Welke onderzoeken zou jij graag gedaan zien tav ME/CVS

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi louise,
Ik zie een aantal van die comorbiditeiten als onderdeel van de ontregelingen die ME wordt genoemd. De kaakklem bijvoorbeeld (temporomandibulaire dysfuncie) komt mss voort uit de ontregeling van het brein, net zoals we ook wel eens op andere plaatsen onwillekeurige spierspanningen hebben.

Het prikkelbare darmsyndroom, dat is pas een vuilnisbak. Die darmafwijkingen, waaronder SIBO, veroorzaken ook allerlei neurologische afwijkingen, tot angsten en geheugenverlies aan toe. Er wordt nu gezegd dat die kippetjes gestressed zijn en daardoor darmklachten krijgen. Nu er is genoeg ondezoek (oa bij ratten) dat laat zien dat verandering in darmbacterieen gedragsveranderingen en angsten kan opwekken (brain gut axis).

Die comorbiditeiten sluiten ME niet uit, zijn er eerder een onderdeel van. Wel moeten ze goed in de gaten worden gehouden, want wellicht zijn sommigen behandelbaar en er moet voorkomen worden dat het verergerd. Maar bij behandeling van een onderdeel is de ME nog niet weg (aloewel het wel verbetering kan geven, dus wel goed uit te zoeken).

Depressiviteit is volgens mij geen oorzaak van ME maar eerder een gevolg van een lijf dat begint te ontregelen.

Of zie jij het anders?

Verband adhd en ME ben ik wel eens tegengekomen...
Plaats reactie