wat zijn goede waarden bij een schildklier

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

sterre schreef:@ Greta,
Nee ik heb geen proefbehandeling aangevraagd aangezien mijn huisarts echt alles onzin vind zo'n beetje.

Trouwens Paul van Meerendonk vond het ook niet verontrustend?
Dus dan zal het wel niet erg zijn????????
Je zou de barnes test kunnen doen:
http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.n ... childklier
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

greta schreef:Tsh moet liefst onder de 1..boven de 2 kun je al flinke schildklierklachten hebben..
dit geldt alleen voor schildklierpatienten, voor niet-schildklierpatienten gelden andere referentiewaarden
TSH kan nog steeds goed zijn, maar als je overige waarden erg laag zijn kan er inderdaad toch sprake zijn van een traagwerkende schildklier
Helaas kijken artsen veel te nauw naar referentiewaarden, patienten weten die over het algemeen veel beter af te lezen ](*,)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

mieperdepiep schreef:
greta schreef:Tsh moet liefst onder de 1..boven de 2 kun je al flinke schildklierklachten hebben..
dit geldt alleen voor schildklierpatienten, voor niet-schildklierpatienten gelden andere referentiewaarden
TSH kan nog steeds goed zijn, maar als je overige waarden erg laag zijn kan er inderdaad toch sprake zijn van een traagwerkende schildklier
Helaas kijken artsen veel te nauw naar referentiewaarden, patienten weten die over het algemeen veel beter af te lezen ](*,)
Dat je met een TSH boven de 2 al flinke klachten kunt hebben geldt toch voor iedereen??
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi greta,
greta schreef:
mieperdepiep schreef:
greta schreef:Tsh moet liefst onder de 1..boven de 2 kun je al flinke schildklierklachten hebben..
dit geldt alleen voor schildklierpatienten, voor niet-schildklierpatienten gelden andere referentiewaarden
TSH kan nog steeds goed zijn, maar als je overige waarden erg laag zijn kan er inderdaad toch sprake zijn van een traagwerkende schildklier
Helaas kijken artsen veel te nauw naar referentiewaarden, patienten weten die over het algemeen veel beter af te lezen ](*,)
Dat je met een TSH boven de 2 al flinke klachten kunt hebben geldt toch voor iedereen??
Klopt wat mieperdepiep aangeeft, een TSH van 1 geldt voor sk-patiënten zoals Hashimoto.

Voor gezonde mensen worden deze waarden aangehouden in Nederland door reguliere internisten, huisartsen: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1031 o.a. een TSH tussen 0.4 en 4.0 vind men prima waarden en is er dus niets aan de hand als je wel (ernstige) klachten hebt, volgens de meeste reguliere internisten, endocrinologen.......

Complementaire artsen en sommige reguliere internisten hebben (gelukkig :wink:) een andere mening over de bloedwaarden en het complete beeld van de schildklierwaarden van TSH, FT4, T3, anti-TPO, anti-Tg en de aanwezigheid van (ernstige) klachten: http://www.vgns.nl/

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

greta schreef:
mieperdepiep schreef:
greta schreef:Tsh moet liefst onder de 1..boven de 2 kun je al flinke schildklierklachten hebben..
dit geldt alleen voor schildklierpatienten, voor niet-schildklierpatienten gelden andere referentiewaarden
TSH kan nog steeds goed zijn, maar als je overige waarden erg laag zijn kan er inderdaad toch sprake zijn van een traagwerkende schildklier
Helaas kijken artsen veel te nauw naar referentiewaarden, patienten weten die over het algemeen veel beter af te lezen ](*,)
Dat je met een TSH boven de 2 al flinke klachten kunt hebben geldt toch voor iedereen??
eerder boven de 3
In amerika wordt geloof ik dat al als bovenste referentiewaarde aangehouden, maar het is wel algemeen bekend dacht ik dat NL decennia op de rest van de wereld achterloopt op medisch gebied
En dan willen ze de zorg goedkoper maken.............. ](*,)
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Labo waar ik de laatste keer heb laten prikken hield 3.1 als bovenste normaalwaarde aan.
Daar was ik al zo verbaasd over, maar dan lag hun ondergrens voor vrije T4 wel weer wat laag, 7.8
Het is ook nooit goed he :lol:
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

probleem is dat als je een TSH hebt van 3 en een FT4 van 7, dan vindt een arts het goed, terwijl ik persoonlijk denk dat een arts zich zou moeten realiseren dat het wel heel erg op de grens zit
Algemene opvatting van artsen is helaas ook dat een TSH van 3 geen klachten kan geven en dat je pas klachten krijgt als je TSH in de tientallen loopt [-X
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

greta schreef:[
Dat je met een TSH boven de 2 al flinke klachten kunt hebben geldt toch voor iedereen??

Dit staat op de site van de schildkliervereniging "hyo maar niet happy" bij de FAQ:


Ik lees steeds dat de referentiewaarden voor TSH niet kloppen, hoe zit dat precies?

De bovengrens voor de referentiewaarden ligt bij de meeste labs nog steeds op 4 à 5. De ervaring leert echter dat iemand met een tsh van boven de 2 al hypothyreoïdie-klachten kan hebben! Recent onderzoek steunt dit, in Amerika is onlangs de bovengrens van de referentiewaarden van TSH naar beneden gesteld tot 3. Deze normaalwaarden gelden voor diagnose.

Bij behandelde hypothyreoïdie moet bij vrijwel alle patiënten een TSH < 2 hebben. Veel patiënten voelen zich tevens pas echt goed bij een TSH < 1.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi greta,

Wat je aangeeft als informatie wordt door de complementaire artsen en sommige reguliere internisten/endocrinologen erkend in Nederland.
Door "hmnh" de "alterneuten" genoemd (bedoelt men mee de "prutsers").

En 70-80% van de reguliere internisten/endocrinologen in de Ziekenhuizen in Nederland erkennen de informatie die jij geeft helaas niet.
Zij blijven krampachtig vast houden aan c.q. zich blind staren op de waarden zoals o.a. staan op de site van de Schildklierstichting:
De meest gebruikelijke waarden

TSH 0,2 – 3,5 mU/l
T4 60 – 140 nmol/l
FT4 8 – 26 pmol/l
T3 1,2 – 3,4 nmol/l
FT3 3 – 8 pmol/l
Hebben mensen/patiënten veel (rest)klachten en bloed waarden tussen de referenties?, dan worden de klachten niet serieus genomen en de waarden als goed beschouwd en wordt er gezegd: er is niets aan de hand en mensen/patiënten worden naar huis gestuurd en de klachten van tafel geveegd.

Schildklierstichting meldt: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1007
Bekend is dat in Nederland ongeveer 350.000 mensen medicijnen slikken voor een schildklieraandoening. Vermoedelijk komen daar nog meer dan 500.000 mensen bij van wie de schildklier niet goed werkt, maar bij wie nog geen diagnose is gesteld.

We weten dat veel schildklierpatiënten (onnodig) lang met klachten lopen voordat een diagnose wordt gesteld. Ongetwijfeld speelt daarbij een rol dat de klachten ook voorkomen bij zoveel andere aandoeningen.

Duidelijk is ook dat een behandeling van een schildklieraandoening vragen oproept, niet altijd alle klachten verhelpt, meespeelt bij werk, invloed heeft tijdens de zwangerschap.
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Het is een interessant onderwerp, en er blijft dus nog veel onduidelijkheid over. De ene arts houd weer andere grens waarden aan dan de andere arts, dat is zo lastig.

Is je TSH afwijkend maar T3 en T4 is goed dan is er volgens de arts niets aan de hand. Dat heb ik zelf meegemaakt en ik weet niet hoe mijn schildklier nu is, laatste keer schrok ik zelf van de uitslag (TSH van 10, T3 en T4 goed).

Oftewel het is allemaal interessant maar als de artsen er niets mee willen dan kom je niet ver.
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

louisa schreef:Hoi greta,


En 70-80% van de reguliere internisten/endocrinologen in de Ziekenhuizen in Nederland erkennen de informatie die jij geeft helaas niet.

Groetjes, Louisa
Gelukig nam mijn huisarts deze info wel serieus toen ik die in uitgeprinte versie aan haar gaf..
Als ze dat niet had gedaan was ik voor verdere behandeling naar mijn natuurarts gegaan.
Plaats reactie