Eliminatiedieet / Provocatiedieet

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Zitten er geen suikers in chips dan, wel toch?
Ik ben net bij de supermarkt gaan kijken, maar wat is er weinig zeg (en duur! 6 sneetjes glutenvrij brood voor €2,20).
Waar halen jullie je suiker en gluten vrije producten? Reformwinkels?
Wat mij opviel bij de suikervrije producten is dat er dan wel een andere zoetstof inzat.
Die zoetstoffen zijn mij niet bekend, het waren verschillende, maar ik begreep dat buiten stevia het best alle zoetstoffen vermeden konden worden, toch?
Snap er nu dus helemaal niets meer van wat wel en niet mag.
Misschien moet ik eerst maar eens een goed boek erover gaan lezen ofzo.
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

zover ik weet zijn eigenlijk alle zoetstoffen slecht voor je(chemisch), alleen stevia zou natuurlijk zijn maar ook daarmee moet je goed opletten omdat daar soms ook zoetstof bijzit.
Verder geen smaakversterkers en dat soort rommel.

Ik ben zelf ook nog zoekende hoe en wat voor dieet het beste voor me zou zijn en kijken wat voor invloed dat heeft
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Ik heb gisteren het heden ik kookboek besteld.
Hopelijk geeft dat een beetje een richtlijn en wat duidelijkheid.
Nanda succes met het zoeken naar jou ideale dieet :wink:
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi daisy,
de ingevroren van de jumbo is 3 euro voor een aardig broodje. Lekker is 't niet echt. Moet dus wat afwisselen en gerechtjes erbij (bv sla). Ook kleine porties verdelen over de dag. Dat kan ik weer niet, ik ben van driemaal en verder geen gelazer. Glutenvrij bij de biowinkel 4.50. Suiker at ik al niet veel. Nu af en toe iets proeven van de koekjes of beleg van zoonlief, een klein beetje. Da's genoeg.

Ben benieuwd naar 't kookboek.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

daisy86 schreef:Snap er nu dus helemaal niets meer van wat wel en niet mag.
Misschien moet ik eerst maar eens een goed boek erover gaan lezen ofzo.
Probeer gewoon geen processed food te eten, dat is alles wat in pakjes en doosjes zit, poedertjes als saus.... brrrrrrrr, daar zit altijd zo'n onnodige rommel bij. Aardappelen, groente, vlees of rijst met een groentehussel en je komt al een heel eind. Gewoon zelf de kruiden toevoegen of een beetje jus maken. Of eet glutenvrije pasta of quinoa - die laatste kan je net zo eten als andere koolhydraten, dus zoals je voorheen ms bulgur of couscous at.

Om je een voorbeeld te geven van een fijne maaltijd zonder gluten, suiker, zuivel, etc.: (zilvervlies)rijst met kort gekookte broccoli, bak een uitje met knoflook en wat verse gember en smullen maar. Je kan dit eten met vlees of bonen als eiwit. En gisteren maakt ik quinoa met bietjes en komijn: gooi zonnebloemolie in een pan met een flinke theelepel komijnzaden, bak een uitje, gooi er blokjes biet (kant en klaar in vacuumverpakking) en evt. als je het lekker vindt een mespuntje cajennepeper en een theelepel kurkuma (gooi ik vaak in dergelijke gerechten omdat het zo supergezond schijnt te zijn). Ondertussen quinoa gekookt (heb je geen omkijken naar) en eten maar!

Voor wie aan een dieet begint, zou ik aanraden om het cold turkey te doen. Dat betekent niet afbouwen, maar in een keer in het diepe springen en al die etenswaren links laten liggen. Bij suikervrij heb je kans op een week lang hoofdpijn (stond in het boek van Teitelbaum en ja hoor, had ik dus ook), maar dat is zo'n beetje het enige. Gewoon lekker de keukenkastjes uitmesten en de hele boel weggeven. Om met frisse moed en lege kastjes te beginnen.

Succes ermee! Groetjes, Bloem
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ohja - bij de bietjes kunnen zwarte boontjes of kikkerwten als eiwit.
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Bedankt voor de tips!
Dat was ook mijn bedoeling om ineens te beginnen ipv af te bouwen.
Ik verwacht eigelijk dat ik het wel goed vol kan houden, het afzweren van vlees/vis was ook nooit een probleem :wink:
Eigelijk maakte het me nooit echt uit wat ik eet, als ik maar iets voor handen heb tijdens een "snack attack".
Ik neem nu al vaak rauwkost of fruit als ik "lekkere trek" heb.
Het gevaar van ongezond eten is bij mij vooral dat dat makkelijk is en gezond eten vaak wat meer tijd en energie kost om voor te bereiden.
Ik ga me er nog eens goed in verdiepen, want als ik eenmaal begin ben ik wel van plan om het daarna voor altijd vol te houden, dus echt een verandering van eetgewoontes.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Daisy, er zit zetmeel in chips, dat is indirect alsnog een soort suiker.
Maar ik zou inderdaad gewoon doen wat bloem zegt. Zo heb ik het destijds ook gedaan, binnenkort ga ik het weer doen (ik ben van een koude kermis teruggekomen toen ik weer gluten en dergelijke ging proberen. In het begin ging het nog wel, nu niet meer).
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Zetmeel een soort suiker? Misschien bedoel je dat suiker een koolhydraat is, net zoals er dus in granen, rijst, aardappels, etc. zit? Er zijn mensen die onderscheid maken tussen zgn 'goede en slechte' koolhydraten (granen, rijs, aardappels, etc. - goed en suiker - slecht), maar er zijn er ook die het liefst helemaal geen koolhydraten (of zetmeel - starch in het Engels) binnenkrijgen en geen suiker. Daar is op internet meer over te vinden, maar ja dan kun je dus genoemde zaken niet eten en eigenlijk ook weinig groentes en fruit. Zo ingewikkeld ga ik het mezelf niet maken, hoor.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Zetmeel is opgebouwd uit glucose en koolhydraten, tafelsuiker is voor de ene helft glucose en voor de andere helft fructose.
Maar precies, dan wordt het wel heel ingewikkeld. Vandaar dat ik ook zei dat ik gewoon zou doen wat jij zei.
Plaats reactie