Labyrint over 'Het ontstoken brein'

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Labyrint over 'Het ontstoken brein'

Bericht door malu »

Woensdag 7 november, 20:50, Ned 2

'Freud is niet meer van deze tijd. De huidige benadering van psychiatrische aandoeningen is te simpel, stellen onderzoekers. Zij zoeken nu naar een biologische basis van deze aandoeningen. In het lichaam dus en niet in de geest. ‘We moeten kijken naar het immuunsysteem als oorzaak’, zegt prof. dr. Hemmo Drexhage. Door overactieve afweercellen lijken hersenen van psychiatrisch patiënten namelijk ‘ontstoken’ te zijn.

Patiënten die lijden aan schizofrenie of manische depressiviteit hebben opvallend vaak een schildklierafwijking of andere auto-immuunaandoening. Voor immunoloog Hemmo Drexhage (Erasmus MC) aanleiding om de relatie tussen het immuunsysteem en psychiatrische aandoeningen te onderzoeken. Hij spreekt van het ‘neuro-immuno-endocriene systeem’, waarbij hersenen, immuunsysteem en hormonen samenhangen. Drexhage ontdekte dat bij patiënten met een psychiatrische aandoening afweercellen actief zijn. Deze cellen zorgen voor een ‘ontsteking’ in het brein, waardoor de hersenen niet meer gezond functioneren. Deze ontdekking biedt de mogelijkheid om een nieuw soort medicijnen toe te passen: ontstekingsremmers. (...)'


Later worden ook herpesvirussen genoemd als mogelijke oorzaak van het 'ontstoken' brein...

Zie ook: http://www.wetenschap24.nl/programmas/l ... brein.html

Lijkt me weer een interessante aflevering, niet alleen omdat het hoog tijd wordt dat naar de biologische basis van dit soort aandoeningen wordt gekeken, maar ook omdat er zeker wat raakvlakken zullen zijn met de huidige theorieën over ME.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Labyrint over 'Het ontstoken brein'

Bericht door bloemetje »

malu schreef:Lijkt me weer een interessante aflevering, niet alleen omdat het hoog tijd wordt dat naar de biologische basis van dit soort aandoeningen wordt gekeken, maar ook omdat er zeker wat raakvlakken zullen zijn met de huidige theorieën over ME.
Mij ook! Maarreh... het overhellen naar de andere kant, namelijk dat alles biologisch te verklaren is, zoals al ruim twee jaar de hype is met boeken van heren Swaab en Lamme ('wij zijn ons brein' en 'de vrije wil bestaat niet') is ook zo zwart-wit. Er zijn heus wetenschappers die onderzoek doen en vaststellen dat de waarheid in het midden ligt... dat je best je hersenen kunt sturen of trainen...

Ben wel benieuwd naar deze aflevering. Labyrint op de radio is ook altijd interessant!
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Labyrint over

Bericht door malu »

Hangt er misschien ook van af over wat voor aandoening je spreekt. Van psychiatrische aandoeningen wordt al gauw gedacht dat je het zelf kunt sturen, maar dat is vaak (zoals bij schizofrenie) echt niet het geval...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Labyrint over

Bericht door bloemetje »

Nou, dat blijkt dus toch minder uitgesproken, zelfs bij Parkinson is aangetoond dat mensen bijv. baat hebben bij fietsen. Maar ja, een wetenschapper een open mind opdringen... dat gaat dus niet.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ik denk dat je daarbij een duidelijk onderscheid moet maken tussen de omstandigheden die je (net zo goed als bij puur lichamelijke aandoeningen) kunt scheppen om klachten te verzachten of recidive te voorkomen en daarnaast dus de dieper gelegen oorzaak die momenteel voor bepaalde psychiatrische aandoeningen wordt gezocht.

Van veel psychiatrische aandoeningen is al bekend dat het een combinatie is van voorbeschikking + uitlokking dus zo zwart-wit ligt dat idd gelukkig niet, maar wat ik wel zeker weet is dat je bij psychiatrische aandoeningen niet méér het heft in eigen handen kunt nemen dan bij een lichamelijke aandoening, soms wordt dat wel door mensen geïmpliceerd...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Jep, grotendeels ben ik het met je eens. Het is belangrijk om niet te doen alsof we met zn allen met de neuzen in dezelfde richting staan, maar dat we om ons heen kijken en ons voordeel doen met datgene wat ontdekt wordt.

Het zou fijn zijn als wetenschappers het ook op die manier zouden doen: de neuzen in de richting van alle windstreken, onderzoeken wat, hoe of waarom dingen gaan zoals ze gaan om daarna info uit te wisselen. Elk puzzelstukje is er eentje. Hopellijk zit er in de uitzending van vanavond ook weer iets bruikbaars of toch boeiend...
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

prof. dr. Hemmo Drexhage heeft bij ME/CVS een analyse gedaan van de activiteit van het genetisch materiaal van speciaal type monocyt. Het immuun van het brein bij ME/CVS patienten is aktief. Ook onderscheidt deze test ME/CVS van andere ziekten maar is (nog) niet specifiek.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Die Drexhage heeft toch ook al eens wat van ME onderzocht dacht ik. Dus wellicht dat hij de verbanden wel zoekt.
Plaats reactie