Voedingssupplementen wat is waar?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Voedingssupplementen wat is waar?

Bericht door sterre »

verplaatst naar andere rubriek - mod

Je hebt verschillende soorten voedingssupplementen maar wat is nou de goede? Er zijn veel syntetische op de markt maar wat doen ze met het lichaam? Is het alleen dat je er minder vitaminen van binnen krijgt of is het ook echt niet goed voor het lichaam? En wat zijn goede supplementen?
Wie kan mij wijzer maken.
Ik heb nu altijd van de kruidvat.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Voedingssupplementen wat is waar?

Bericht door urania »

Schrijft je behandelaar geen supplementen voor? Zoniet, kijk dan naar de blog van Marlène, zij weet er veel van.

Zelf vind ik het vervelend dat ik met al die vitamines ed zoveel oplosmiddelen binnenkrijg. dat is eigen aan het productieproces - oplosmiddelen zijn nodig om de actieve stoffen te isoleren. Daarna moeten die oplosmiddelen weer 'weggespoeld' worden, maar dat lukt haast nooit volledig. Het beste/minst schadelijk zijn supplementen van 'pharmaceutical grade', dwz met een zuiverheid van tenminste 98%. Vaak wordt de zuiverheidsgraad niet vermeld op het etiket. Ook komen (de grondstoffen voor) veel vitamines uit China. Ik hoor dat veel fabrieken nu wel schoon werken maar dat is niet altijd zo geweest. Ook recentelijk zijn er schandalen geweest, oa over gecontamineerde artemisine.

Dus ik weet ook niet wat wijsheid is. Ik probeer merken te variëren en zoveel mogelijk via de apotheek te kopen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Voedingssupplementen wat is waar?

Bericht door marlène »

Hmm, de lijst is alweer een beetje achterhaald. Ik zou hem moeten updaten.

Solgar is een goed merk om mee te beginnen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik heb ooit een artikel gelezen over een test die uitwees dat pillen niet snel genoeg oplosten waardoor ze in het toilet belanden.
Daar waren er van het Kruidvat bij.
Druppels, bruis- en smelttabletten werden aanbevolen.

Ook dit vond ik een goed artikel :
http://www.menssana.nu/pages/nl/publica ... skunde.php
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Bruistabletten indien mogelijk vermijden. Alles wat je lichaam extra moet verwerken aan "stofjes" is verloren energie en belasting voor de lever.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
maartjed
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2012, 09:53

Bericht door maartjed »

Hai, ik heb een orthomoleculaire achtergrond, dus ben hier wel in thuis.
Solgar is inderdaad een goed merk, maar wel vrij duur. Er zijn andere goede merken die wat lager geprijsd zijn zoals Orthica, AOV, Plantina, Venamed. Zo gebruik ik zelf de multi van Plantina, een goedkoop huismerk (per keer verschillend) vitamine C en vul dat aan met Fibrofit en Immunofit voor mijn fibromyalgie en voor weerstand.
Vitamine C van een duur merk is precies hetzelfde stofje (ascorbinezuur) als in een goedkope pot. Voor andere vitamines of mineralen zijn er vaak wel verschillen. Middelen van Kruidvat of Hema e.d. bevatten ook vaak meer hulpstoffen (suikers, allergenen) die je niet liever wil. Daarom zijn bruistabletten inderdaad ook geen goed idee en is een dragee ook inferieur.
Of een pil bevat een lage dosering, of er zijn inderdaad tabletten die niet uit elkaar vallen in de darm.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb ook weer gehoord dat Orthica eerder wel goed was maar nu niet meer? Waardoor weet ik niet meer.
Maar in vitamine C zit dan toch ook wel verschil dan ipv de goedkope pot lijkt me? Ik heb ook gelezen dat je geen time release moet gebruiken want dit verstoord de voedingsbalansen. Ook heb ik gevonden:
Vitamine C: citrus, rozebottels, acerolabessen zijn natuurlijk
Ascorbinezuur is synthetisch
Als bron niet vermeld wordt dan synthetisch.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De meer prijs van Solgar heeft een reden. Ze zijn zowat de enigen die zowel HACCP (Hazard analysis and Critical Point Control) als GMP (Good Manufacturing Practices) richtlijnen toepassen.

Ze zijn hiertoe niet verplicht. Dit zijn richtlijnen voor de farmaceutische industrie (hygiëne, procedures, kwaliteit, controle).

HACCP is geen controleproces maar een systeem gebaseerd op 7 richtlijnen dat een bedrijf zelf moet uitwerken om de gezondheid van de consument te garanderen.

Solgar en Viridian voldoen aan HACCP en GMP.

Orhica voldoet aan HACCP.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

er zijn inderdaad verschillende soorten vitamine C.
Je hebt ook nog esther-C, die is wat vriendelijker voor je maag heb ik gehoord en je hebt ook nog ascorbyl palmitaat. Deze vorm van vitamine C is vetloplosbaar itt de anderen die wateroplosbaar zijn
Gebruikersavatar
maartjed
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2012, 09:53

Bericht door maartjed »

Ascorbinezuur uit een sinaasappel is exact hetzelfde molecuul als ascorbinezuur uit een pil. Ook Solgar gaat niet 20 sinaasappels uitpersen voor een pil, als synthetisch gemaakt dezelfde structuur en werking heeft. Veel fabrikanten spreken van natuuridentiek, dat zegt meer. Dus: kan je lichaam het opnemen of niet.
De duurdere merken voegen daar vaak extra's aan toe als rozenbottel of bioflavonoiden. En ze gebruiken minder vulstoffen, of denken meer na over welke wel/niet. Maar ik zou eerder investeren in een goede, duurdere multi dan veel geld uitgeven voor een potje vitamine C.
Soms is synthetisch wel ronduit slecht, zoals bij vitamine E en betacaroteen bijvoorbeeld. Dat is niet na te maken zoals het natuurlijke vitamine E (dat goedkope merken gebruiken).
Vitamine C is altijd wateroplosbaar (het komt ook voor in waterige voedingsmiddelen, heeft geen vet nodig). De Ester-of ascorbaatvorm is inderdaad beter voor de gevoelige maag. En het blijft langer in het lichaam.
De prijs van Solgar wordt m.i. ook bepaald door het importeren vanuit de VS. Sommige samenstellingen zijn ook meer gebaseerd op de Amerikaanse situatie en niet op die van Nederland. Dat Orthica niet goed meer zou zijn weet ik niet. Ik kom wel eens op nascholingen van ze, en dan lijkt het er wel op dat ze veel kennis in huis hebben. Bonusan ook trouwens. En ach, veel pillen van verschillende firma's komen uiteindelijk uit dezelfde fabriek, zo komen alle probiotica zo'n beetje van Winclove :-)
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Dus ik begrijp dat een goedkope pot vitamine C niet echt uitmaakt maar een multivitamine wel? Wat raad jij aan voor multivitamine?
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Vitamine C is altijd wateroplosbaar (het komt ook voor in waterige voedingsmiddelen, heeft geen vet nodig).
Dat is niet waar:
Vitamine C als ascorbyl palmitaat betreft een verbinding van palmitinezuur en ascorbinezuur die –in tegenstelling tot andere vormen van vitamine C– niet in water maar in vet oplost.
Ascorbyl palmitaat (AP) is een biactieve, vet-oplosbare vorm van vitamine C die weefsels kan bereiken, die door ascorbinezuur niet worden bereikt
Ascorbyl palmitate is an ester formed from ascorbic acid and palmitic acid creating a fat-soluble form of vitamin C. In addition to its use as a source of vitamin C, it is also used as an antioxidant food additive
Er is dus wel degelijk verschil
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Voedingssupplementen wat is waar?

Bericht door zeeman »

HoiHoi,

ik gebruik al vanaf eind 2006 pillen en poedertjes. Alles op voorschrijft van mijn therapeut. Ik heb afgelopen maand het boek van Jacob Teitelbaum gelezen. Het heet "From Fatiqued To Fantastic" en het hele boek staat vol met tips over supplementen en ME. Zijn tips voor meer energie zijn:

- Ribose (3 keer 5 gram per dag) Ik heb het merk "bonusan" en eerder ook Now Foods. Veel verschil is er niet tussen, Ribose is maar een simpel (maar doeltreffend!) suiker. Onderzoek onder ME'ers toonde aan dat alleen Ribose de energie met 40% kan verhogen. Ik slik het al enkele maanden nu en mijn energie is idd beter. Zoek ook maar een op het forum naar ribose.

- Acetyl-L-Carnitine. Dit stofje doet hééél vééél goeds in het lichaam. Het helpt om vetzuren naar de "energie fabriekjes" in je cellen te krijgen. je gaat dus meer vet verbranden (dus ook iets afvallen) en hebt meer energie.

- Q10 is ook een supplement dat extra energie geeft. Veel ME'ers hebben er ook een tekort aan. Ik slik Carnitine + van het merk Bloem. Dan heb heb je 50 mgram Q10 en 500 mgram acetyl-l-Carnitine in één pil. Van de combinatie Ribose en carnitine + is mijn energie echt super omhoog aan het gaan. Wou dat ik dit eerder had genomen al. Ik neem dus dagelijks 3 X carnitine + en 3 keer per dag een schepje Ribose opgelost in water.

Tot zover de energie bouwers :-)
Verder heb ik nog vitamine B complex, Super multi voor volwasssenen. Die zijn van Biovitaal, weet alleen niet of je die zonder therapeut kunt bestellen.

sterre schreef:verplaatst naar andere rubriek - mod

Je hebt verschillende soorten voedingssupplementen maar wat is nou de goede? Er zijn veel syntetische op de markt maar wat doen ze met het lichaam? Is het alleen dat je er minder vitaminen van binnen krijgt of is het ook echt niet goed voor het lichaam? En wat zijn goede supplementen?
Wie kan mij wijzer maken.
Ik heb nu altijd van de kruidvat.

Groetjes,
Sterre
:lol:
Gebruikersavatar
batchen
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2012, 12:57

nieuw, unieke combinatie micronutriënten in één sachet

Bericht door batchen »

Hallo,

Sinds kort is er een unieke combinatie van vijf kwalitatieve en hoogwaardige voedingssupplementen in één sachet voor een goede prijs.

De Bio Multi Pack, zoals het heet, is samengesteld door het bekende Dirk Zoutewelle Instituut.

Een sachet bevat een capsule Vitamine complex, een capsule Mineralen complex, een capsule MSM/C complex, een tablet Antioxidantencomplex en een softgel Omega AD complex.

De Bio Multi Pack voedt daarmee de cellulaire energieproductie, de hormonenstofwisseling, de stofwisseling in het brein, de glucosestofwisseling, het immuunsysteem, de bloedcirculatie, het detoxificatie systeem, het anti-stress systeem.

Ik ben nieuw op deze site en weet niet of ik de site mag noemen waar je het kunt bestellen!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

nieuw, unieke combinatie micronutriënten in één sachet

Bericht door asje »

Welkom batchen.

Het gaat wel erg op reklame lijken als je hier komt met een middel èn de site. Mensen kunnen het opzoeken als ze willen. Overigens moet niemand zomaar een multi-ding nemen, je moet daar individueel naar kijken. Maarre, hoe kom je hier terecht, heb je ME oid of kom je alleen dit melden (en is het maar reklame)?
Life smells...
Plaats reactie