Hetgeen RvK ontdekte bij patienten na enkele jaren zoekwerk is dat het een combinatie is van B12 mét
* 200mcg 5-MTHF ("methylfolate")
* 200mcg folinic acid (aka 5-formyl-THF)

Dan gebeurt er iets ànders. Niet iedereen hoeft het ermee eens te zijn en Rvk overwoog ook wel eens om de hydroxy door methyl te vervangen maar vanwege zijn plotseling overlijden zijn er geen verdere trials gebeurd.

Via google ontdekte ik dat 5-MTHF ("methylfolate") in tegenstelling tot foliumzuur de hersenbloedbarrière doorgeraakt. Het wordt voorgeschreven aan mensen met een depressie omdat 70% van hen een mutatie aan het MTHFR gen zou hebben!

Hetzelfde gen dat onze methylatie regelt dus. Op zich is dat niet zo gek want 10% van de blanke bevolking kan foliumzuur niet omzetten in 5-MTHF en 50% van de blanken in mindere mate.
Bovendien doet het gebruik van de pil of bepaalde ziekte zoals Crohn het niveau van foliumzuur dalen.

De kans dat je te weinig 5-MTHF methylfolate in je lijf hebt, is dus niet ondenkbaar.
Als je dan een beetje kennis hebt van methylatie, dan weet je dat een tekort aan één stofje de rest in de war kan helpen gooien. Bovendien hebben mensen met een mutatie in MTHFR meer nodig van zo'n stofje dan de doorsnee mens.

Datzelfde L-methylfolate wordt geadviseerd aan moeders in wording (en niet alleen om neurologische defecten uit te sluiten maar ook tegen vroeggeboorte en vergiftiging), als behandeling bij bepaalde kankers, bij vit B12 tekorten (eerst B12 dan pas L-methylfolate anders verergeren je klachten), bij te hoog homocysteine, enz.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie