ME en afvallen

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Hoi Molletje, moeilijk he 's morgens eten! Ik heb ook van kinds af aan moeite met ontbijten en ook jaren niet of nauwelijks ontbeten. Op een gegeven moment ben ik mezelf gaan 'dwingen' om wel te ontbijten en vervolgens elke ca 2 uur iets te eten, ook vanwege hypoglykemie. Ik ben niet minder gaan eten, maar meer verdeeld en dan (was niet mijn doel) maar val je ook af blijkt.

Om af te kunnen vallen is ontbijten erg belangrijk. Ontbijt is nodig om je spijsvertering, stofwisseling op gang te brengen en door elke paar uur wat te eten houd je dit op gang en hou je ook je bloedsuiker op peil. Goed voor de energie en om af te vallen dus :) Niet dat je er als ME-er opeens bergen energie van krijgt, maar alle beetjes helpen. Veel succes!
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik heb het ook geprobeerd om 's morgens te eten onder begeleiding van een dietist.
Ik begon dan met 's morgen 1 beker drinkontbijt. Omdat dit normaal geen problemen geeft.
Daarna moest ik de wekker 4 uur later zetten en 2 boterhammen eten.

Als eerste die beker drinkontbijt, dreigde er weer net zo hard uit te komen.
Daarna die twee boterhammen. Gevolg, ik had geen behoeft om 's avonds te eten, ik voelde me vol.
Ik vond dit heel erg zwaar.

Suiker heb ik nodig. Dat geeft mijn lichaam aan.
Klinkt raar, maar kijk eens naar de maandelijkse periode, de meeste vrouwen hebben dan behoefte aan chocolade.
Ik heb dat af en toe met lever, dan krijg ik daar ineens trek in.
Ik kan het ook alleen eten als ik er echt trek in heb.

Ik snoep voor de rest niet. Ik ben geen snoeper.

Ik ben nu 4 kilo kwijt geraakt en merk dat ik gemiddeld op 1500 calorieën zit. In ieder geval onder de 2000 wat normaal is voor een gezonde vrouw.
Ik let op met wat ik eet. Soms is dat best moeilijk. 1x in de week zondigen met een "kapsalon zonder kaas" of een broodje kipshoarma. En dan niet de grote porties die ik normaal at, maar de kleine.

Ik drink nu 2 koppen koffie op een dag. Dus 1 minder. Want zoals ik hem drink dat tikt aan. Is toch weer 500 calorieën.
Als ik gebakken kipfilet eet, doe ik er mais bij ipv aardappels of patat.
Of een halve komkommer.
Met light producten pas ik op, want de zoetstoffen die daarin zitten zijn ook schadelijk. Tevens kan ik er ook niet tegen.

Dus 6 dagen dieet en 1 dag zondigen, dat moet volgens mij kunnen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Molletje

heb je al eens geprobeerd om extra zink in te nemen? Tekort aan zink ziet men vaak bij uitputting en mensen met eetlustproblemen bij het opstaan.

De onderhoudsdosis is 15 mg per dag. Men geeft max 50 mg aan mensen die zware acne of een virusinfectie hebben. Niet langer dan zes maanden 50 mg nemen of je kan andere mineraalevenwichten verstoren.

Trek in chocolade tijdens de menstruatie komt door een extra behoefte aan magnesium. Zo zie je maar. Door je voedselbehoeftes te analyseren, kom je vaak al veel te weten ;)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
whisje
Actief lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 mar 2012, 19:59

Bericht door whisje »

@slakkenhuisje

bedankt voor je reactie ik ga eens informeren bij het CWZ ik woon zelf in Grave dus dat is vrij dichtbij nijmegen
In een hutje op de hei. Ben ik niemand tot last
Gebruikersavatar
anaska
Actief lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2010, 21:49

Bericht door anaska »

Toen ik 2 jaar ziek was, kwam ik ineens ongeveer 10 kilo aan, binnen een paar maanden.
Ik heb van alles geprobeerd om weer af te vallen. Het enige wat werkte, was een koolhydraatarm dieet. daardoor viel ik 8 kilo af, en werd mijn gewicht -voor mij- weer acceptabel.

Waarschijnlijk heb ik -doordat van alles uit balans raakte door de ME - insulineresistentie gekregen. Het is een voorloper van suikerziekte, waarbij je lichaam teveel insuline aanmaakt, waardoor suikers direct in vet worden omgezet ipv energie. Het enige wat dan helpt, is zo weinig mogelijk suikers eten (en koolhydraten, omdat die omgezet worden in suikers), zodat de insuline-afgifte weer tot een acceptabel peil gereduceerd wordt.
Gebruikersavatar
sophie221
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2012, 13:34

Bericht door sophie221 »

Ik wil 25 kg kwijt. Die zijn er in de loop der jaren aangekomen. Ben tussendoor, toen ik minder ziek was, nog wel die kilo's kwijt geweest maar de laatste 2 jaar zijn ze weer snel terug.

Wie hier gaat er naar een diëtiste? En in hoeverre staat hij/zij open voor ME?
En weet iemand wat de kosten zijn? Want ik geloof dat het bij mij niet verzekerd wordt en best duur is.
Plaats reactie