ME/CVS Stichting bestaat vandaag 25 jaar!!

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Sunnymoon

Ik ben het helemaal met je eens!
Het is een fantastisch forum waar lief en leed word gedeelt en tjsa van evt kritiek kun je ook van leren toch!

Ik heb mijn lidmaatschap van de Stichting na jaren donateur te zijn geweest ook opgezegd en ben met volle tevredenheid lid geworden van de vereniging....

Mss is het een idee voor de Stichting als ze zich alleen richten op CVS zolang ze geen onderscheid kunnen maken tussen ME en CVS want dit zijn toch echt 2 verschillende ziektebeelden.....
In 25 jaar niets veranderd :roll:
Niets doen is geen optie
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

lulu schreef:En magnetronnie, het doel van je interferenties is mij nog steeds niet duidelijk. Gezien de reacties weet je goed dat je meer losmaakt dan een interessante discussie alleen. Wat wil je hiermee bereiken?

Ben je wel op de hoogte welk een hel de meeste van ons hebben doorstaan, verergerd door de onkunde van de artsen? Of lees je die berichten nu juist weer niet?
Hoi Lulu, ik begrijp niet zo goed wat je magnetronnie kwalijk neemt. Ook in de hel mag toch gediscussieerd worden? 'Interferenties' suggereert dat hij een soort ruis zou produceren in een unisono klaagzang. Juist meerstemmigheid en kritiek zijn interessant, vind ik.
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@niessie
Is dat wel zo'n verstandig idee? Ik vind juist CVS een slechte en verkeerd begrepen term. Ok... ME word ook niet begrepen, maar waar CVS voor staat is al helemaal geen begrip voor in mijn ogen. En ik ben in ieder geval niet alleen vermoeidheid, dus de term CVS slaat de plank volledig mis. We zijn ziek, niet moe!
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

@ Burial,
Ik vind de term CVS ook helemaal verkeerd juist als je ME hebt!
De stichting moet echt nu wel eens weten dat ME toch echt heel wat anders is dan de CVS en ze gooien het nog steeds op een hoop....
We zijn ziek maar niet gek :roll:
En dan bedoel ik niet dat mensen met CVS gek zijn :wink:

Ik begin er zo genoeg van te krijgen .....
Niets doen is geen optie
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Als je een andere bril opzet en ME bekijkt vanuit de auto-immuniteit:

- treft vooral vrouwen tussen 20-40 jaar
- manifesteert zich vaak voor het eerst bij een infectie
- B- en T-cellen werken niet optimaal
- werkt met opstoten, blust uit na bepaalde leeftijd tenzij hersenen en zenuwen zijn aangevallen
- erfelijkheid speelt factor, komt vaker voor in bepaalde families
- de mitochondrien zijn de werkplaatsen waar de enzymes opgesteld staan voor de aanmaak van de antistoffen
- ...

ME kan wellicht onder de noemer auto-immuun/inflammatoire ziekten geklasseerd worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Welke klaagzang, urania? De meesten hier zijn strijdlustig genoeg.

Mss kan je magnetronnies reacties nog eens nalezen en oordeel verder zelf.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Ik wilde vanmiddag al reageren, maar ondertussen is zo'n beetje alles al gezegd wat ik wilde zeggen :)

In ieder geval is er helemaal niets negatiefs aan het opkomen voor lichamelijk heel erg zieke medemensen en voor goede zorg voor hen en voor onszelf! (en de stichting doet dat helaas nog te weinig..).

@Magnetronnie
Een medische achtergrond betekent hopelijk toch niet 'niet luisteren naar patiënten' en ME als ziekte bij voorbaat niet serieus nemen? :wink:
Je leert daar toch ook wel kritisch te zijn en zelf na te denken en te onderzoeken?

Hier een mooie uitspraak die ik pas tegenkwam van Einstein (naast die mooie van Marlène :D ):
" The only thing that interferes with my learning is my education."

En er zijn gelukkig ook artsen met uitgebreide medische opleidingen (plus jarenlange ervaring met patiënten met ME) die ME wel serieus nemen als ernstige lichamelijke ziekte. De internationale consensus primer is een heel goede richtlijn voor artsen en de moeite waard eens te lezen.. zeker als je een medische achtergrond hebt.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

magnetronnie schreef:Dankje, die Primer bedoelde ik inderdaad, maar ik wist niet dat ie al gepubliceerd was. Ik heb hem even heel snel doorgekeken bij gebrek aan tijd, maar wat me op valt is dat veel onderzoeken die ze citeren zijn gedaan met Fukuda. Dus eigenlijk gaat die primer over CVS? Maar ze noemen het ME?
Ik begrijp wel de argumenten die de opstellers van de ICC aandragen om CVS en ME van elkaar te scheiden, maar eigenlijk zeggen ze dat ze een kleinere groep CVS patiënten gaan onderzoeken (en met de primer diagnosticeren en behandelen) en die ME-patiënten noemen. Als ik het goed begrijp zeggen ze niet dat CVS en ME twee ziektebeelden zouden zijn.

Mag ik eens vragen wat voor jou het verschil is tussen CVS en ME? Of eigenlijk, hoe stel je dat verschil vast?
Dank voor je reactie. Ik vermoed dat de ICC is uitgegaan van Fukuda omdat dat de onderzoekscriteria zijn voor patientenselectie die door volgens mij elke wetenschapper (ongeacht aanhanger psychosociaal of biomedisch model) geaccepteerd wordt. Wat volgens mij de grote verwarring is, is dat Fukuda over CVS zou gaan: CVS is maar een term die geintroduceerd is om een heel ernstig ziektebeeld te bagatelliseren. CVS was altijd al ME of wat geen ME was maar er wel wat op leek, zie uitleg verderop. De ICC is opgesteld om ME zoals dit altijd bedoeld werd weer op de kaart te zetten voor wat het is.

Zoals ik het heb begrepen nav paar jaar wetenschappelijke studies en artikelen te bestuderen:

Wat ik denk dat iedereen zou moeten weten over ME
- jaren '30-eind jaren '70, begin '80 ME, beschreven in oa the Lancet als een ernstig en zwaar invaliderend neurologische ziekte, erg lijkend op polio en MS en daarom ook wel atypische polio en atypische MS genoemd (of 'poliomyelitis'). Sinds jaren 50 wordt er ook gesproken over (uitbraken van) benign Myalgic Encephalomyelitis, omdat het wel aan ME doet denken, maar symptomen/ziektebeeld niet voldoe(n)(t) aan ME.

- 1969 classificatie WHO ME als neurologische ziekte
Later is daar postviraalsyndroom bijgekomen, maar later met dank aan CDC CVS genoemd.. "In the WHO's ICD-10, PVFS is listed as sub-category at G93.3 under category G93 'other disorders of the brain'.[2] Listed under PVFS is benign myalgic encephalomyelitis.[3] The term chronic fatigue syndrome (CFS) is also direct to sub-category G93.3 in the tabular list and alphabetic index of the ICD-10.[2][4]"

- halverwege jaren '80, nav uitbraak in Lake Tahoe en Incline Village CDC erop gezet en zonder patienten te zien wat overleg geweest is de naam CVS geintroduceerd. Met geen andere reden dan hun ziektebeeld te bagatelliseren, dit schijnt bewust gebeurd te zijn, omdat men bedacht had, dat chronisch vermoeidheidssyndroom zo triviaal klonk dat er geen paniek zou uitbreken. We weten inm. maar al te goed hoe waar dat is. "In retrospect, for many patients the CDC's first big blunder was in not calling the Tahoe illness myalgic encephalomyelitis in the first place. Benign myalgic encephalomyelitis has long been recognized by the World Health Organization as a synonym for "postviral fatigue syndrome," which is listed as a neurological illness. " bron: Chronic Fatigue Syndrome and the CDC: A Long, Tangled Tale, by David Tuller, Virology Blog

Die introductie van CVS voor wat eigenlijk benign ME was, maar ook ME daaronder is gaan vallen (waar dat ergens is gebeurd is me niet duidelijk), is wat ik denk dat voor enorme verwarring heeft gezorgd, onderscheid tussen benign ME en ME weg en aanleiding tot elke discussie erover. En dat is waar ik denk dat het em in zit, verschil CV, CVS en ME:

ME, dé ME, die sinds jaren 30 gedocumenteerd en te vergelijken met polio en MS. En waar de ICC op doelt. En gepaard gaat (met wat we inmiddels dankzij decennia wetenschappelijk onderzoek weten) met oa specifieke (NK-cel) immuunafwijkingen en PENE. En komt vaak spierzwakte voor en uitval van functies. Oorzaak nog onbekend.

CVS, wat dus eigenlijk benign ME zou moeten heten, en past in plaatje zoals IACFSME primer beschrijft en zijn patiënten niet "immunecompromised" zoals bij ME, maar functioneert hun immuunsysteem ook niet normaal en hebben patienten ook neurologische klachten (vooral cognitief), en past in plaatje van het postviraalsyndroom. Kan door van alles worden veroorzaakt, maar is duidelijk fysieke ziekte en ook neurologisch. Mensen voldoen wel aan Fukuda, zijn ook echt (heel) ziek, maar voldoen niet aan de ICC. Op mijn vraag aan de ME/cvs-Vereniging vanwege zorg over wat er gebeurt met de mensen die niet voldoen aan ICC, blijkt dat DML diezelfde vraag is gesteld en dat hij/ze daar ook hard voor blijven knokken om hiervoor oplossing te vinden. Maw: ook hij ziet duidelijk verschil tussen ME en 'CVS'(dus eigenlijk benign ME)-patienten

CV, chronische vermoeidheid, dat door alles kan worden veroorzaakt, ook door depressie, burnout enz. Dankzij CDC, maar ook andere psycho-georienteerde wetenschappers die nooit ME-patienten hadden gezien en dachten dat het allemaal om neuromyasthenia* moest gaan of in geval van benign ME om soort van algemene hysterie hebben diverse criteria geintroduceerd, zoals de CDC-criteria en later zelfs zeer ruime Oxford waar bij beide mensen met CVS (wat dus eigenlijk benign ME zou zijn), maar vooral ook de enorme groep CV-ers in viel. Oftewel: wat niets met ME of benign ME te maken heeft, maar ze de resultaten van onderzoek en daarop gerichte behandelingen wel toepassen op alle groepen, dus ook de benign ME en ME groep. Ik ben ook van mening dat de 6% dat positief resultaat behaalt met CGT/GET, de CV-groep is, de rest benign ME (CVS..) of ME.

Conclusie, het gaat eigenlijk alleen maar over ME (dit kan ME of benign ME zijn) en waar Nijmegen het over heeft, nl. CV.

Misschien een idee om op dit forum te introduceren, benign ME als we het over CVS hebben? Omdat ik vind dat de velen die niet voldoen aan de ICC en ook heel ziek zijn net zoveel recht hebben op een term die daar recht aan doet en nu misschien door het CVS/ME debat gevoel hebben niet mee te tellen? Of heel stom idee?

*Obsolete term for muscular weakness, usually of emotional origin.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

@John: omdat ik oprecht geinteresseerd was in je ervaringen met optimens, lees ik jouw twitterberichten en zie ik daar regelmatig verwijzingen naar ME-gids.net en de 'negativiteit' 'daar'. Als je zoveel moeite hebt met de mensen op dit forum, waarom kies je er dan voor om hier een topic te openen, wetend hoe 'negatief' wij hier zijn?

Als ik niet beter zou weten, dan zou het uitgelegd kunnen worden als provoceren, omdat je kennelijk weet hoe op eea gereageerd wordt en dat je kunt zeggen: 'zie je wel, die negatievelingen vh ME-gids.net forum weer', wat ook precies is wat je deed. En wat je enige aandeel is in een verder volgens mij heel redelijk topic waarin enkel geuit wordt de enorme (terechte) teleurstelling voor waar de Stichting voor staat als organisatie, zonder daarbij afbreuk te willen doen aan persoonlijke inzet van welwillende en goedbedoelende individuen.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Sunnymoon
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 sep 2012, 13:28

Bericht door Sunnymoon »

Hoi Annemoontje,

Dank je wel voor je mooie en vooral duidelijke uitleg =D>
Ik heb je uitleg direct opgeslagen, je weet maar nooit of je het eens aan iemand kan geven om de verschillen in duidelijk en begrijpelijke woorden uit te leggen, zodat er dan (hopelijk) meer begrip is.

Warme groetjes,
Sunnymoon

annemoontje schreef: Dank voor je reactie. Ik vermoed dat de ICC is uitgegaan van Fukuda omdat dat de onderzoekscriteria zijn voor patientenselectie die door volgens mij elke wetenschapper (ongeacht aanhanger psychosociaal of biomedisch model) geaccepteerd wordt. Wat volgens mij de grote verwarring is, is dat Fukuda over CVS zou gaan: CVS is maar een term die geintroduceerd is om een heel ernstig ziektebeeld te bagatelliseren. CVS was altijd al ME of wat geen ME was maar er wel wat op leek, zie uitleg verderop. De ICC is opgesteld om ME zoals dit altijd bedoeld werd weer op de kaart te zetten voor wat het is.

Zoals ik het heb begrepen nav paar jaar wetenschappelijke studies en artikelen te bestuderen:

Wat ik denk dat iedereen zou moeten weten over ME
- jaren '30-eind jaren '70, begin '80 ME, beschreven in oa the Lancet als een ernstig en zwaar invaliderend neurologische ziekte, erg lijkend op polio en MS en daarom ook wel atypische polio en atypische MS genoemd (of 'poliomyelitis'). Sinds jaren 50 wordt er ook gesproken over (uitbraken van) benign Myalgic Encephalomyelitis, omdat het wel aan ME doet denken, maar symptomen/ziektebeeld niet voldoe(n)(t) aan ME.

- 1969 classificatie WHO ME als neurologische ziekte
Later is daar postviraalsyndroom bijgekomen, maar later met dank aan CDC CVS genoemd.. "In the WHO's ICD-10, PVFS is listed as sub-category at G93.3 under category G93 'other disorders of the brain'.[2] Listed under PVFS is benign myalgic encephalomyelitis.[3] The term chronic fatigue syndrome (CFS) is also direct to sub-category G93.3 in the tabular list and alphabetic index of the ICD-10.[2][4]"

- halverwege jaren '80, nav uitbraak in Lake Tahoe en Incline Village CDC erop gezet en zonder patienten te zien wat overleg geweest is de naam CVS geintroduceerd. Met geen andere reden dan hun ziektebeeld te bagatelliseren, dit schijnt bewust gebeurd te zijn, omdat men bedacht had, dat chronisch vermoeidheidssyndroom zo triviaal klonk dat er geen paniek zou uitbreken. We weten inm. maar al te goed hoe waar dat is. "In retrospect, for many patients the CDC's first big blunder was in not calling the Tahoe illness myalgic encephalomyelitis in the first place. Benign myalgic encephalomyelitis has long been recognized by the World Health Organization as a synonym for "postviral fatigue syndrome," which is listed as a neurological illness. " bron: Chronic Fatigue Syndrome and the CDC: A Long, Tangled Tale, by David Tuller, Virology Blog

Die introductie van CVS voor wat eigenlijk benign ME was, maar ook ME daaronder is gaan vallen (waar dat ergens is gebeurd is me niet duidelijk), is wat ik denk dat voor enorme verwarring heeft gezorgd, onderscheid tussen benign ME en ME weg en aanleiding tot elke discussie erover. En dat is waar ik denk dat het em in zit, verschil CV, CVS en ME:

ME, dé ME, die sinds jaren 30 gedocumenteerd en te vergelijken met polio en MS. En waar de ICC op doelt. En gepaard gaat (met wat we inmiddels dankzij decennia wetenschappelijk onderzoek weten) met oa specifieke (NK-cel) immuunafwijkingen en PENE. En komt vaak spierzwakte voor en uitval van functies. Oorzaak nog onbekend.

CVS, wat dus eigenlijk benign ME zou moeten heten, en past in plaatje zoals IACFSME primer beschrijft en zijn patiënten niet "immunecompromised" zoals bij ME, maar functioneert hun immuunsysteem ook niet normaal en hebben patienten ook neurologische klachten (vooral cognitief), en past in plaatje van het postviraalsyndroom. Kan door van alles worden veroorzaakt, maar is duidelijk fysieke ziekte en ook neurologisch. Mensen voldoen wel aan Fukuda, zijn ook echt (heel) ziek, maar voldoen niet aan de ICC. Op mijn vraag aan de ME/cvs-Vereniging vanwege zorg over wat er gebeurt met de mensen die niet voldoen aan ICC, blijkt dat DML diezelfde vraag is gesteld en dat hij/ze daar ook hard voor blijven knokken om hiervoor oplossing te vinden. Maw: ook hij ziet duidelijk verschil tussen ME en 'CVS'(dus eigenlijk benign ME)-patienten

CV, chronische vermoeidheid, dat door alles kan worden veroorzaakt, ook door depressie, burnout enz. Dankzij CDC, maar ook andere psycho-georienteerde wetenschappers die nooit ME-patienten hadden gezien en dachten dat het allemaal om neuromyasthenia* moest gaan of in geval van benign ME om soort van algemene hysterie hebben diverse criteria geintroduceerd, zoals de CDC-criteria en later zelfs zeer ruime Oxford waar bij beide mensen met CVS (wat dus eigenlijk benign ME zou zijn), maar vooral ook de enorme groep CV-ers in viel. Oftewel: wat niets met ME of benign ME te maken heeft, maar ze de resultaten van onderzoek en daarop gerichte behandelingen wel toepassen op alle groepen, dus ook de benign ME en ME groep. Ik ben ook van mening dat de 6% dat positief resultaat behaalt met CGT/GET, de CV-groep is, de rest benign ME (CVS..) of ME.

Conclusie, het gaat eigenlijk alleen maar over ME (dit kan ME of benign ME zijn) en waar Nijmegen het over heeft, nl. CV.

Misschien een idee om op dit forum te introduceren, benign ME als we het over CVS hebben? Omdat ik vind dat de velen die niet voldoen aan de ICC en ook heel ziek zijn net zoveel recht hebben op een term die daar recht aan doet en nu misschien door het CVS/ME debat gevoel hebben niet mee te tellen? Of heel stom idee?

*Obsolete term for muscular weakness, usually of emotional origin.
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Ik snap niet dat de mensen met CV(S) hier op ME net komen en zich vergelijken met ME patienten om ze vervolgens onterecht als negatief neer te zetten, Deze groep is veel zieker vandaar dat zij kritischer zijn omdat zij zeer negatieve ervaringen hebben met artsen, instanties psychologen etc...
Voor de CVS patienten zou ik willen zeggen: richt je eigen forum op! Dat scheelt onderlingen discussies.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Er wordt mij hier weleens verweten dat ik onderscheid maak tussen ME/(cvs) patienten, misschien moet ik dat gewoon oppakken als een(groot) compliment i.p.v. een verwijt.

Omdat ME/(cvs) een verzameldiagnose is word ik nergens serieus genomen door artsen e.d., ik "hoop" dan ook dat ik (ook?!) Lyme heb.....
Laatst gewijzigd door verlorengezondheidman op 21 okt 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Mooie duidelijke uitleg Annemoontje, dankjewel!

Waarom zouden CV en CVS patienten niet meer op ME-gids.net moeten komen?
Ik snap dat mensen met CV hier inderdaad niet op hun plek zijn omdat dit vaak een geestelijke oorsprong heeft of een symptoom is van een andere ziekte. Maar CVS patienten zijn ook ziek en zitten met dezelfde vragen als wij. Informatie delen is alleen maar positief. Daarbij weten veel nieuwe mensen hier niet eens in welke categorie ze vallen. Richt je eigen forum op klinkt nogal vijandig.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Van mij ook bedankt voor je uitleg Annemoontje!
Ik denk dat het precies zo is als je zegt.

En het forum is wat mij betreft voor ME én CVS (benign ME :wink: ) patiënten.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

@pauliene: "geestelijke" oorsprong zou ik ook maar vermijden als terminologie, m.i. kun je geen onderscheid maken tussen 'psychische' ziektes en 'lichamelijke' ziektes aangezien onze hersenen gewoon een orgaan zijn dat ook biochemisch gestuurd wordt zoals de rest van ons lijf.
Net zoals dat stress enz. ook gewoon een chemische reactie is, en dus ook niet thuishoort in een aparte categorie 'psychisch' of 'ingebeeld'.
50 jaar geleden dacht men dat MS 'psychisch' was, wie weet welke ziektes die we nu 'ingebeeld' noemen heeft men binnen 50 jaar ook een 'echte' oorzaak gevonden?

Als men even open en verwelkomend zijn naar alle zieken en patiënten, moet men in eerste instantie alvast helemaal af van een onderscheid op basis van geestelijk/lichamelijk :)



Verder heb je wel gelijk dat een patiënt niet zomaar kan weten in welke categorie hij/zij thuishoort, dus stellen dat iedereen voor ze zich hier registreren maar even een goede zelfdiagnose moeten stellen om te zien of ze wel binnenmogen, gaat er inderdaad wel een beetje over. Iedereen die een andere patiënt of zoekende kan helpen, of geholpen kan worden door de ervaringen van iemand anders hier, verdient hier m.i. een plek.
Laatst gewijzigd door diederik op 21 okt 2012, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet weinig.
Plaats reactie