Langstudeerboete HBO

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Langstudeerboete HBO

Bericht door Noa »

Lieve mensen,

Het ziet er naar uit dat ik dit jaar wederom niet af kan sluiten. Ik heb al twee jaar vertraging en daardoor moet ik nu rekening houden met een langstudeerboete van 3000 euro bovenop het collegegeld.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je er nog iets tegen doen? Want anders kan ik misschien maar beter gewoon stoppen.

Ik studeer nu al 5 jaar en dat wordt straks dus 7 jaar waarbij ik volgend jaar geen studiefinanciering meer ontvang en dus ook nog extra moet gaan betalen.

Reden dat ik steeds achterloop is omdat ik mijn praktijkdagen niet haal. Stageplekken sturen mij ook steeds weg als ik langere tijd afwezig ben.

Ik schrijf dit heel vlak, maar in mij borrelt paniek en angst. Vooral als ik kijk naar de toekomst. Ik heb dan nu wel een volledige WAjong, maar wat als ze daar aan gaan tornen en ik zonder diploma op straat kom te staan?

Veel liefs,
Noa
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

In de huidige situatie kun je oa kwijtschelding krijgen als je een volledige wajong-uitkering hebt. Althans, dat is mijn ervaring. Ze kunnen immers niet verwachten dat je je schuld kan terugbetalen met een uitkering. Daar zijn dan wel voorwaarden aan verbonden. Ik mag toch hopen dat ze voor deze groep mensen een oplossing blijven zoeken... Daarnaast zou ik het ook eens voorleggen op je school - misschien hebben zij ook wel enkele regelingen.

Zie ook info op de website van ASVA:
"Studenten die door bijzondere omstandigheden (een functiebeperking, medische redenen) studievertraging oplopen kunnen bij DUO een jaar extra prestatiebeurs aanvragen. Dit jaar kan ingezet worden bij de bachelor- of masteropleiding. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen studenten die een voltijdopleiding, deeltijdopleiding of duale opleiding volgen. Dit betekent dat deeltijdstudenten net zo snel moeten studeren als voltijdstudenten om niet in aanmerking te komen voor de langstudeerboete. Ook studentenbestuurders en studenten die twee studies combineren zijn geen uitzondering.

Studenten in andere bijzondere situaties (ziekte, zwangerschap, familieomstandigheden, etc.) kunnen alleen een beroep doen op hun eigen instelling. Universiteiten en hogescholen hebben hun eigen regels voor bijzondere ondersteuning."

Er zijn dus echt wel diverse mogelijkheden!

Ik heb destijds het formulier 'verzoek om voorziening prestatiebeurs' gebruikt. Dit formulier en de bijbehorende info is te vinden op: http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... raging.asp . Studeren wordt toch altijd van alle kanten aangemoedigd, hopelijk kun je het met zo'n regeling uiteindelijk wel redden! Of heb je al eerder een extra jaar stufi aangevraagd? Verder zit ik niet meer zo in die regels en is het intussen alweer een paar jaar geleden dat dit bij mij speelde, maar als je nog vragen hebt: stel ze gerust!
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Bericht door Noa »

Wat lief dat je zo uitgebreid reageert! Helaas heb ik al een twee keer voorziening prestatiebeurs gehad. Eén keer een nieuwe beurs (omdat ik tijdens m'n andere opleiding ziek werd) en één keer een jaar langer (van feb '12 tot volgend jaar feb '13). De langstudeerboete gaat pas in als je recht op stufi ophoudt. Dat is wat de decaan heeft uitgezocht. Want ze kunnen je niet een boete geven en wel een jaar extra stufi. Voor mij houdt het in dat ik in september 2013 mijn zevende jaar in ga en 3000 euro boete moet betalen. Het enige wat ik me nu nog zou kunnen bedenken is om wéér een voorziening prestatiebeurs aan te vragen voor één jaar...? Maar of ze dat toekennen? Ik ben inmiddels ook de 30 gepasseerd...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ah, zoiets vermoedde ik al, omdat je al meer dan vier jaar studiefinanciering had gekregen (maar soms verschilt dat per opleiding, vandaar). Maar wat lastig zeg! Ik zou idd toch informeren of je het voor nog een jaar kan krijgen. Verder zag ik net ook met mijn wazige hoofd iets voorbij komen over een profileringsfonds/amendement Rouvoet. Mocht dat niet al bekend voorkomen, misschien dat je daar nog wat mee kan?

Ik hoop dat er een oplossing is, ik kan me echt haast niet voorstellen dat ze zieke langstudeerders slechts 1 jaar uitstel geven...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Ik heb vandaag op de site van de RUG gelezen dat als je een jaar extra beurs hebt gekregen vanwege ziekte (wat ik ook heb) dat je dan ook een jaar extra uitstel van de boete kunt krijgen... Ik ben er nog niet ingedoken, maar als dit waar is kom ik er precies net onderuit. Jij misschien ook dan? Ik doe zelf ook HBO, maar kwam dit vandaag toevallig tegen.

http://www.rug.nl/studenten/inuitschrij ... studeerder

ik ga zelf ook maar even een afspraak maken met de decaan, om te zien of er nog wat aan te doen valt..
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

In de krant van Eindhoven stond dit weekend een uitgebreid artikel over de langstudeerboete. Er zijn veel studenten die zich verzetten. Als ik goed ben ingelicht, hebben ze een rechtzaak aangespannen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Het hypocriete rijk

Bericht door Noa »

Nou, ik trek me terug uit dit topic, want mijn hogeschool heeft besloten mij geen nieuwe stage meer toe te kennen. Dit omdat ik een 'slecht visitekaartje voor Windesheim' zou zijn. Dus daarmee is de kans op het afsluiten van m'n studie verdwenen. :(

Ik vind het trouwens wel een beetje vervelend dat het topic van Jessica toegevoegd is aan mijn topic. Niet echt passend. Vreemde actie. :?
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Het hypocriete rijk

Bericht door malu »

Ongelooflijk!!
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Stuk verwijderd dat niet over ME ging.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

@marlène
De studentenvakbonden hebben nu een rechtszaak lopen, maar dat gaat volgens mij vooral (alleen maar?) over huidige studenten. Het is namelijk oneerlijk dat mensen die enkele jaren geleden hun studie begonnen onder bepaalde voorwaarden niets wisten van deze boete en daar nu wel mee geconfronteerd worden. Dat noemen ze rechtzekerheidsbeginsel, oftewel je mag de regels van het spel niet veranderen zolang het spel gespeeld wordt. Mocht de rechter hierin mee gaan, dan geldt de langstudeerboete alleen voor nieuw studenten.
Ik hoop het van harte want ik mag zelf nog 1 jaar studeren, daarna 1 of 2 jaar uitloop, en daarna eventueel de boete. Daar zit ik niet op te wachten. ;)

@Noa
Heb je je propedeuse gehaald? Dan kunnen ze je geen bindend negatief studieadvies geven en mag je oneindig lang over je opleiding doen. Dan neem ik ook aan dat ze verplicht zijn jouw op stage te laten gaan, al twijfel ik of je ze verplicht zijn jouw te helpen er een te vinden.
Heb je geen decanen op school? Bij mijn opleiding staan die los van de opleiding en dienen alleen het belang van de student. Die kunnen je vaak erg goed helpen bij dit soort dingen.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Ik heb verder niet alles meer hier gelezen, omdat ik de energie niet meer had. Maar uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat na twee mislukte studiepogingen ik nog een studieschuld over heb.

Een deel van de schuld is door DUO kwijtgescholden. Het andere deel kan je, als je inkomen te laag is (zoals met een Wajong), vragen om stopzetten van terugbetalen. Heb je dan na 15 jaar nog steeds niet je schuld afbetaald, dan word die kwijtgescholden.

Ik ben hier recent op gewezen door iemand en gelijk de aanvraag gedaan voor stopzetten van afbetaling en die is geaccepteerd.

Mocht je dan later weer meer verdienen (iedereen hoopt natuurlijk dat het beter word), dan gaat dat ook naar inkomen.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

http://www.nu.nl/politiek/2883891/toch- ... udent.html

sorry dooie mus.

Ik snap dat niet hoor, dat kunnen ze toch niet maken.
Plaats reactie